Jump to content

Bästa toyotaverkstaden i Stockholm. Behöver inte vara auktoriserad.

CarlGustaf

Recommended Posts

Hej -

Ny på forumet och har försökt leta efter om detta diskuterats tidigare, men inte hittat just det jag söker. Det finns tips på toyotaverkstad i Dalarna och Gryksbo; samt att Toyotaverkstaden i Åkersberga verkar vara bra, och ger gratis lånebil... men jag hittar inga tips oom andra verkstäder.

Jag köpte en Landcruiser 90, 50th anniversary, från 2001 för lite drygt ett år sedan. Den är en dröm med läderklädsel, underredesbehandlad, spinner som en katt och jag kör motorvärmare från 10grader och neråt... Hon står på 17 200mil och det är därför dags för stora smörjservicen, rembyte och kamremsbyte nu framåt mitten av året.

Jag har fått offert från europeiska motor i både rissne och lidingövägen.

Lidingövägen har givit pris på 3000mila service, remmar och kamrem, medan rissne givit pris på 18000mila service, remmar och kamrem - men båda ligger på totalt cirka 19 000,-.

Jag drog dessutom iväg en förfrågan på autobutler.se - hade aldrig sett det förut - och fick snabba svar, från vad som verkade vara bra verkstäder; och de offerterna ligger mellan 11 000,- - 15 000,- (med originaldelar). iofs frågade jag dem om 3000mila service och inte 18000mil smörjservice; så de sticker nog upp lite i pris från det. Men kommer nog inte riktigt upp till EMs 19000,-

Jesus vad det kostar - så här behöver jag goda råd.

Min fråga -

Känner ni till någon i Stockholm som är riktigt duktig på service av Toyota Landcruiser 90? Det behöver inte vara auktoriserad verkstad?

Jag fikar efter en riktigt bra service till min Toyota - men vill betala rimligt för det; åtminstone inga överpriser. Det är inte nödvändigt att få Toyotastämpeln i boken som ni märker. Även om det inte skulle göra ont.

++++

Brukar ni själva pruta på servicekostnader? Träffade på mannen som brukar besiktiga min bil nere på min lokala mekonomenverkstad för ett par år sedan och han prutade skamlöst. Kan man göra det? Och vilka är era bästa pruttips?

Är det någonting annat ni tycker jag bör tänka på i detta - tipsa mig gärna som den relativt nye Landcruiserägare jag är. Jag vill att den ska hålla och vara i riktigt bra skick.

Tack på förhand!

CarlGustaf (Christian)

tycker det låter som väldigt mycket pengar. Vad är det som ska ingå i de servicarna? Har du fått enbart totalpris, eller är det uppdelat på olika moment? Land Cruiser 90 har en tämligen enkel konstruktion, så mekaniker som är vana vid lite stabilare saker har inga problem att meka med en sådan.

Peder här på forumet har tidigare tipsat om Trendab. Kan vara värt att kolla upp.

http://toyota4x4.se/topic/4959-nu-finns-det-lc-proffs-runt-stockholm/

Instämmer med Henrik, det låter väldigt dyrt. Är det en v6:a?

Jag har använt mig av Rolf Lundblad Motor i Bandhagen tidigare och varit nöjd med servicen. Kändes som en verkstad av den gamla skolan som kan mer än att koppla in diagnostikvertyg... http://www.meca.se/V...f_Motor_AB.aspx

Edited by soll

tycker det låter som väldigt mycket pengar. Vad är det som ska ingå i de servicarna? Har du fått enbart totalpris, eller är det uppdelat på olika moment? Land Cruiser 90 har en tämligen enkel konstruktion, så mekaniker som är vana vid lite stabilare saker har inga problem att meka med en sådan.

Peder här på forumet har tidigare tipsat om Trendab. Kan vara värt att kolla upp.

http://toyota4x4.se/...runt-stockholm/

Tack för svar! Ska absolut kolla in trendab - toppentips.

Specarna är långa i vissa fall - men ser ut enligt nedan. Det är rätt intressant att kamremsbytet skiljer nära 5 000 mellan Lidingövägen och Rissne...

Europeiska i Rissne:

"Fullservice enl intervall är 18,000 mila/ 12 årsservice kostar 10,769:-

Då ingår byte motorolja, oljefilter, tändstift, bromsvätska, luftfilter, kupéfilter, växellådsolja, diffolja samt kylarvätska.

