Jump to content

Växellådsnummer BJ45?

bj45tralla

Recommended Posts

Hej.

Vad är det för nummer du är ute efter ?

Är det tillverkningsnummer eller vad det är för modell/typ av växellåda ?

Du har väl en 3B motor med 4-växlad låda och tillhörande fördelningslåda !?

När jag renoverade min låda i våras var det enda numren jag kunde se några ingjutna siffror/bokstäver på vänstersidan av lådan men det var inget som avslöjade vad det var för någon modell, möjligtvis var det några siffror (tillverkningsnummer) instansade på ovankanten vid sidan av locket som växelspaken sitter i.

Dom 4-växlade lådorna heter H41 och H42 om fördelningslådan har en egen beteckning förtäljer inte historien utan den benämns bara som 4-speed transfercase vad jag har kunnat hitta.

Varför behöver dom ha dessa uppgifter för reg besiktningen ? Är det för att den är traktor registrerad ?

/Mecki

Enligt mek-handböckerna så verkar det inte vara någon skillnad på H41 och H42 , det är samma mått och toleranser utan att man nämner någon skillnad.

Vad det gäller fördelningslådan så heter den också H41 och H42 och inte heller där gör man någon skillnad på mått och toleranser.

Är det någon annan som har något mer matnyttigt i ämnet så kommer det nog här.

/ Mecki

Jo jag hittar nämligen ingen mer info heller men det gäller intygen för spänningen av växellådorna när den ska bessas som traktor. Då kräver de nämligen ett intyg från en certifierad verkstad att växellådorna är riktigt spärrade och där ska de stå med själva tillverkningsnumren på lådorna så att besikningsmannen vet att det gäller just dessa lådor.

Sen ska de även vara med en uträkning på hur fort den ska gå på 2/3 av maxvarvet på motorn på vardera växel där den med uträkning ska kunna bevisa att den inte går snabbare än 10km/h på 1:ans växel samt 30km/h på tvåan. Och här faller jag ju med då jag varken hittar utväxlingarna på lådorna eller ett riktigt maxvarv på motorn. Det finns ingen här som har koll på något sådant? :)

Orginal 9,5" avlastad axel har 4,11:1 i utväxling.

Nu får du se till att jag får förtur vid ett framtida köp om några år när lillgrabben fyller 15 ;)

/ Mecki

Fixar det! Säger till den nya ägaren att försäljning sker via mig! ;)