Jump to content

Omformare 24/12

daniel2

Recommended Posts

Hej på er . Som rubriken lyder så har jag fått tips av en elfirma att köpa en omformare på 30-60 ampere och sätta ett extra batteri i kofferten på bilen så ska jag kunna ha min nuvarande compressor kvar kopplad då det. Men håller det i längden? Är ju inte så ofta man pumpar däck. Så man kan ju ha lite mer nytta av det till extra utrustning typ kylboxar och andra bra att ha saker. Så vad tror ni bra förslag eller dåligt?

Lösningen tror nog att det håller i längden. Dock tykcer jag inte att det verkat helt praktiskt. Jag pumpar normallt mina däck antingen när man kommer fram till en lägerplats eller innan man ska ge sig i väg. Då är det kanske inte så roligt att tömma batteriet med kompressorn när man kommer fram. då har man ju ingen ström kvar till kyl och annat. Det samma gäller ju om man vill pumpa innan man ger sig i väg. Har man tömt batterit över natten med kylbox och annat har man ju ingen ström till kompressorn.

Jag har som du beskriver 2 system på min bil (även om båda är 12V), skilda med en laddare. På bilens batterier driver jag vinch och kompressor. de är kopplade så att de inte kan användas utan att täningen är igång. Andra tilbehör så som kylbox, stereo, communication, invertor, lampor, laddning till släp/husvagn och andra tillbehör. Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt.

Okej. Tanken för mig är ju att kunna pumpa däcken när jag ska hem från en offroad träff och sen använda den till kring ut rustning på semestern. Har letat efter en 24v kompressor som skulle kunna ersätta nuvarande 12v men det är svårt att hitta en liknande jag har som pumpar drygt 200L/min har ju lite stora däck 37". Så tänkte att funkar detta så kan man ju alltid komplettera med ytterligare ett batteri.

Det kommer säkert att fungera. Dock tror jag att du behöver kolla specifikationerna på din "omformare". Ger den bara 12V kommer batteriet aldrig att bli fulladdat. Ett batteri behöver minst 13-14 volt (inte så säker exakt hur mycket). Men hittar du något som ger full laddning bör den slå av när batterit är fullt, annars förstör du ditt batteri. Kanske någon typ av laddningsrelä? En omformare med laddningsrelä bör nog kallas laddare. Ingen aning om var man kan hitta en sådan, men du borde ju inte vara den första med detta behov. Du behöver nog dessutom ett relä innan din omformare/laddare som stänger av när generatorn slutar ladda eller när ditt 24v system behöver all kraft.

Kom precis på att du kanske kan hitta någon laddningsregulator för solpaneler. Vid stark solsken ger panelerna mycket hög spänning… Skulle kanske klara ditt 24v system…

Dock är ju ofta solpanelsystem 24 eller 48 volt… Ska se vad jag kan hitta..

hittade en som skulle lösa dina problem:

http://www.thetoolboxshop.com/0-852-50-durite-24v-dc-to-12v-dc-20a-split-charger-3487.html

Inte gratis €450 plus frakt från UK...

Durite 24V DC to 12V DC 20A split charger.

Technical Information

24 volt dc to 12 volt dc 20 amp split charger.

Designed to charge and maintain a 12 volt battery from a 24 volt dc system.

It has a three stage microprocessor controlled charging system and uses voltage sensing for automatic cut in and drop out of charge from the 24 volt system, so will not charge the 12 volt battery until the 24 volt batteries are charged or being charged.

Additional Information

Red LED: Main charge (constant current).

Flashing red: Final charge (constant voltage).

Green LED: Float charge.

No LED: Input below 25.2 volt, split charger off.

Specification

Type: 24 volt dc to 12 volt dc 20 amp split charger.

Voltage input: 25 - 30 volt dc (switch on 27.5 volt, switch off 25.2 volt)

Maximum operating current: 20 amp

Battery size: Recommended minimum 80Ah.

Protection: Short circuit, reverse polarity, auto shut down if charge time from main to float exceeds 18 hours.

Material Body coated steel, heatsink aluminium

Cable length: 1.9m

Approvals: CE

Weight: 1.5kg