Jump to content

4wd bj73 felsökning

lillode

Recommended Posts

Hej alla! Hoppas allt är bra med er! Har lite lugnare denna vecka så jag tänkte forska kring 4wd som inte fungerar. Min vän som är mekaniker hade den inne på verkstan ett par dagar nyss och felsökte men fick inte igång 4wd. Jag har skrivit ned lite tankar o info som vi kom fram till...

I början när jag märkte att 4wd inte fungerade längre kunde jag höra nått vrrrrande från motorutrymmet samtidigt som att 4wd-lampan lyste nån sekund men det hör jag inte längre.

När man startar bilen ibland så tänds 4wd-lampan några sek o sen slocknar.

När man lägger plus på fördelningslådan tänds 4wd-lampan. Framhjulsdriften går inte igång dock.

Mekanikern har kollat att det går fram ström till de två reläerna/switcharna som hänger ihop med vakuumet.

I samband med att jag snabbt tvingades byta batterier i somras efter att bilen blivit stulen och återfunnen missade jag att spänna fast ena batteriet. Detta resulterade i att pluspolen fick kontakt med metall och det sprutade gnistror rejält upp genom huven när jag körde. Senare när 4wd inte fungerade funderade jag på om det kunde ha blivit något elfel? Men nu har mekanikern dock mätt att det går ström fram till relä/switch.

Mekanikerna tog loss slangar från vakuumpumpen och provade. Det räcker med att motorn är igång för att pumpen ska fungera eller hur? Han tyckte att det var väldigt lite tryck och hans gissning var att det är fel på vakuumpumpen. Han jobbar som mekaniker och är en duktig sådan men har ingen erfarenhet av 4wd i såna här system specifikt.

Vad tycker ni? Ska jag köpa en pump som jag vet fungerar och testa? Nån som har någon liggandes? Har ni några fler tips kring felsökning? Vet ni någon mekaniker/entusiast i Sthlms-området som kan tänkas titta på det här mot ersättning?

Tack till er som orkade läsa hela inlägget, jag förstår om ni inte orkar svara men det var skönt att skriva av sig lite för att få igång tankeprocessen :)