JKS Posted March 19, 2017 Report Share Posted March 19, 2017 Hej! Nu en fundering om bakvagnen. Jag har har -99 LC 90 med 3,4 liters V6 bensin. Köpte den för snart 11 år sedan och den har nu gått 27t mil. Har märkt att bakvagnen gungar lite från sida till sida. Märks bäst i motorvägsfart. Den är lite orolig i bak så att säga. Bytte stördämpare i bak förra sommaren och den blev betydligt bättre. Men inte helt bra. Min fråga är då vad är det för bussningar jag ska byta för att förbättra sidostabiliteten och var köper man dessa billigast. Ungefärlig kostnad och är arbetet något man vill ge sig på själv? Tänkte att det måste finnas någon på detta forum som redan gjort allt det här som jag står inför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JKS Posted March 19, 2017 Author Report Share Posted March 19, 2017 Jag frågar om arbetet för att en gång i tiden renoverade jag bakvagnen på en Volvo 164 och då var jag tvungen att använda en press för att få bort de gamla fastrostade bussningarna. Jag har en viss vana av att meka med bilar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted March 20, 2017 Report Share Posted March 20, 2017 Om jag inte missminner mig så sitter Panhardstag på bakaxeln. Låter som att bussningarna inte är helt friska. Minsta glapp får bakaxeln att röra sig i sidled. En annan förklaring kan också vara dina däck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted March 21, 2017 Report Share Posted March 21, 2017 Det kan säkert vara idé att kolla över alla bussningarna. Bänd i dem med en kofot eller liknande och se om de verkar friska eller ej. Det finns kompletta kit med bussningar till alla fyra längs-stagen och panhard (tvärlänken) på tex euro4x4.parts.com eller milneroffroad.com Har du lite mekar-vana och tillgång till en press så är det säkert möjligt att lösa på egen hand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JKS Posted June 14, 2017 Author Report Share Posted June 14, 2017 Postade i denna tråd i mars och nu fick jag äntligen tummen ur och bytte samtliga bussningar i bakvagnen på min LC. Jobbet gjorde jag och en kompis själva. Han har tillgång till en bra lyft och press. Beställde alla bussningar från Milner offroad i England. Beställde en tisdag och tre dagar senare på fredag hade jag paketet hemma. 3 dagar från England!!!! Själva jobbet var betydligt enklare än jag trodde. Det finns gott om plats under bilen och vi körde med muttermaskin som ledigt fick plats. De gamla bussningarna satt som faaaaaaaaaaaaaan! Vi la på 8-10 tons tryck i pressen och sen värmde vi med gasolbrännare. Efter att vi gjort det så kröp de gamla bussningarna ut ganska snällt. Men glöm allt vad skruvstycken hemma i garaget heter. Det funkar inte. En riktig press är vad som behövs. Denna press hade en kapacitet på max 16 ton. Bussningarna från Milner var oranga till färgen och lite olika än orginalet. Orginalet är ju gummi. Dessa ska tydligen vara polykarbonat eller hur det nu stavas. Med lite medföljande smörjmedel så var det bara att trycka i dem i bärarmarna. Hela jobbet tog ca 3 timmar av lugnt arbete. Sen provkörning!! Vilken skillnad. Allt onödigt gungande var borta. Alla rattrörelser var stabila. Inte en tillstymmelse till krängning eller gung i bakvagnen längre. Nu ska jag nog byta alla bussningar i framvagnen också. =) Bifogar lite bilder. De gamla bussningarna, När vi pressar ur dem och sen ny bussning på plats och hur vi trycker i de nya med hjälp av ett skruvstycke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted June 15, 2017 Report Share Posted June 15, 2017 Gött! Kul att det blev bra (det stavas Polyuretan. Polykarbonat är plast glas) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts