Pistvakt Postad 8 Maj, 2015 Rapport Share Postad 8 Maj, 2015 Jag kände för en dryg vecka sedan att styrningen knorrade lite direkt efter start när jag backade ut från parkeringen och konstaterade att nivån för styrservooljan var låg och fyllde på med ca en dl. Knorrandet försvann men när jag den gångna helgen långkörde i lagenlig landsvägsfart upptäckte jag att styrningen "sög fast" i mittläget när jag skulle följa vägens svängar. När jag med lite kraft övervann motståndet i mittläget var styrningen lätt som vanligt igen. Detta symptom fanns inte hela tiden men nästan halva färdens 38 mil kändes det. Vad kan detta bero på? En kollega pratade om någon styrservoventil som kan krångla och kan måsta bytas. Finns andra diagnoser? Tacksam för alla svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Carl Postad 8 Maj, 2015 Rapport Share Postad 8 Maj, 2015 (redigerade) Hade samma upplevelse i min 120. Visade sig vara inre styrled som var glapp. Köp den inte på Toyota Sverige. Kostar nästan 4000 där. På Milner kostar den några hundrea. Jag köpte frpn All American i Holland, ca 1300. Då var det original Toyota . Redigerad 8 Maj, 2015 av Carl Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pistvakt Postad 8 Maj, 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Maj, 2015 Hade samma upplevelse i min 120. Visade sig vara inre styrled som var glapp. Köp den inte på Toyota Sverige. Kostar nästan 4000 där. På Milner kostar den några hundrea. Jag köpte frpn All American i Holland, ca 1300. Då var det original Toyota Aha. Ja, när du säger det har jag hört ett lätt skallrande någonstans vänster fram vid några tillfällen den senaste veckan och tittade faktiskt in där vid ett stopp utan att se att något saknades(!). Har du något knep för att testa tesen? Kan man bända som bilprovningen? . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Carl Postad 9 Maj, 2015 Rapport Share Postad 9 Maj, 2015 Sitter en damask runt den. Sannolikt läckt in vatten o rostat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klydd Postad 9 Maj, 2015 Rapport Share Postad 9 Maj, 2015 be någon vicka ratten fram och tillbaka medan du framme vid (innanför) hjulen lyssnar efter ett klickande ljud. Är det leden innanför damaskern kan det vara svårt att se, men om det är yttre led som glappar kan du även försöka se var klickljudet kommer ifrån. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pistvakt Postad 11 Maj, 2015 Författare Rapport Share Postad 11 Maj, 2015 Jag konsulterade på lunchen min mekaniskt (och -elektriskt) begåvade kollega som förutom att alltid reparera sina egna bilar också bygger en bil från grunden. Han besitter mao viss teknist kunkap både teoretiskt och praktiskt. Han hävdar med bestämdhet att det inte är sannolikt att en defekt inre styrled kan påverka behovet av ansatt kraft i rattvridningen (dvs att ratten i detta fall går lite tungt vid initial vridning för att efter kanske 5-10 grader gå lätt som den ska) utan tror att det med stor sannolikhet är styrservoventilerna som krånglar. Några kompletterande synpunker/teorier? Kom igen nu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Carl Postad 11 Maj, 2015 Rapport Share Postad 11 Maj, 2015 Trodde jag också. I min bil var det otäckt. Satt liksom fast i mittläget. Jag fick ta i. Sedan svängde den själv. Var inte självrätande utan jag fick med kraft styra tillbaka till mittläge. Tror på inre styrled. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Carl Postad 12 Maj, 2015 Rapport Share Postad 12 Maj, 2015 Hur har det gått? