Jump to content

Höjda fordonsskatter på förslag

gynner

Recommended Posts

Undrar hur detta kommer påverka befintliga bilar, funderar på en nyare LC.

Gäller det bara bensin klarar man sig ju.

Saxat från aftobladet

http://www.aftonblad...icle22728966.ab

MILJÖ. En ny utredning vill att bilar med höga utsläpp av koldioxid ska beskattas högre, medan bilar med lägre utsläpp ska få en bonus vid inköpstillfället.

Merkostnader på över 15 000 kronor per år kan bli verklighet för den som väljer en bensinbil med höga koldioxidutsläpp.

Fordonsskatten föreslås bli 80 kronor per gram koldioxid vid utsläpp över 95 gram per kilometer.

Den som å andra sidan väljer en bonusberättigad bil kan räkna med rejäla rabatter. För den som införskaffar en bil som inte släpper ut någon koldioxid alls - i praktiken en elbil - kommer bonusen att uppgå till 60 000 kronor.

Om bilen släpper ut högst 35 gram koldioxid per kilometer, vilket gäller för vissa hybrider, blir bonusen 45 000 kronor, och om bilen släpper ut 35-50 gram blir det en bonus på 35 000 kronor.

Enligt betänkandet som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare.

Om inte Toyota anpassar sig till verkligheten - så får du väl köpa en Disco eller Range Rover hybrid. Tyvärr befinner sig Toyota's FoU på stenålderssidan när det gäller utveckling av motorer m.m. Även Prius och motsvarande Toyota personbilshybrider har det inte hänt något under himmelen. Dessa är fortfarande 1:a generationen och borde förpassas till skroten...

Det är så att Toyota är mer fokuserad på att tjäna pengar kortsiktigt än att investera i nya och bättre motorer.

Framtiden kommer nog uteslutande hamna om vätgas och inte el-bilar...

Så ny tänkte jag mig nog inte, utan 2005-2010 som hobby/jaktbil.

Idag blir ju skatten runt 10000 vilket är på gränsen för en bil som bara körs 1000 mil om året med.

Blir det än dyrare blir det ju svårare att motivera behovet.

/Jonas

Hej,

Man skall aldrig gå till AB för fakta, de tycker ganska mycket om att göra "klick-rubriker" och sen vara lagom selektiv med det de skriver.

Hursom, den höjda skatten skall gälla nya bilar och vara höjd under de första åren, sedan sänkas, källa GP och SvD:

"Fast Classon påpekar att merparten inte har sådana bilar. I genomsnitt kommer fordonsskatten för nya bensindrivna personbilar att öka från 800 kronor till 3 050 kronor per år under de tre första åren, därefter sänks skatten påtagligt."

Ang Toyota och framtida bränslesnåla bilar så tycker jag att de ligger bra till, Leman 24, Mirai, Toyota & BMW samarbete

Sammanfattningsvis så tycker jag att du kan både köpa en lite äldre LC och känna dig någorlunda trygg i att de inte kommer chockhöja några skatter (men det är ju väldigt extremt svårt att sia om) och att när tid är kommer Toyota släppa en LC med (väl testad) hybrid alt vätgasdrift.

Mina 50 öre!

Det säger ju en del om Toyota's förmåga med egen FoU på motorsidan. Man vänder sig till BMW.

Som världens största biltillverkare borde det vara tvärt om. BMW vänder sig till Toyota för att hämta toppmoderna motorer.

Dåligt Toyota!

Mja,

...

Dåligt Toyota!

Mja, om jag kommer ihåg rätt så ville Toyota ha bättre motorer (över lag) och BMW ville ha tillgång till Toyotas Hybrid och vätgas-lösningar, ser det som Win/Win :)