Gå till innehåll

Trimma eller byta motor?

Runnerpatte

Rekommendera Poster

Tja jag har precis köpt en 4Runner -93 med en v6 på 140hp. Vad skulle ni rek renovera och trimma eller sätta i v8 small block 305 eller 350. Hur blir det med drivlinan hur mycket pallar den på org eller måste man bygga om den ta rubbet från någon donator bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag byta motor, så skulle jag byta till en diesel som är billigare och bättre att trimma upp effekten på. Vridet får du på köpet. 4-Runner är identisk med HiLux, LC90 och är kanske inte idealisk att trimma för kraftigt. Skulle gissa att kring 220-240 hk och 500-600 NM är vad drivlinan klarar av utan att du skall få problem. Körsättet är också avgörande om grejorna skall hålla. Sedan är det beroende på om du har automat eller manuell växellåda. Du får också bättre bränsleekonomi med diesel.

Länk till kommentar

Vad har du för målsättning med bilen? Ska den funka på längre resor är kanske en diesel att föredra även om det innebär en del jobb med registreringsbesiktning. En renoverad originalmotor är sannolikt det enklaste. Vill du ha mer kraft kanske en kompressor från staterna kan vara något.

Annars är GM:s LS1 350 är en ruggigt fin motor. Relativt lätt, god bränslekonomi och gott om kraft.

Länk till kommentar

De lutar sig åt jag kommer renovera motorn byta till smidda kolvar och stakar. Nästa fråga hur är vevaxeln är den gjuten eller smidd? Jag tänker ta en kompressor från Ford thunderbird sc -90 som jag har haft förut. Det är en rotor kompressor Eaton90 eller 120. Dom kostar inte så mycket komplett med allt ca 300-700$ i ebay då får man räkna med köpa renoverings kit den ligger på ca 2000kr helt ok i min budget tanke på kommer sug trimma också.

Redigerad av Runnerpatte
Länk till kommentar