Jump to content

Försäkring på 40-serie

Recommended Posts

Vet ej om detta varit uppe förut, men tänkte det kunde vara intressant vad vi betalar för våra 40-serie bilar i försäkring...

Nu bor vi ju i olika delar av landet, men tror inte att det är så många som rullar i storstäder så priserna borde gå att jämföra..

Jag ringde runt nu när min äntligen vart reggad och frågade vid lite olika bolag, kontaktade även compricer och insplanet..

De kunde ej ge något pris och ringde senare upp och tyckte man skulle betala minst 6000kr i halvförsäkring :shock: :mad:

Vettigaste priset jag fick var Länsförsäkringar lokalt här på Gotland för 2079kr/år helförsäkring där de menade på att de täckte en bil upp till 150000kr utan knussel annars skulle den in för värdering..

Är det bara jag som ändå tycker det är dyrt för en veteranbil? Har brukat försäkra för mellan 700-1200kr för veteranbilar med olika värden för ett par år sedan :blush:

Så en sammanställning eller tipstråd kunde ju vara kul, om inte annat så kanske någon annan kan spara stålar på sin försäkring :-P

Jag betalar för 42:an 2769:-/år för en helförsäkring hos Folksam och vi bor på "landet" 5 mil utanför Göteborg.

Den enda begränsningen är max 1000 mil om året bortsett från att försäkringen inte gäller vid träning och tävlingskörning samt för streetrace :-D :-D.

Har kört hojjar tidigare med "klassiker" och "veteranförsäkring" för dom summorna som du nämner men där var det en massa förbehåll så som att man inte fick åka med den till jobbet, man fick inte åka på planerade körningar.

Det enda det gällde för var i princip en tur (om den var oplanerad) ner till glasskiosken.

Men det klart,vi använder bilen flitigt i alla möjliga sammanhang så jag är nöjd med den uppgörelsen vi har i dag.

Jo det är väl så, allt blir dyrare :?

Tidigare försäkrade jag de äldre bilar man haft upp till 180000kr för 1040kr/år på helt vanlig helförsäkring utan förbehåll vid LF men de gjorde en 100% höjning för något år sedan till 2079kr.. Det är väl jag som har för mkt skit påställt, får hålla mig till o köra med 42an 8-)

Så kan det vara.

Men har man en 42:a behöver man ju inget annat !

Hmmm... bortsätt ifrån en 80:a och en 45:a ... å en pickup måste man ju ha... å en.....nä, man kan nog aldrig få för många ;-)

/Mecki