Jump to content

Lågt oljetryck efter oljebyte

Recommended Posts

Hej på er

Bytte olja, filter och stift igår och har efter det väldigt lågt tryck, i alla fall enligt mätaren. Inte 100% säker på vad den visade före bytet men jag borde ha sett om det var något onormalt.

Nålen lägger sig nu under fjärdedelsmarkeringen på tomgång och reser sig några millimetrar precis upp till denna markering när jag kör. Alltså exakt minimum för vad som är ok enligt handboken men det känns ju inte bra. Lägger jag i neutral och gasar till händer i stort sett ingenting.

Bensinare. Fyllde på 6,6 liter igår och pyttsat i ytterligare lite idag utan någon förändring. Oljestickan otydlig, olja "hela vägen" och omöjlig att avläsa. Kan inte se några läckage, helt torr motor. 17000 mil.

Vad säger professorerna här på forumet?

Jag är ingen mekaniker men eftersom ingen annan svarat än kommer jag i alla fall med lite funderingar, och vi utgår från att oljetrycket på mätaren är lägre än innan. Kan du ha satt filtret snett eller fel? Nu vet jag inte vilken typ av filter LC100 har men på en del bilar med insatsfilter kan man ju sätta filtret snett om man har otur. Vad fyllde du på för olja? Hur låter motorn, som vanligt eller finns det något missljud nu sedan bytet? Motorn rymmer vad jag vet 6.8 liter så du borde vara på rätt nivå.

Tack! Motorn låter som vanligt, dvs nästan ingenting. Olja enligt boken, 6,6 liter vid filterbyte. Oljefiltret snett, tror jag inte. Möjligtvis fel filter? Imorgon åker jag in på sjukhus och är sen borta minst två veckor så jag lämnade bilen på Toyota i Skärholmen idag. Så får vi se vad dom hittar på för sommarens reskassa. Återkommer!

Hoppas det inte är något allvarligt fel på LC:n, så du slipper bekymra dig över den om du ska på sjukan.

Vanligaste felet torde ju vara givare som bråkar, eller igensatt oljesil men är bilen hyfsat välvårdad tillhör det ju verkligen inte vanligheterna. Jag tror på givaren, och håller tummarna för att det är en korrekt teori.

• 2 weeks later...

Nu är jag tillbaka, vid liv. Och när jag ringer Toyota visar det sig att bilen också mår fint, med ny oljetrycksmätare. Toyota bytte för säkerhets skull all olja, nytt oljefilter (olja och filter inkluderades i felsökning) ny givare, inkl arbete och moms 2200 kr. Gårdsmecken jag lät byta olja+filter+stift för tre veckor sedan tog 2600..

Slutet gott, allting gott - vi ses ute på vägarna!