Jump to content

Gängprofil på bult till säten bak?

Jorima

Recommended Posts

Hallå gott folk! Jag behöver råd - är det någon som vet vad som är standardprofilen på bulten/gängorna för att fästa sätena bak i en BJ42 från 1983? Jag har inga originalbultar kvar, och när jag provar med en M8 är det inte riktigt rätt, även om det är nära... Någon som har tips på vad det kan vara som gäller?

@Jah - det är inte omöjligt att det är M8, jag ska testa att borsta rent lite och prova igen. Vill dock inte riskera att sabba gängorna i karossen, varför jag gärna tar emot alla tips och tankar härifrån!

@Mecki - det är bulthålen som sitter i mittbalken/åsen under fönstren på sidan där bak samt ner i hjulhusen... jag lägger med en bild med några läckra pilar som får peka ut riktningen! :)

post-2742-0-85616600-1465242997_thumb.jpg

Skillnaden är att på "Japanbulten" är skallen 12mm och på den "vanliga" är skallen 13mm

Fick ta fram gängtolken och mäta och det är vanlig M8x1,25 gänga.

Möjligt att det är annat på dom äldre modellerna men eftersom 45:an också är från 1983 bör det vara samma.

Vad är det för gängstigning på en "Japangänga" ?

post-917-0-63786300-1465293333_thumb.jpg

På 42:an saknade jag dessa bult så det har nog aldrig suttit några baksäten i den bilen. Till fästerna för stängerna till domkraften som sitter på sidan av karossen är det helt vanliga M6.

Edited by Mecki

Möjligt att det endast är chassidetaljer som använder fingänga (japan). Ska kolla vad det är för stigning när jag dristar mig ner i garaget.

När det gäller japanska bilar borde det i så fall vara mer troligt att använda US-standard än europeisk mm standard...

Jag kom fram till att jag iallafall hade både fingängade m8x1mm och m10x1 (Japangänga), samtidigt som det fanns vanliga 1.25 stigningar i golvet på min bj42 -83 nu när jag satte ihop den.

Har även fått förklarat för mig att det är vi i Europa etc som ej använder oss av internationell standard utan våra 13mm, 17mm etc skallar skall egentligen vara 12,14,16 etc.. Så det skulle vara japanarna som gör rätt och ej tvärtom :?

Någon som vet om det stämmer?