Gå till innehåll

Rosthål i bakaxeln på kåpan till klumpen - Läcker olja

vikreh

Rekommendera Poster

Hej!

Min bil har ju gått några mil (32000) jag har fått ett läckage på den stora klumpen på bakaxeln. Det har rostat hål i den övre delen av kåpan. Frågan är nu ska man svetsa den eller ska man byta hela bakaxeln. Det är ju relativt kostsamt att byta hela till en ny på Toyota, cirka 25000 kr inklusive arbete. Samtidigt är jag inte helt säker på att det blir billigare i längden att svetsa. Det lär väl rosta hål på fler ställen.

Är det någon som har svetsat eller bytt helt och kan beskriva sina erfarenheter. Håller reparationen eller går det hål på andra ställen istället?

Om man byter hela bakaxeln kan man då se till att få original e-lock på bakaxeln?

Är det någon som har någon erfarenhet av detta.

Mvh / vikreh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska byta, så tänk på att det kan skilja i utväxling mellan olika modeller (diesel, bensin, manuell & automat) så du får tag på rätt. Jag tror det blir svårt att få tag på en axel med e-locker i sverige då den är ovanlig. Jag har för mig jag läst någonstans att kablage saknas, så det blir mer jobb att koppla in.

Men, svetsa låter som bästa alternativet tror även jag.

Länk till kommentar

Tack,

Nu har jag tyvärr fått veta att den är genomrostad inte bara på ett ställe utan på flera ställen och dessutom på väg att rosta sönder på än fler ställen. Genomrostad och fuktig så det blir till att byta verkar det som. De goda nyheterna är att resten av undersidan såg mycket bra ut och att infästningspunkterna inte är åtgångna. Så med lite tur kanske ett bakaxelbyte kan ge den ett antal år till på vägen.

Förmodligen har det fastnat lera och annan skit på ovansidan som inte blivit borttvättat. Jag har försökt varit nogrann och tvättat undersidan så gott jag kunnat utan att hissa upp bilen, men föregående ägare kan ju ha badat den i lera flera gånger utan att fått rent ordentligt efteråt. Lite oväntat att hela bakaxeln är i stort sett genomrostad, på ovansidan på en 14 år gammal bil. Men men det är priset man får betala för att äga gamla bilar. 25 lakan är väl inte så farligt om man jämför med att köpa en helt ny LC för 800 kakor :shock:

Mvh / Viktor

Länk till kommentar

Hej igen, jag letade en stund men konstaterade att de som var i riktigt bra skick endast låg ett par tusenlappar under en helt ny. Så det får bli en helt ny. Nu är det bara att hoppas att innehållet är ok.

/ Viktor

Länk till kommentar