Jump to content

fel på 4wd akut

lillode

Recommended Posts

Hej alla! Jag skulle hjälpa till med att ta upp en båt idag. Det visade sig att 4wd inte gick igång på cruisern. Bakhjulen bara slirade på den hala rampen. Har aldrig varit problem tidigare under alla år. Det var min kompis som backade ned bilen medans jag körde båten men han borde inte kunna ha förstört något? Frihjulsnaven är låsta o spaken i l4. Den gröna lampan 4wd tänds inte. Det blir lägre utväxling men framhjulen driver inte. Har ni nån felsökningslista eller några snabba tips? Båten ska upp imorgon senast. Jag kollade att det fanns olja i framaxeln. Vi började kolla lite el också men sen blev det mörkt... Även om lampan inte tänds borde väl mekaniken funka lr? Hoppas att ni har en bra helg!

Go morgon.

Jag är inte helt bekant med fördelningslådan på 73:an men jag har för mig att lågväxeln styrs av en vakumklocka och inte direkt via spaken. Du borde kunna lägga dig under bilen och trycka på den manuellt men jag skall kolla detta med en som kör 73:a när han vaknar.

/Mecki

Man trycker på knappen för 4wd för att lägga in fyrhjulsdriften och den styrs i lådan med hjälp av vakum. Spaken växlar mellan hög och låg plus att den påverkar vakumstyrningen .

Troligtvis kärvar vakumstyrningen eftersom den inte läggs i och lampan tänds. Prova med att trycka på knappen och dra i spaken upprepade gånger helst när du kör lite (3-4 km/h )

/ Mecki

Det sitter ett par elstyrda ventiler under huven som stänger/öppnar vakuumet till fördelningslådan, man kan prova att koppla loss slangar från dom och suga med mun, då kan man se om det är tätt i luftledningar och förhoppningsvis få fyrhjulsdrift igång. Hade liknande problem på min HJ60:a, man kunde lägga i 4wd när man tryckte på knappen men det gick inte att koppla bort så man fick öppna huven och göra det manuellt.

Det var en miss av Toyota med det här systemet tycker jag, vissa modeller som t ex BJ75 har bara en spak för alla 4wd funktioner, precis som 40- och tidiga 60-serien...Man ska inte göra enkla saker alltför komplicerade :)

Hallå, ursäkta sent svar! Tack för alla fina tips! Det blev en intensiv dag igår! Jag och kompisen lyckades få 4wd lampan att blinka till ett par gånger men inte få i framhjulsdriften, vi utgick från era tips så gott vi kunde när vi felsökte. Det verkar vara elfel/glapp. Vi lyckades få upp båten med bara bakhjulsdrift på ett ställe med bättre fäste. Sen får det mekas vidare i ett varmgarage i lugn och ro... Tack igen för era snabba svar!