Jump to content

Bj45 -82 Växellådsbyte 5 pet!

bj45tralla

Recommended Posts

Hallå!

Har ju en BJ45 som a-traktor, som många här säkert redan sätt. :) Tänkte nämligen att de var dags att få nån till växel så man slipper plåga den gamla 3b:n med endast 1:an och 2:an. :P Vissa som varit riktigt skarpa här på forumet har säkert också sätt att jag hade problem att den skar och fick till slut tag på ett motorpaket från en BJ75 (tror jag).

I alla fall tänkte slänga upp lådan som jag fick med på motorn jag köpte. :) Var lite hastig och plockade ner lådan för att sedan upptäcka att lådan jag tänkt byta till var en helt annorlunda 5 petad låda. (är en 82:a så 4 pet org)

Grejen är ju den att jag har ju tänkt och flytta över den gamla fördelningslådan över till den 5 petade lådan då den fördelningslådan var demonterad sen tidigare då jag kolla hur dreven satt för att spärra upp fördelningslådan (som va spärrad på lågen) sen tidigare ägare. Frågan är om denna passar på denna låda.. Att få dit lådan på motorn är inga större problem måste bara byta den där adapterplåten mellan blocket och sprängkåpan. Jag säg även att växelspaken satt längre bak än på den andra lådan men det går även det lätt att fixa genom att modda plåten i kardantunneln så man får bak damaskerna.

Frågan om det är ens möjligt att få dit den här lådan eller har jag dragit vatten över huvudet nu?

Om jag minns rätt nu så är 5vxl lådorna är ca 10cm längre, vilket bla gör att fördelningslådan hamnar ca 10cm längre bakåt, dvs främre kardanröret blir för kort och det bakre för långt. Spakarna kommer inte upp på samma ställe, vxl-balken måste moddas och röret mellan rambenen byggas om. Men annars är det bara att skruva.

Om jag minns rätt nu så är 5vxl lådorna är ca 10cm längre, vilket bla gör att fördelningslådan hamnar ca 10cm längre bakåt, dvs främre kardanröret blir för kort och det bakre för långt. Spakarna kommer inte upp på samma ställe, vxl-balken måste moddas och röret mellan rambenen byggas om. Men annars är det bara att skruva.

Ganska ungefär så ja 8-)

Okej så de är lite pill med andra ord! Är inte så insatt i växellådor men ägarn innan skrev att lådan var spärrad så här:

Huvudlådan har svetsat synknav på 3/4. Går nog att slipa bort svetsen, men blir bäst med att byta synknav. Kan nog ha något begagnat, möjligen. Har demonterat synkringar fjädrar o spärrbönor. De fanns i en liten plastlåda som du fick med. Skiftgaffel för 3/4 är blockerad så att spaken inte skall gå till det läget.

Frågan är ju då om det är enklare att "spärra upp" denna låda för en oerfaren när det gäller just växellådor. Så får 5 pet bytet kanske bli när bilen ska reggas som bil. Tack på förhand för hjälpen! :)

Hallå! Håller nu på med att ta i sär den 4 växlade lådan för att byta synknav och få den att gå på alla 4 växlar. Men tänkte höra om nån vet hur jag får ur axeln så jag kan byta synknav? Måste den pressas ut? Tacksam för svar :)