Gå till innehåll

Köpa Hilux, vad titta efter för fel osv?

Jakelol

Rekommendera Poster

Hej mitt namn är Jakob och detta är min första post på forumet, hoppas inte att jag lägger denna tråden i fel forumdel?

Det är så att jag håller på med körkortet vid den unga åldern på 33år ;)

Nu är det så att jag och Sambon ska flytta ut på landet och vi kommer behöva en ordentlig bil när kortet är fixat

och jag har kollat runt på olika alternativ på bilar men jag tror att jag har bestämt mig efter en del forskning att

det är en Hilux D-Cab automat vi ska ha när det börjar bli dax.

Jag kommer köpa den begagnad och min fråga är vilka årsmodeller ska jag kolla på?

Hur många mil tycker ni att den max ska ha gått? Finns det några vanliga fel jag ska titta efter?

Kan ju även säga att jag kommer kunna lägga ut ca 150.00kr på bilen, självklart är det bättre om jag

kan komma undan med mindre men är det möjligt?

Vill så klart ha en bil som håller ett antal år minst 5-7 iaf, gärna mer så klart.

Jakob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit!

Bättre sent än aldrig säger dom, lycka till med körkortet :)

Kan tyvärr inte så mycket om Hilux, men det finns flera som brukar titta in här på forumet som kör eller har kört Hilux så någon kommer säkert fylla på så småningom.

Länk till kommentar

Om automat är ett krav är den stora 3-litersmotorn ditt enda alternativ och då är nog 150k lite snäv budget. Kan du tänka dig manuell låda så finns även de mindre motorerna som går att få billigare men då är det å andra sidan avsevärt mycket mindre effekt. Tror även att viss annan utrustning som antispinn som kan vara trevligt på en bruksbil, kan vara kopplat till den stora motorn med automat vilket kan vara värt att kolla upp.

Miltalet är nog inte så mycket att oroa sig för om bilen är välservad, har en bra historik och ger ett välvårdat intryck. Att tänka på är att många Hilux varit företagsbilar så även om miltalet är lågt så kan de ha stått på tomgång 8h per dag vilket inte syns på mätaren.

En välservad bil kan hålla 30-40000 mil utan problem.

Länk till kommentar