Jump to content

Landcruisee 150 eller Hilux?

ozzian

Recommended Posts

Hejsan alla!

jag har kört audi a6 allroad i 2 år men den är för låg.

testat en disco3 a men för dyr

körde en Amarok i 3 år och var rätt nöjd.

så nu kommer jag att byta i augusti igen.

jag leasar så priset är inte helt avgörande, däremot är värdeminskningen intressant!

Jag tittar på:

audi Q7

bmw x5

LC 150

hilux när den kommer med nya motorn, och här blir det påbyggnadsskåp för hundarna.

om vi tittar på toyotorna, vad skiljer mellan dessa?

och att den ena är med flak har jag lyckats klura ut:):)

men hur skiljer dom sig annars?

vänligen

Ozz

HiLux är en stötig lastbil (arbetshäst) jämfört med LC150. Så dessa två går inte att jämföra (två helt olika bilar och användningssätt).

Vid val av HiLux kommer du garanterat sakna bekvämligheten som Land Cruiser erbjuder.

ok, så omvänt då i skogen tar sig hiluxen fram bättre och håller bättre med?

och med skog så menar jag typ halvdåliga traktorvägar.

Min fundering är att utan att veta, at LC 150 är mittemellan hilux och Q7, men jag har aldrig kört en LC150.

På halvdåliga skogsvägar kör jag nog hellre LC än Hi Lux... :)

LC150 tar sig fram i terrängen bättre än en HiLux (i standardutförande). HiLux är för hård och för lätt i bakvagnen och för stort överhäng bak.

Q7 kan inte jämföras med LC150. Q7 är en personbil byggd på höjden. Tycker att Q7 och liknande bilar är "icke-bilar". De fyller liksom ingen roll. Möjligen dra hästsläp m.m. (men det gör även en Volvo Cross Country lika bra).

Ok, tack för synpunkterna.

jo q7 och x5 är väl mer en asfaltsjeep, men klarar lite stubbar o stenar pgav att dom är lite högre.

det finns bara en model av LC i sverige, den med 2,8 liters diesel?

lc200 mm måste väl importeras?

Edited by ozzian

Har kört både LC och Hilux med hundskåp på. Land Cruisern är bättre på alla punkter, servicekostnaden skiljde inte nämnvärt. Möjligen någon större värdeminskning på Land Cruisern men beror nog på vilket intervall man tittar på.

Har kört både LC och Hilux med hundskåp på. Land Cruisern är bättre på alla punkter, servicekostnaden skiljde inte nämnvärt. Möjligen någon större värdeminskning på Land Cruisern men beror nog på vilket intervall man tittar på.

Tack savin för dina synpunkter, men alla punkter kan väl inte LC vara, hundskåpet är ju skitfint men svårt att få på en Lc.

men även i 5km/h på steniga vägar menar ni att LC slår hilux?

jag hittar bara LC markfrigång, 21,5 cm, är den inte bättre på hilux?

De så kallade ickebilarna som här omnämns har väl ofta högre både effekt och släpvagnsvikt än Toyota LC, 200:an undantagen?

Skall man med släp/husvagn ligga i 80-90 så funkar ju dock LC.

hej portland, södra småland borde vara nära växjö, nära för mig med!.

släpvagnsvikten är bara intressant med b+ körkort, ex dom stora pickuperna så får jag bara dra 750kg, med ex amaroken fick jag dra 1500kg med automaten.

vet ej hur det r med LC och hilux?

Ska du inte bara ta och provköra de bägge kandidaterna?

jo självklart, hiluxen, 3,0 har jag provat och den är nästan lika fin som amaroken på bra väg men tror hiluxen är bättre när det blir skitvägar ala, 5km/h.

men om LC är lika bra i riktigt dålig terräng så kanske en LC för 600k är ett bättre köp?

Håller till än mer söderut än Växjö, har mindre än en mil till Skåne/Blekinge.

I "riktigt dålig terräng" är alla dessa bilar skräp, men på skogsvägar kan de ofta funka.

Bilar som X5, Q7 mfl har delad bakaxel och slipper därför den nedhängande diffklumpen, och här i Småland är det ju alltid stubbar och stenar som sticker upp i mitten av skogsvägarna...

Pickuperna har väl generellt inte nån mellandifferential va?

Vet inte hur Amarok funkar, torsen på de va?

Men bilar utan mellandiff bör ej köras med AWD på annat än sliriga underlag eftersom det kan knäcka drivlinan.

Men det kan även ge lustigheter på halt väglag i landsvägsfart, eller när det växlar mellan halt och grepp.

Bilar med permanent AWD har inte dessa problem.

Det känns dock lite som om du främst bör bestämma om du vill ha pickup eller kombibil.

VW Transporter 4motion är inget alternativ?

Delad bakaxel och klart större volym/flak än tidigare nämnda.

