Jump to content

Vinande växellåda, orsak?

Tapiren

Recommended Posts

I mitt letande efter en LC90 kom nu turen till en -00:a, manuell bensin.

Skicket var överlag bra för att vara en gammal arbetsbil, historiken var väl tyvärr ganska frånvarande men ägaren som inte "är den som spar på saker" kunde i alla fall styrka kamremsbytet vid 24.000 mil, nu har den rullat 27.000.

Nåväl; överlag var det en bil jag gärna skulle äga men...på ettan och tvåan hörde man ett vinande ljud från transmissionen. Noterade det även på tomgång med kopplingen uppsläppt, pressade man med kopplingen tystnade ljudet.

Egentligen ett ljud jag kan leva med i synnerhet eftersom pengarna för bilen är ganska rätt, men måste jag byta växellåda eller fördelningslåda om två veckor köper jag hellre en annan bil.

Hur mycket transmissionsljud kan man vänta sig av en 90:a?

Min erfarenhet av LC90 är att transmissionen är tyst. Dock provkörde jag för länge sedan en diesel sådan med låga mil som faktiskt hade lite transmissionljud. Men jag tror det kom från någon axel och inte från växellådan så det finns troligen exemplar som låter mer än andra. I ditt fall är det ju troligen något som inte är som det ska i lådan. De låga växlarna utsätts ju för högst vridmoment.

Hmm...det är ju svårt att avgöra vad som är "normalt", "onormalt" respektive "farligt", de två förstnämnda kategorierna kan jag helt klart leva med:)

Jag har roat mig lite med att söka på engelskspråkiga forum också men det verkar inte som att transmissionsproblem är speciellt vanligt på dem, så lite underligt är det. Mindre konstigt blir det ju inte av att bilen faktiskt saknar dragkrok, vilket måste vara extremt ovanligt på LC.

De låga växlarna utsätts ju för högst vridmoment.

Så står det ovan i Magnus LC,s inlägg.

Jag är helt kass på matte och fysiska lagar men är det inte tvärt om????

Om man kommer ihåg tiden med trimmade moppar. Kopplingen slirade på den högsta växeln, är det inte högst belastning/vridmoment då?

Jag insåg att svaret inte var helt genomtänkt men vill du klura ut det kompletta sambandet kan detta hjälpa. Formeln för moment är P(effekt)=M(moment) x (vinkelhastighet) vilket innebär att vid ett viss effektuttag är momentets storlek beroende på hur snabbt respektive axel i transmissionen snurrar. Axlar som snurrar sakta har således högre moment än axlar som snurrar snabbt. På låg växel snurrar ingående axlar snabbt och utgående axlar sakta. Sedan ger respektive moment både radiella och axiella krafter på axlar kuggar och lager. De axiella uppstår pga snedskurna kugghjul vilket sitter i de flesta växellådor pga lägre ljudnivå. Dock ej vissa rakskurna racinglådor vilka istället tjuter högt. Fördelen är lägre friktionsförluster och lägre axialkrafter. Kanske kan någon på forumet hjälpa till med mer kunskap kopplat till trådskskaparens fråga?

Edited by Magnus LC