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klydd Postad 13 Maj, 2015 Rapport Share Postad 13 Maj, 2015 Jag konsulterade på lunchen min mekaniskt (och -elektriskt) begåvade kollega som förutom att alltid reparera sina egna bilar också bygger en bil från grunden. Han besitter mao viss teknist kunkap både teoretiskt och praktiskt. Han hävdar med bestämdhet att det inte är sannolikt att en defekt inre styrled kan påverka behovet av ansatt kraft i rattvridningen (dvs att ratten i detta fall går lite tungt vid initial vridning för att efter kanske 5-10 grader gå lätt som den ska) utan tror att det med stor sannolikhet är styrservoventilerna som krånglar. Några kompletterande synpunker/teorier? Kom igen nu Teoretiskt håller jag med din kollega, men Carls erfarenhet av liknande felbeskrivning väger tungt. Ta med din kompis ut på parkeringen, så borde det vara ett snabbt jobb att finna ett eventuellt glapp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pistvakt Postad 15 Maj, 2015 Författare Rapport Share Postad 15 Maj, 2015 Var förbi på Toyotaverkstaden idag och beskrev symptomen. Lät dem först tänka själva vilket inte ledde någondera, sedan lanserade jag de två teorierna. Han tyckte styrleden lät osannolik men jag ska när jag har tid låta dem titta på det. På vägen hem kändes det plötsligt som vanligt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pistvakt Postad 15 Maj, 2015 Författare Rapport Share Postad 15 Maj, 2015 Var på väg på konsert vid förra inlägget och glömde i hastigheten en detalj. Beträffande teorin om styrservoventilerna reflekterade servicemannen att det var troligare men "borde å andra inte inträffa förrän efter... 150000 mil!". I och med att felet är intermittent uppmanade han att "dokumentera när det inträffar för att försöka se ett mönster". Jag kan så här långt inte se något mönster annat än att det kommer och går, vilket brukar betyda otäcka felsökningskostnader. :-/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Carl Postad 18 Maj, 2015 Rapport Share Postad 18 Maj, 2015 En baggis att kolla inre styrleden. Varför vänta o se???? Min var så sliten att den i värsta fall skulle kunnat dela sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pistvakt Postad 28 juni, 2015 Författare Rapport Share Postad 28 juni, 2015 Tiden går med alla vardaliga göromål... Fick till slut en tid hos Toyotaverkstan på ferieort förra veckan för att de skulle felsöka problemet med den tröga styrningen. Inget fel på inre styrleder och inget läckage i styrservot. De letade i en dryg halvtimma utan att hitta något fel och hade egentligen inga teorier så jag fortsätter brottas med styrningen i min framfart. De sökte även i Toyotas databas men hittade inget likartad fel på modellen. I mitt eget försök till analys upplevde jag ett tag att det i väldigt blött väglag ibland går normalt att styra. Men det är inget definitivt samband. Detta såg mekanikern ingen logik i. Jag har även en krånglande ac-kompressor som gnisslar och skriker när den går, och det har förekommit att även slirande remljud ljuder. Mitt försök till teori är att kanske den "tröga" kompressorn får remmen att slira även för servopumpen men det är långsökt. Sett över tid bedömer jag att frekvensen av detta fel ökar stadigt sedan upptäckten i sena april. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jes Postad 29 juni, 2015 Rapport Share Postad 29 juni, 2015 Det låter som om att din nedra knut på styrstången är slut . Den är ganska utsatt. Mvh Jes Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peder Postad 30 juni, 2015 Rapport Share Postad 30 juni, 2015 Det sitter väl Rack & Pinion på styrningen? Då kan det också vara i denna problemet ligger (drev/kugge som är dålig). Detta borde i så fall vara intermittent och ständigt återkommande. Röstar även på Jes teori gällande knuten till styrstången som kan ge samma effekt om den är dålig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pistvakt Postad 30 juni, 2015 Författare Rapport Share Postad 30 juni, 2015 Tack för ert engagemang! Kan era teorier (styrstångsknut resp "Rack & Pinion") låta sig påverkas av väta som stänker upp och "smörjer" styrningen med ok servokänsla för en stund? Kan isf rost vara orsaken? Jag var idag åter förbi Toyotaverktaden eftersom styrningen de senaste dagarna (i det torra väglaget) känns mer eller mindre konstant tung. Servicechefen tog en provtur, svängde och svängde, och instämde i problembilden med trög och lite ryckig servoverkan. Det han adderade var att ett kvarts rattvarv åt vardera hållet från mittläget kändes styrningen hyfsat normal. Han spekulerade under färden i just defekt knut på styrstången. Efter konsultation med mekaniker övergick de iställt tll att tro att det är styrservopumpen eftersom den tycktes stå stilla. Att viss servoverkan ändå tycks förekomma bedömdes komma av att man i manövreringen själv bygger upp ett tryck som ger en förnimmelse av lätthet... Hur prövar och avgör man resp felorsaksteori ovan? Hur svårt är det att byta en styrstångsknut resp "Rack & Pinion" för en normalhändig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peder Postad 1 juli, 2015 Rapport Share Postad 1 juli, 2015 (redigerade) Mkt svårt att över forumet känna, se och höra vad som kan vara fel. Det kan bara vara gissningar på olika orsaker till felet du upplever. Konstigt att inte en verkstad snabbt kan lokalisera felet. Servopumpen är ju också en trolig felkälla. Att kolla knuten till styrstången och även styrväxeln (Rack & Pinion) är ju inte heller rocket science att kolla. Eventuellt fel i styrväxeln påverkas knappast av väderleken (det ska inte komma in vatten där). Knuten till rattstången samma sak och samma gäller även servopumpen. Klart att vatten kan smörja upp knuten... men.... Redigerad 1 juli, 2015 av Peder Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jes Postad 1 juli, 2015 Rapport Share Postad 1 juli, 2015 Böjar med nedra knuten , jag är ganska säker på at är den som spökar . Mvh Jes Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pistvakt Postad 23 juli, 2015 Författare Rapport Share Postad 23 juli, 2015 Då ferieorten inte hade några verkstadstider för djupare analys av orsaken, och att jag inte kände mig helt övertygad om deras effektivitet, avvaktade jag med verkstadsåtgärder tills jag var åter på hemorten och svängde in när jag hade vägarna förbi och dessutom symptomen var på topp. Utan att provköra eller titta rekommenderade verkstaden mig att prova smörja styrstångsknuten för att se om det gjorde någon skillnad. Jag kröp samma dag under bilen och kunde snabbt konstatera att knuten sitter mycket tillgängligt/utsatt och därför mycket väl har kunnat "smörjas" av våt väg som jag känt vissa tecken på. Jag sprutade på så mycket litiumfett och 5-56 som jag hade samvete till och lät det krypa. Efter två dagar kändes styrningen klart bättre, inte bra men klart bättre. Ett litet litet knäpp så snart ratten släpper från aktuellt läge kan kännas. Frågan är vad som är normalt. Verkstan rådde mig idag att inte byta knuten så länge det fungerar med den patenterade smörjningen. Ok då... Tack för all hjälp! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jes Postad 27 juli, 2015 Rapport Share Postad 27 juli, 2015 Då ferieorten inte hade några verkstadstider för djupare analys av orsaken, och att jag inte kände mig helt övertygad om deras effektivitet, avvaktade jag med verkstadsåtgärder tills jag var åter på hemorten och svängde in när jag hade vägarna förbi och dessutom symptomen var på topp. Utan att provköra eller titta rekommenderade verkstaden mig att prova smörja styrstångsknuten för att se om det gjorde någon skillnad. Jag kröp samma dag under bilen och kunde snabbt konstatera att knuten sitter mycket tillgängligt/utsatt och därför mycket väl har kunnat "smörjas" av våt väg som jag känt vissa tecken på. Jag sprutade på så mycket litiumfett och 5-56 som jag hade samvete till och lät det krypa. Efter två dagar kändes styrningen klart bättre, inte bra men klart bättre. Ett litet litet knäpp så snart ratten släpper från aktuellt läge kan kännas. Frågan är vad som är normalt. Verkstan rådde mig idag att inte byta knuten så länge det fungerar med den patenterade smörjningen. Ok då... Tack för all hjälp! Om du har turen forbi Ö-vik , är du välkommen på en kopp kaffe , så kann vi eventuellt tittar lite på saken Mvh Jes Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pistvakt Postad 1 augusti, 2015 Författare Rapport Share Postad 1 augusti, 2015 Tack Jes, det ska jag göra om vi styr söderut. Vi styr dock oftast mot våra stugor norrut och västerut. Du har bevisligen förmåga att ställa fjärrdiagnos i paritet med Bosse Bildoktorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster