Jump to content

Plast eller gummi

Jonas E

Recommended Posts

Nya bussningar från t.ex. Milner är i plast. Vad är det för bra med det?

Jag har monterat sådana där bak på lj70:an men jag upplever att det blev sämre flex och att det knakar mer. Nu ska jag byta lite på 80:an. Det måste väl vara bättre med gummi. Eller?

Har ni någon åsikt?

post-1643-0-91879200-1445409882_thumb.jpg

Edited by Jonas E

största fördelen med bussningar i polyuretan är att de har bättre nötningsbeständighet än gummi. Antagligen är de hårdare också, vilket ger bättre köregenskaper på väg, men som du noterat troligen sämre flex. Troligen även billigare än gummibussningar. En annan nackdel med hårdare bussningar är att belastningen på infästningarna (ram & länkarm) ökar med styvare bussningar och kan möjligtvis på sikt orsaka sprickbildning.

Toyotas ingenjörer har lagt massor med timmar och utvecklingskostnad på att ta fram bussningar med rätt specifikation där egenskaper som ljud, vibrationer, livslängd, köregenskaper och så vidare har jämkats.

Så, sammanfattningsvis, ja, jag tror det är bättre men dyrare med gummibussningar på 80:an. Jag tror att nya gummibussningar ger samma känsla av "wow vilka vägegenskaper" som du hade fått om du bytt till polyuretan bussningar. Men, det skiljer antagligen ganska mycket i pris mellan original gummi och eftermarknads polyuretan.

Flexet ska inte sitta i bussningarna (de ska bara vara förlåtande). Flexet ska sitta i länkarmar, leder m.m. Oftast medföljer lite fett till polyuretanbussningar. Detta behöver endast användas 1 gång. Gummibussningarna slits betydligt fortare och förlorar sin spänstighet, spricker och börjar knarra med tiden. Bytte från gummi till polyuretan på några av mina sportbilar - de blev som nya istället. På mina LC's hade jag också plastic - det blev betydligt bättre än det svampiga gummit. Allt en smakfråga kanske.