Kamremsbytet kostar 7864:-"

Pris från Europeiska på Lidingövägen:

BASSERVIC 2* 30 000 KM

ARB.KOST.BASSERVIC 2 3199.70

RABATT ARBETE 639.94-

SUMMA ARBETE 2559.76

MATERIEL 1 648

RABATT MATERIEL 164.8-

TOTAL 4223 ex moms

5404 ink moms

JOBB 2

VATTENPUMP BYTE

BYTE VATTENPUMP O/E PAKNING TI 5286.12

RABATT ARBETE 1057.22-

SUMMA ARBETE 4228.90

VATTENPUMP 1.0 1961.00 10%

GLYKOL 1L KONCENTRER 2.0 63.00 10%

KAMREM 1.0 1125.00 10%

SPÄNNARE 1.0 1067.00 10%

SPÄNNARE 1.0 1426.00 10%

SPÄNNARE 1.0 551.00 10%

SUMMA MATERIEL 6256.00

RABATT MATERIEL 625.60-

FÖRBRUKN.MATERIAL 380.60

JOBB 3

FLÄKTREM AC 1.0 123.00 10%

FLÄKTREM 1.0 299.00 10%

FLÄKTREM 1.0 159.00 10%

SUMMA JOBB 2 EXKL MOMS 10269.90

SUMMA JOBB 2 INKL MOMS 12837.38

REMMAR BYTES ISAMBAND MED BY VATTENPUMP UTAN ARB KOSTNAD.

SUMMA JOBB 3 EXKL MOMS 522.90

SUMMA JOBB 3 INKL MOMS 653.63

Autobutler

Företag 1

4.5 Arbetstimmar SEK 4.500,00

1.0 st. Kamremssats SEK 2.600,00

1.0 st. Vattenpump SEK 984,00

8.9 liter Kylarvätska SEK 534,00

5.2 liter Olja 0W-40 Mobil SEK 894,40

1.0 st. Oljefilter SEK 73,00

1.0 st. Luftfilter SEK 308,00

1.0 st. Oljeplugg SEK 40,00

1.0 st. Förbrukningsmaterial 5% SEK 452,00

Drivremmar ingår i bytet

Pris exkl. moms SEK 10.385,40 Moms SEK 2.596,35 Totalt SEK 12.981,75

Autobutler företag 2:

Arbete 5h - 3 900,-

Service enligt fabrikens föreskrifter.

Godkänd stämpel i serviceboken.

Kamremssats.

Material - 5 288,-

Motorolja Mobil1 10w-40

Oljefilter

Kamremssats

Tändstift-NGK

Glykol.longlife-utbyte

Total 9 188,-

ink moms 11 485,-

Den 3e autobutlergrejen ligger mittemellan i pris.

Tacksam för all hjälp jag kan få; men nu ska jag kolla med trendab.

Hörs snart igen.

Instämmer med Henrik, det låter väldigt dyrt. Är det en v6:a?

Jag har använt mig av Rolf Lundblad Motor i Bandhagen tidigare och varit nöjd med servicen. Kändes som en verkstad av den gamla skolan som kan mer än att koppla in diagnostikvertyg... http://www.meca.se/V...f_Motor_AB.aspx

Hej -

yes, V6a automat från 2001.

• 2 months later...

Jag har alltid rullat ner till JEHAB Bil och Motor med min Prado. De kan alla bilar. Familjegurkan liksom Cruisern åker ner till Hasse som tar väl hand om dem.

Hör efter med honom och hälsa från Douglas med Landcruisern ;)

Underbart! Pappa har servat sina bilar hos Hasse sen hedenhös också. Min lilla E30 fick sig ett kamremsbyte av dem för några år sen... bör nog göra det igen.

Tack för tips!

Christian

Tack! sett dig tipsa om dem på fler ställen. Försökt få en prisuppgift från dem - gör nytt försök.

Då kanske man kan köra en lite golf på vidbynäs samtidgt som bilen servas... inte dumt. inte dumt alls.

//C

• 7 months later...

Tack! sett dig tipsa om dem på fler ställen. Försökt få en prisuppgift från dem - gör nytt försök.

Då kanske man kan köra en lite golf på vidbynäs samtidgt som bilen servas... inte dumt. inte dumt alls.

//C

Dom håller med gratis lånebil.