Jump to content

Köpa HDJ80

Recommended Posts

Tittar på denna bil:

http://www.blocket.se/malmo/Land_Cruiser_HDJ_80_58288829.htm?ca=2&w=3&last=1

Vad säger ni om bilen utifrån det som sägs i annonsen?

Kan dessa bilar ha gått hur långt som helst utan att tappa i värde?

Eller är inte 44´ mycket ens för en HDJ80?

Har luskat via annonsören och han har ägt bilen i 5 år men bara kört den i 2.

Ägaren innan hade bilen länge och körde en del hästtransporter. Mer historik finns inte.

Allt lär ska funka på bilen och motorn ska gå jättebra.

Jag sitter uppe i Västerbotten och kan ju inte bara slinka in och kolla bilen

och därför kan det bli lite rysk roulette. 79 papp kan vara dyrt och också vettigt... (?)

Tacksam för lite synpunkter och stöd.

Tjaa vad skall man säga ? En sak är ju bara värd det pris någon är beredd att betala för den.

Det är ju synd att man inte kan få fram lite mer historik , jag tolkar det som att det inte finns nån form av servicebok eller nertecknat vad som är gjort med bilen.

Är bilen underhållen så att alla slitdelar har bytts när det behövts och är alla oljor också bytta på utsatta tider tycker jag att den är värd sina pengar.

Men man måste ju vara entusiast (eller galen ;-) ) för att uppskatta en 22 år gammal bil med dom milen och för dom pengarna men räknar man med att lägga ytterligare 20 tusen mil på mätarn så har man en riktigt skön bil under den tiden.

Man skall väl vara införstådd med att det inte är helt kostnadsfria mil man har framför sig , att få en bil att rulla så många mil kräver underhåll men å andra sidan är det väl fortfarande ingen som riktigt vet hur långt en 80:a kan gå ;-).

Jag har själv en 93:a som daily driver och har nu kört 9 tusen mil på 3,5 år, mätarn står nu på 35 tusen milen vilket enligt somliga skulle anses som "knappt inkörd" :-) .

Jag räknar kallt att jag kan njuta av min 80:a i minst 30 tusen mil till och det tycker jag gör det värt en hel del.

Vet inte om du blev nått klokare på detta men jag hade inte tvekat på att köpa den i fall jag inte redan hade en.

/Mecki

Min har gått över 50 nu. Och den är väl servad sedan den var ny. Dock har jag lagt mycket tid och pengar på den de 6-7000mil jag kört den. Men å andra sidan har den för första gången på sina totala mil, först i min ägo fått åka offroad på riktigt.

Om Du är beredd att lägga tid och pengar utöver det för bilen så är det bara att köpa. Sedan avgör ju även hur mycket Du kan göra själv eller har vänner som kan hjälpa Dej med.

Men precis som Mecki skriver så hänger mycket på servicen under dens livstid. Borde ju finnas kvitton och iaf någon form av servicebok. Min har haft ett xls-dokument sedan 14000mil, men det kvittar, bara man har något att titta på och jämföra med lite kvitton.

Summerat, kan Du skruva och har råd att lägga 20-70kkr till de kommande åren och det finns någon form av service dokument och bilen låter/känns/verkar bra, köp (tycker dock att den är 10-15kkr för dyr)! Annars, leta en annan (som garanterat inte kommer att vara billigare)!

• 7 months later...

Hej Morgan.

Uppgifterna du lämnar om bilen säger ingenting.

Den kan vara hur välservad som helst eller inte och det är en väldig skillnad.

Hur som helst är en såpass gammal bil att räkna som ett entusiastfordon och det innebär att man tycker om att meka och lägga pengar på det.

Vill och kan man inte det blir det problem.

Men är man beredd att skruva och lägga pengar på bilen kan du räkna med att ha den i många år till.

/Mecki

Motorbyte motor gått 300tkm enligt säljare inga papper på det.pump renoverad ca 10tkr kvitto finns.ingen rost att tala om ingen dragkrok vilket jag ser som ett plus.besiktigad och ser bra ut..skruva kan jag ska ha bilen som arbetshäst vid jakt skogsarbete samt lätt offroadkörning för nöjes skull..behöver dock funka att pendla 2mil dagligen till jobb samt träning

Är du van att meka med gamla bilar så har du nog redan en uppfattning om bilens kondition bara genom att se och köra den och då är det bara du som kan säga om det är ett vettigt objekt eller inte.

Har bilen en manuell växellåda blir en ev reparation inte så kostsam som om det är en automatlåda men det förstår du säkert.

Sen kan jag väl tycka att priset är i ovankant när det har stått nyare 80:or med färre mil på mätarn till lägre priser till salu men som sagt : skicket och hur mycket man har gjort med bilen är helt klart avgörande.