Jump to content

Land Cruiser 100 - expeditionsutrustning

bengt

Recommended Posts

Hej!

Jag har bestämt mig för att det äntligen är läge att börja satsa på min dröm - expeditionskörning! Jag har funderat på att köpa en färdigutrustad LC100 (och tar gärna emot tips om sådana), men jag har även en Land Cruiser LX V8, inköpt my i Abu Dhabi 1999, och som uppenbarligen heter Land Cruiser 100 i Sverige. Jag har vårdat den ömt och inte gjort några som helst förändringar på den (förutom installation av en komradio), men jag inser nu att den är den ultimata expeditionsbilen och att jag kanske ska satsa på att rusta den istället.

Så, är det någon som har tips på vad jag borde göra, och var de bästa sajterna är för inköp av det som behövs. Jag har fått tips på att köpa från UK då pundet är billigt, men har ingen aning om vilka sajter som är bra och seriösa.

Ställen som ligger högt på önskelistan är Marocko, Sibirien och Mongoliet.

Några saker jag förstått kan vara bra är:

bättre däck/fälg, hasplåtar, vinsch, och en stabil inredning.

Något mer? Takhylla med tält vore coolt. Snorkel? Spacers?

Kortfattat ser jag fram emot a) tips på vad jag behöver fixa, och B) var det är bäst att göra det.

Bästa hälsningar,

Bengt

post-918-0-27662600-1476632716_thumb.jpg

post-918-0-22814000-1476632771_thumb.jpg

Kolla min brors garage - MrWib. Där hittar du många bra tips om hur rigga en 100a.

När det gäller utrustning och inskaffelse är internet din bäste vän. Gör en lista över need to have and nice to have och sen är det bara att börja leta leverantörer och jämföra priser.

Kul projekt - dokumentera gärna i en garagetråd.

Kolla min brors garage - MrWib. Där hittar du många bra tips om hur rigga en 100a.

När det gäller utrustning och inskaffelse är internet din bäste vän. Gör en lista över need to have and nice to have och sen är det bara att börja leta leverantörer och jämföra priser.

Kul projekt - dokumentera gärna i en garagetråd.

Tack för tipsen! Bra idé med garagetråden!

Håller just nu och gör exakt samma grej som du funderar att börja göra.

Mycket ideer finner man här på forumet. Och som Wiberg Sr säger så kolla in brosans garagetråd. Mycket intressant att finna där.

Själv gillar jag att beställa från www.euro4x4parts.com

www.rough-side.com

www.sahara4x4.com

Samtliga sidor är grymt seriösa och snabba med leveranser. Det dem inte har det kan dem fixa oftast till bra priser.

Vad man vill ha och vad man MÅSTE ha är en jävla skillnad, låt inte habegäret leda dig ner i fördärvet...hålet när du är klar kan bli djuuupt :)

Släng upp en garagtråd där kan du bolla lite ideer och lägga upp en plan vad du tänker så kan du även få input av andra som hänger på forumet.

Lycka till