Ingen jättekomfort men det har ju inte Hiluxen heller så...

ja fördelen med kombibil är ju komforten men vad är fördelen med en pickup?

kör som sagt audi a6 allroad och bättre bill på landsväg vet i sjutton om det finns för pengarna.

men jag vill komma upp en bit och kunna köra nån km bland smålandsstubbarna.

sen har jag fastnat lite för hilux o LC drivsäkerhet, inte kul att bli stående.

sen är det ju trevligare att slänga upp en gris på flakluckan på hiluxen än att ta fram pressenning och stoppa den i LC n!

sen fins det ju heck-pack!

Fördelen med en heck-pack är ju dessutom den att du slipper lyfta så högt.

Hade för övrigt själv från en A6 Allroad 3,0 innan, samtidigt som min 15 år gamla LC endast gick som skogs- och jaktbil... skillnaden är extrem.

För att förvirra ytterligare kan jag förresten tillägga att jag aldrig åkt en mer komfortabel skogsbil på håliga grusvägar eller annat extremt ojämnt än en Jeep Grand Cherokee.

Där jag brukar studsa flöt den fram...

De så kallade ickebilarna som här omnämns har väl ofta högre både effekt och släpvagnsvikt än Toyota LC, 200:an undantagen?

Skall man med släp/husvagn ligga i 80-90 så funkar ju dock LC.

Önskar man en bil som är förträfflig som dragbil och är lika bra i terrängen som LC - så är det ju Discovery 4 som är optimal. Tyvärr hänger inte kvalitén med till Discon's nackdel.

Använder Disco 4 som dragbil av en täckt racetrailer. Disco 4'an är betydligt bättre än LC i höga hastigheter med tung last på motorvägarna/landvägarna nere på kontinenten.

Kollade på en idag, kag ska provköra på torsdag

Visibel med kdss mm

Men inte crawlcontroll

Ny för 550k

Finns det någon som får in dieselvärmare under 20k?

Något annat att tänka på för att få en bra skogsbil?

Inte "Crawl Control" (Multi Terrain)?! - trodde jag var standard på samtliga modeller med automat...

Är den privatimporterad?

nä crawl controll är bara i off road paketet, du ställer in hastigheten så sköter bilen sig själv.

kdss är väl att alltid 4 hjul i marken?

2016 buisness + visible

nä crawl controll är bara i off road paketet, du ställer in hastigheten så sköter bilen sig själv.

kdss är väl att alltid 4 hjul i marken?

2016 buisness + visible

ny från toyota bara gått 20 mil

Tack savin för dina synpunkter, men alla punkter kan väl inte LC vara, hundskåpet är ju skitfint men svårt att få på en Lc.

men även i 5km/h på steniga vägar menar ni att LC slår hilux?

jag hittar bara LC markfrigång, 21,5 cm, är den inte bättre på hilux?

För min del hade jag ofta ej med mer än 2 hundar åt gången. Gick bra med bur i baksätet om det knep. Dock har jag inte ägt någon LC 150 men Land Cruisern är betydligt mer "väg-lok" vilket jag saknade när jag bytte Hilux. Hiluxen fick jag vara betydligt mer på tå med då den kunde få lite kast på lurigt väglag. Visserligen kanske jag kunde anpassa mig mer efter väglaget men den var inte lika känsligt i LCn.

Jag körde mycket på dåliga vägar, djup snö, åkrar och Land Cruisern var betydligt tryggare i framkomligheten. Dock hänger det mycket på däcken, jag körde med Cooper ST och Hankook Dynapro MT på bilarna.

fråga

kdss är väl viktigast men hur viktig är crawl controll?

Crawl Control kan du vara utan iofs. Jag var tveksam till denna gadget i början - men det visade sig att den fungerade klockrent. Men, det är inget "måste".

KDSS är en mycket enkel konstruktion - den jobbar endast med elektrohydraulik på krängningshämmaren.

Vid snabb fart på vanlig väg så styvar den upp hjulupphängningen (kränger mindre i kurvor t.ex.). I terrängen så justerar den krängningshämmaren så att du får något bättre artikulation.

Ska du i framtiden sätta in en mer offroadbetonad fjädring måste du ta bort KDSS-systemet. LC'n är höj och sänkbar. OBS! detta påverkar endast bakaxeln och det är KDSS till krängningshämmaren bak som sköter detta. Den är endast till för att göra det enklare att koppla på ett släp.

Det är inte således samma system som sitter i Discon och RR som justerar samtliga stötdämparna runt om (luftfjädring runt om).

Vid val av LC150 klarar jag mig utan KDSS och Crawl Control.

efter ha läst lite på denna sida så vet jag att peder har lite erfarenhet.

vilken nivå på LC är bäst för att få LC bättre än hilux i dessa j-a stubbland,,, småland?

på landsväg så duger som sagt hilux

efter ha läst lite på denna sida så vet jag att peder har lite erfarenhet.

vilken nivå på LC är bäst för att få LC bättre än hilux i dessa j-a stubbland,,, småland?

på landsväg så duger som sagt hilux

Ozzian - jag förstår inte din fråga ovan. Make another try, please.