tomie2 Posted October 3, 2016 Report Share Posted October 3, 2016 Hur gör ni när ni ska få igång den ifall man skulle glömma lyset på. Det är olagligt att köra med lyset tänt i Kenya. Så det är lätt att glömma. Det är ju 24V system. Nu har vi två bussar på jobbet men vår ena chaufför sade att det gick bra att få igång den med ett 12V batteri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomie2 Posted October 3, 2016 Author Report Share Posted October 3, 2016 På dagtid så man kan inte ha automatik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted October 24, 2016 Report Share Posted October 24, 2016 Ja kan du få igång den med ett 12v batteri är det bara att gratulera, och du får gärna dela med dig av kunskapen. Dom gånger jag behövt starthjälp har jag letat upp nått fordon med 24v. sen startar min ganska lätt om man bogserar igång den. Men då måste det finnas lite ström som släpper fram bränsle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted October 25, 2016 Report Share Posted October 25, 2016 Det kan säkert bero på hur mycket batterierna är urladdade men på min 42:a och 45:a har det varit så att det är det batteriet som är på minussidan som har tömts först när jag glömt stänga av ljus eller när det gamla kylskåpet stod på för länge och då funkar det att ta starthjälp från ett 12V batteri på just det batteriet. Men det kan säkert bero på hur länge ljuset mm stått på för jag har för mig att ett batteri förbrukas från minussidan och står det på länge eller om bilen står stilla länge med något som drar tjuvström kan det säkert bli så att det tömmer bägge batterierna till slut. Det är tydligen också viktigt att båda batterierna i ett 24V system är lika frächa för att allt skall funka som det skall. /Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted October 25, 2016 Report Share Posted October 25, 2016 Jag har också blivit rekomenderad att skifta plats på batterierna i ett 24V-system nån gång om året för att dom skall "slitas" lika mycket och det låter ju logiskt. Är det någon mer som har hört eller gör detta ? /Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel2 Posted October 25, 2016 Report Share Posted October 25, 2016 Har alltid köpt 2st batterier när jag bytt ut dom av just den anledningen att dom ska va lika frächa. Har oxå fått rekommendationen att skifta dom med hjärna mellan rum så dom slits jämt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomie2 Posted February 18, 2017 Author Report Share Posted February 18, 2017 Ja kan du få igång den med ett 12v batteri är det bara att gratulera, och du får gärna dela med dig av kunskapen. Dom gånger jag behövt starthjälp har jag letat upp nått fordon med 24v. sen startar min ganska lätt om man bogserar igång den. Men då måste det finnas lite ström som släpper fram bränsle. Man lägger över ena batteriet. Det fungerade faktiskt, men startmotorn gick knappt runt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomie2 Posted February 18, 2017 Author Report Share Posted February 18, 2017 Man lägger över ena batteriet. Det fungerade faktiskt, men startmotorn gick knappt runt. Men det hade nog inte fungerat med en bil med liten generator, men här har nästan alla Landcruisers eller Pajero. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts