Jump to content

Jumpstart.

tomie2

Recommended Posts

Hur gör ni när ni ska få igång den ifall man skulle glömma lyset på. Det är olagligt att köra med lyset tänt i Kenya. Så det är lätt att glömma. Det är ju 24V system. Nu har vi två bussar på jobbet men vår ena chaufför sade att det gick bra att få igång den med ett 12V batteri.

• 3 weeks later...

Ja kan du få igång den med ett 12v batteri är det bara att gratulera, och du får gärna dela med dig av kunskapen. Dom gånger jag behövt starthjälp har jag letat upp nått fordon med 24v.

sen startar min ganska lätt om man bogserar igång den. Men då måste det finnas lite ström som släpper fram bränsle.

Det kan säkert bero på hur mycket batterierna är urladdade men på min 42:a och 45:a har det varit så att det är det batteriet som är på minussidan som har tömts först när jag glömt stänga av ljus eller när det gamla kylskåpet stod på för länge och då funkar det att ta starthjälp från ett 12V batteri på just det batteriet.

Men det kan säkert bero på hur länge ljuset mm stått på för jag har för mig att ett batteri förbrukas från minussidan och står det på länge eller om bilen står stilla länge med något som drar tjuvström kan det säkert bli så att det tömmer bägge batterierna till slut. Det är tydligen också viktigt att båda batterierna i ett 24V system är lika frächa för att allt skall funka som det skall.

/Mecki

Jag har också blivit rekomenderad att skifta plats på batterierna i ett 24V-system nån gång om året för att dom skall "slitas" lika mycket och det låter ju logiskt. Är det någon mer som har hört eller gör detta ?

/Mecki

• 3 months later...

Ja kan du få igång den med ett 12v batteri är det bara att gratulera, och du får gärna dela med dig av kunskapen. Dom gånger jag behövt starthjälp har jag letat upp nått fordon med 24v.

sen startar min ganska lätt om man bogserar igång den. Men då måste det finnas lite ström som släpper fram bränsle.

Man lägger över ena batteriet. Det fungerade faktiskt, men startmotorn gick knappt runt.