Gå till innehåll

Pedders höjningskit

nanowire

Rekommendera Poster

• 2 months later...

Hejhopp!

Har precis satt i eller på Pedders höjningskit.

Fjädrar,stötdämpare,tallrikarna däruppe, samt krängningshämmarstag fram. Höjningen är 3,5cm

Efter inköp av land cruisern en 90wb-00 märkte jag efter två dagars körning på grusvägarna hemma att bilen fullständigt dog/säckade ihop. Efter ett helt liv av stilla landsvägskörning gav 3 stötdämpare upp varav en hängde lös efter att övre bulten hade knäckts. Fjädrarna var 2cm lägre. Krängningshämmarna fram var oxå knäckta vid övre bultfäste. Varför det blev Pedders är enkelt och tvådelat, för det första är dom stora på racing för det andra är toyota med sina reservdelar så hutlösa så man gnisslar tänder. Exempel: 1st krängningshämmare fram toyota 1500:- Pedders 80:-. Mkt nöjd so far.

Älskar bilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 2 weeks later...

Så roligt att höra!

Har du några beteckningar på vad du köpte för delar?

Jag har fått dit ST max 265/75-R16 nu så känner att det böjar bli aktuellt med ny dämpning/fjädring..

Redigerad av nanowire
Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Hej nanowire!

Tyvärr har jag inga beteckningar. Min bil tillhör företaget så revisorn har varenda pappersbit av info.

Men!

Jag kan ge dig tips utifrån mina erfarenheter ang byte och inköp.

Är det en bil som har rullat på svenska vägar i några år, så räkna med att allt är sönder eller fastrostat( bultar, muttrar)

Beställningen är gjord på Pedders Uk, väldigt enkelt knappra in land cruiser 90/prado årsmodell osv. Där kommer det upp delar som passar din bil. Jag var lite snabb och oerfaren vad det gällde byte av fjädrar,dämpare å allt annat som kom till. Resultatet blev extra beställningar.

Nu till tips!

När du har hittat ditt (kit) dämpare å fjädrar så är du halvägs. Räkna med att varenda bult å mutter behöver bytas ut, detta gäller även eventuella clips till abs & bromsledningar/kablar. När du ska byta dämparpaketet bak så måste du släppa ner hela bakaxeln på golvet, det innebär att lossa tre olika stabiliseringsstag( kan inte rätta benämningen)massor med bult å mutter som absolut inte vill göra nått annat än bli runda knäckas eller helt enkelt bara sitta fast. Annars så upplevde jag och min kompis som förövrigt e land rover proffs att bakvagnen var den lätta sidan för att du kunde använda två domkrafter för att lyfta upp bakaxel igen å samtidigt trycka ihop dämpare å fjädrar. Framvagnen var ännu jävligare, allting var relativt enkelt att lossa på nederdelen av fjäderpaketet. Men där uppe!! Fy fan! Där sitter enkelt förklarat en tallrik med tre bultar dessa behöver du lossa! Glöm det! Har inte dom muttrarna varit lösa inom ett års tid så får du garanterat inte av dom hela. Beslut togs att innhandla nya vilket förövrigt kändes rätt. När väl allt var av så kom den sista utmaningen, hur spänna ihop fjädra å dämpare, glöm fjäderspännare! Vi använde oss av en 20tons hydraulpress med egen tillverkade klossar i trä, först då lyckades vi med att skruva ihop paketet. Sen var det bara att smälla på grejorna igen.

Det här är skrivet av en amatör med stort hjärta som kör metoden: trial and error! Så vissa saker låter kanske lite luddigt, men svarar gärna på frågor för att underlätta för andra.

Länk till kommentar

• 3 weeks later...