Jele Posted July 29, 2016 Report Share Posted July 29, 2016 Hej, Jag är intresserad av att köpa en land cruiser 70 i någon variant. Jag lockas av Toyota och LC för att de är robusta, driftssäkra(?) och av estetiska skäl. Jag har egentligen inga vardagliga behov som motiverar att skaffa just en LC70 men har ett sommarställe i Västmanland mellan Sala och Norberg, där det skulle vara roligt att utforska skogs och traktorvägar. Terrängegenskaperna är alltså endast för nöjes skull. Jag har läst lite här på forumet innan jag registrerade mig men inte riktigt funnit något svar på min fråga. Hur går en LC70 på landsväg och i stad, vad gäller komfort etc? (Då det är här jag kommer att befinna mig i princip hela tiden. Medveten om att de finns i många olika modeller och utföranden; är de okej att ibland bränna 45 mil mellan Stockholm o Kalmar med sambo och en några månaders gammal baby? Vilken modell är det i så fall jag bör leta efter? Detta kommer alltså att vara min enda bil om jag hittar en lämplig och byter. Jag kör inte dagligen utan använder den ledig tid och enstaka kvällar i veckan vid behov. En snabb sökning på blocket visar ju att det är er relativt ovanlig bil, men eftersom jag inte har något akut behov så kan jag kosta på mig att hålla ögonen öppna om det dyker upp något lämpligt här i Sverige. Jag är tacksam för all form av input. Gärna från er som kör er LC70 dagligen eller mycket stad/landsväg. Tack på förhand. Med vänliga hälsningar, Jesper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dögrävarn Posted July 29, 2016 Report Share Posted July 29, 2016 hej jag åker lj70 som är höjd och har 35 or dagligen är en 87a funkar bra att åka med men man ska väl inte ha bråttom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted July 29, 2016 Report Share Posted July 29, 2016 (edited) Hej och välkommen hit. Det där med komfort är väldigt personligt och jättesvårt att råda i , själv kör jag ca 1000 mil/år i en kort 40-serie och njuter utav varje meter (så gott som ) Nu är det ju inte bara att köpa en 70:a för att testa lite för det är ju inte speciellt gott om dessa bilar som du märkt. Men kan du tänka dig att åka om kring i en Amazon (prestanda och komfortmässig jämförelse ) är det troligtvis inga problem med att köra LJ70. Det svåra i ditt fall är väl att hitta en bil med baksäte så barnstolen får plats sen är det ju kruxet med att komma in till baksätet i en 3-dörrars bil och med baksätet i blir ju lastutrymmet lite begränsat så det kan ju vara bra att kolla upp så att barnvagnen får plats. Annars så kanske det finns nån 70-ägare här som bor i Stockholmskrokarna som är villig att låta dig provköra lite så du får känna hur dom känns och se om utrymmet räcker till. /Mecki Edited July 29, 2016 by Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jele Posted July 30, 2016 Author Report Share Posted July 30, 2016 Hej och tack för svar! Jo, komfort är som du säger personligt. Någon amazon har jag aldrig kört men jag kör en Porsche 944 idag. Den räknas väl inte som särskilt praktisk eller komfortabel med dagens mått mätt, men väldigt trevlig att köra. Lite varm nu på sommaren utan ac, men har man semester så gör det inte så mycket. Tro det eller ej men jag får faktiskt in ett babyskydd i baksätet (då jag inte är särskilt lång och sitter då sådär bekvämt) och vagnen där bak. Platsen över för packning är då begränsad men en väska kan man få in där bak, och utnyttjar man den andra "passagerarplatsen" bak så får man in en till. En barnvagn borde ju gå få in i en LC70 med baksäte då tycker jag? Jag får kika på det. Men jag antar att sätena är fällbar så man kommer åt baksätet lite lättare? Ett alternativ kanske också kan vara att kika på en LC90, pga. att det inte finns några vettiga LC70 därute. Jag förstår att det är lite av en annan typ av bil, med mer bekvämligheter och bättre landsvägsegenskaper, antar jag? Men då går jag över gränsen och är på fel del av forumet En LC70 lockar ändå. Men jag vill ju att den ska kännas bra och hyfsat civiliserad på vanliga vägar också. Känner ni att ni får hålla igen med hastigheten på motorväg etc.? Jag försåt ju att det blir en annan sak om vi pratar höjda och modifierade fordon. Jesper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted July 30, 2016 Report Share Posted July 30, 2016 Är du van och nöjd med din Porche borde det inte bli några problem med en 70-serie. Hoppas att du finner det du söker. Lycka till ! /Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted August 2, 2016 Report Share Posted August 2, 2016 Har du bugeten så är kanske en 76 vad du behöver. 4 dörrar. Lite bättre komfort. Gott om plats för barnstol och barnvagn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts