Jump to content

Prisskillnad reggad/oreggad BJ42

Bjarne...

Recommended Posts

Jag har just köpt 2st BJ42 -78 från Finnland. Tanken är att sälja en och behålla den andra. Den som jag tänkt sälja har växellådan i delar i bagaget och motorn har nog inte startats på 10 år.

Är det värt besväret att plocka ihop den för att regga i Sverige? Eller är det lika att sälja den oreggad? Finns det en marknad för en oreggad bj42 som såklart är rostig men inte är ett lik?

Grattis till nyförvärvet ! Ser fram emot att se den i din garagetråd sedan .

Angående din fråga , Det beror ju lite på vad du tänkt dig ta för den . Skulle tro att du får lite mer för en som är inreggad och körklar än för en reservdels bil utan papper.

Rostig men inte ett lik , vad innebär det ? Hur "rostfria" är skärmar , rutram, dörrar , motorhuv , hardtop osv går dom att använda eller måste dom svetsrenoveras först? Hur ser ram och karossbaljan ut ?

Hur många mil har den gått och hur ser motorn ut , är den som en oljig rost och ärg klump , är det en B eller 3B motor ?

Många frågor om man skall kunna svara på din fråga .

/Mecki

• 3 weeks later...

Jag har väntat lite med svar tills bilarna kommit till Sverige... Har alltså precis fått hit en -78 BJ40 och en -83 BJ42 från Finnland. Senapsgula och härliga. Tänkte sälja BJ40 och behålla BJ42.

Den jag tänkt sälja har någon lagt en spånskiva under gummimattan i bagaget... såg ut som rutten kexchoklad. Rätt rostig i golvet alltså. Ramen är fräsch, motorn startar, bromsar fungerar, koppling osäker funktion. Dörrar/skärmar går att rädda med en svets. Fronten saknas. Kraftuttag på fördelningslåda. 4vxl. Trummor runt om. Rutramen är inte spec. rostig men lite knölig. Tänkte iaf få den körbar och ordna alla papper så att den går att regga i sverige. Vad kan man få för en sådan?

Den jag ska behålla skriver jag om i en projekttråd snart.