Dögrävarn Posted November 12, 2016 Report Share Posted November 12, 2016 hej någon sm plockat ur en pump på en lj 70 87a ? hur mycket jobb är det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnell Posted November 15, 2016 Report Share Posted November 15, 2016 (edited) Har plockat en från en HDJ80 i Spanien - det krävdes VÄLDIGT mycket övertygande för att få den att komma ut Det tog en dag att ta ut den och en dag att stoppa i, fick plocka ner hela fronten för att kunna vålda ut den med stålrör och slägga Koningen i kuggen satt fast som svetsat. Så, lite pill är det helt klart. Det var på en 1992 och första gången pumpen kom ut - så förhoppningsvis är din lättare eftersom L-motorn är mindre Edited November 15, 2016 by arnell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dögrävarn Posted November 15, 2016 Author Report Share Posted November 15, 2016 ok ja de låt inget roligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnell Posted November 15, 2016 Report Share Posted November 15, 2016 Nä, men om du vet ifall någon plockat ut den tidigare så borde det vara mycket enklare. Känner inte till L-motorerna specifikt så det kan vara annorlunga, men det som gör det svårt på en 1HZ/1HD-T är just den koniska monteringen av pumpaxeln i kamkuggen, resten är relativt enkelt, tar bara lite tid. Har du en Toyota-manual till motorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dögrävarn Posted November 15, 2016 Author Report Share Posted November 15, 2016 jo hitta en sprängskiss här på forumet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runekebab Posted November 15, 2016 Report Share Posted November 15, 2016 (edited) Det är ju en del jobb, enklast är väl å riva ur kylaren o den övre balken. sen på tur är det fläkten plastkåpan remskivan på vevaxlen å kamremen å lite slangar. å lossa lite rör. varför ska den ur? Edited November 15, 2016 by Runekebab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dögrävarn Posted November 16, 2016 Author Report Share Posted November 16, 2016 den läcker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runekebab Posted November 16, 2016 Report Share Posted November 16, 2016 Jaha det var tråkigt, den brukar läcka i axlen till va man kan kalla gasen, där är det i regel o-ringen som heter 22740A artnr 22193-54770 kostar 40:- på Toyota Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dögrävarn Posted November 16, 2016 Author Report Share Posted November 16, 2016 ok går det att byta den på plats? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runekebab Posted November 16, 2016 Report Share Posted November 16, 2016 Ja det kan man byta på plats, men man måste va försiktig när man tar av locket för det sitter en fjäder i hop me en annan grej, ta lite hushåll papper i vira vid axlen å se om det läcker där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dögrävarn Posted November 16, 2016 Author Report Share Posted November 16, 2016 ok rinner överallt tycker jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runekebab Posted November 16, 2016 Report Share Posted November 16, 2016 ser nog värre ut än det är, blir ju en pöl på marken rätt kvickt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dögrävarn Posted November 16, 2016 Author Report Share Posted November 16, 2016 ja den funkar ju ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runekebab Posted November 16, 2016 Report Share Posted November 16, 2016 ta det till sommaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dögrävarn Posted November 16, 2016 Author Report Share Posted November 16, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.