Jump to content

Diffus ljusbild - halvljus

MrWIB

Recommended Posts

Hej,

Efter ett nedslag på besiktningen så står jag nu inför svåra kval ...

Hur skall jag fixa till halvljusets "diffusa bild"?

Har testat att bara byta glödlampa men det gav inget alls (test med hjälp av skiva framför strålkastaren som lekmanna utvärdering).

Det är ganska tydlig skillnad på vänster (ny strålkastare från 2013) och höger, vänster skarp kant på ljuset, höger mest en stor smet :)

Är det bara att köpa ny strålkastare eller kan man fixa till det på något sätt?

Sen när/om man skall beställa nytt så är frågan, är det manuell eller elektrisk manövrering på den om jag har en räckviddsjusterare inne i bilen?

Jag tänker att jag vrider ju på vredet, men det är en elmotor som justerar ... eller är det nivåautomatik de menar?

Vill inte beställa fel juh! :)

Får ringa Toyota imorgon, de har infon och kan ju chocka med bra pris ...

Har ingen svarat innan dess så återkommer jag med facit då ;)

• 1 month later...

Hur ser reflektorn samt glaset/plasten ut på insidan? Har man som jag hade en knappt synlig vitaktig beläggning från kalk så blev ljusbilden diffus. Lite ättikslösning fixade detta utan svett eller kostnad!

Hur ser reflektorn samt glaset/plasten ut på insidan? Har man som jag hade en knappt synlig vitaktig beläggning från kalk så blev ljusbilden diffus. Lite ättikslösning fixade detta utan svett eller kostnad!

Tack för tipset.

Jag slog till och köpte en ny strålkastare, men ditt sätt låter enklare och billigare :)

Tyvärr har jag redan slängt den gamla strålkastaren, annars hade det varit roligt att testa på den.

Om du eller någon annan drabbas av denna sjukdom som t ex kan bli vid överdriven högtyckstvättning eller alltför djupt vatten, så kan jag berätta lite mer hur jag gjorde.

Jag tog en kork 28%-ig ättikssprit och hällde i 2 dl destillerat vatten. Sköljde runt med detta med en gammal glödlampa insatt i den losstagna strålkastaren (och ja det läckte ut lite men spelar inte så stor roll på en rostfri verkstadsbänk). Efter ungefär 20 minuters förflyttande till olika lägen så sköljde jag rent med rent destvatten. Blåste ur lite lätt med tryckluft och tog det sista fukten med inställbar varmluftspistol. Blankt och bra blev det för min del utan nyinvestering! [Tricket lärde jag mej av en gammal räv som pysslar med historiska rallybilar]