Gå till innehåll

KDJ95 2001

soll

Rekommendera Poster

Dags för en projekttråd.

Jag köpte en ny 90:a i somras med avsikt att fixa till den för resor. Tilltalas av enkelheten och ett format som gör att det även går att köra den till vardags. Får se om det stämmer med verkligheten. Jag kommer försöka begränsa modifieringarna till sådant där jag verkligen tror att jag kan göra en fungerande förbättring. Annars sätter jag min tillit till Toyotas ingenjörer.

Fakta och mods så här långt

- D4D med 5vxl manuell

- Inte låsbar bakdiff tyvärr

Chassi

- Ställbara Bilstein 5100-dämpare med ARB fjädrar

- Diff-drop (ej monterad än)

- Goodyear Wrangler Duratracs 265/75-16, svarta plåtfälgar et0

Motor

- TTE-perfomance chip

- Mann Provent 200 catch can filter (ej monterad)

- VDO-turbotrycksmätare

- EGT-mätare (ej monterad)

Inredning

- Hembyggt lådsystem

Att göra:

- Solfilm på bakre rutorna

- Ihopvikbar madrass för att kunna sova i bilen

- Montera snorkel

- Fundera ifall jag vågar ge mig på elsystemet och separera de två batterierna och göra ett till förbrukningsbatteri.

- 220volts inverter

- 3 tums avgassystem

- Demontera och rengöra insug

post-874-0-89298500-1392034428_thumb.jpg

post-874-0-04168300-1392034442_thumb.jpg

Redigerad av soll
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du äntligen fick till en garagetråd :)

Tror det är en sund filosofi att bara ändra där man tror det gör nytta. Less is more har man ju hört någon säga.

Den ser bra ut med de däcken! De ser betydligt större ut än mina cykeldäck (235/85) även om de är ungefär lika höga.

Länk till kommentar

Duratracs är rätt stora faktiskt. Förvånansvärt lättrullade dock.

Less is more är nog rätt. Jag var initialt sugen på att sätta in extrabelysning i kupén osv men börjar jag fippla med elen så är det garanterat något relaterat till det som strular när man minst vill det. Med tanke på hur smidiga små portabla led-lampor är idag så satsar jag på såna istället.

I rak motsats till ovanstående filosofi behöver jag som sagt fundera kring hur jag ska koppla in invertern och kylboxen. Med ett skiljerelä från båtbranschen och rejäla säkringar kanske det går att få en enkel och driftsäker lösning.

Länk till kommentar

Lite el för lampor/cigguttag/inverter och liknande ska du nog inte vara så orolig för. Jag har dragit en lite tjockare kabel från högra batteriet in i kupén och där satt den säkringsdosa som fördelar ström till lite olika prylar. Då kan man sätta en större strömbrytare på matningen till säkringsdosan om man vill, så vet man att man bryter strömmen till alla förbrukare man kopplat extra.

Går du sedan vidare och monterar skiljerelä så har du redan förbrukarna kopplade rätt.

Jag funderade tidigare på att göra på ovanstående sätt och skilja batterierna. Men, det fungerade så bra med en portabel solcell som fyllde på batterierna förra sommaren att jag nog kör vidare på detta sätt.

Länk till kommentar

Jag kör med enklast möjliga, typ denna

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-356001/

Där jag byglat alla ingångarna på ena sidan. Finns finare varianter med en ingång, men jag ville ha en liten dosa för enklare montering.

Det finns en genomföring i torpedväggen på högersidan som jag använde mig av, så kommer sladden fram under handskfacket. Jag monterade säkringshållaren så högt upp jag kunde framför passagerarens fötter. Kan ta någon bild om du vill.

Länk till kommentar

• 3 months later...

Jag har även hunnit med lite eldragning. Drog en 16mm kabel från batteriet via ett relä in till lådan/armstödet mellan sätena. Där monterade jag en säkringsbox och drog kablar till 2 cigguttag och en inverter. Tack vare relät kan jag styra strömmen på den kretsen oberoende av tändningen.

gc6r6.jpg

4r3it.jpg

nila.jpg

r7yr.jpg

Carling-knappar monterade a'la Klydd

umjp.jpg

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Packningen på utgående främre utgående axeln från fördelningslådan läckte lite olja. I helgen skred jag till verket och bytte båda packningarna. Med hjälp av den här instruktionen gick det väldigt smidigt och tog nog inte mer än ett par timmar inklusive kaffepaus.

http://www.landcruiserclub.net/forums/showthread.php/39995-90-Series-Transfer-Case-Oil-Leak

Länk till kommentar

• 2 months later...

Nyss hemkommen från 4 veckor och drygt 650 mil på vägarna. Trots att vi kört säkert 150 mil på vägar som skulle få de flesta andra bilar att skaka sönder och samman har Toyotan inte knorrat en enda gång. Tappade främre reg skylten vid en djup vadning i Ryssland men det missödet kan inte tillskrivas någon annan än ägaren... Återkommer med lite bilder från äventyret senare.

Länk till kommentar

Tack :-)

Lådan är gjord i två delar. Med den främre delen monterad kan man sova i bilen. Med främre delen bortmonterad går det att ha baksätet monterat.

Fantastiskt fint och mycket inspirerande!

Ligger själv i planeringsstadiet, vill bygga ett flexibelt system där baksätet ska vara permanet monterat och ändå tillåta att bädda upp säng.

Har du möjligen fler bilder på ditt golv/lådsystem och kanske även vad du använt för delar vore det fantastiskt?

Skulle helst göra något i Alu-profil men då jag varkan kan svetsa eller har svets känns formplyfa(?) som ett bättre val för mig :)

Länk till kommentar

Fantastiskt fint och mycket inspirerande!

Ligger själv i planeringsstadiet, vill bygga ett flexibelt system där baksätet ska vara permanet monterat och ändå tillåta att bädda upp säng.

Har du möjligen fler bilder på ditt golv/lådsystem och kanske även vad du använt för delar vore det fantastiskt?

Skulle helst göra något i Alu-profil men då jag varkan kan svetsa eller har svets känns formplyfa(?) som ett bättre val för mig :)

Tack! Jag ska se ifall jag kan ta lite mer bilder som ger vägledning. Jag en gammal byggtråd där Klydd byggde lådor som inspiration. Hela lådsystemet är byggt i 12 mm marinplyfa. Stagade upp lite extra på vissa ställen och konstruktionen blev riktigt stabil.

Min kusin byggde en rätt smart lösning i sin Land Rover Discovery för att enkelt kunna ställa om mellan baksäte och sov-mode. En ytterlåda monterad med glidskenor som skjuts framåt när baksätet fälls. Funkar bra. Se bilder här http://slrk.egetforum.se/disco-3-07-maffiabilen-t14888.html

Glidskenorna köpte jag från UK. Mycket billigare än Sverige. http://www.strutsdirect.co.uk

Länk till kommentar

Nu har jag sammanställt lite bilder för den som är intresserad av att läsa om vår resa genom Sverige, Norra Norge och Kolahalvön i Ryssland. Majoriteten av nätterna i bilen vilket funkade kanon. Resten av tiden bodde vi i tält eller i stugor/hotell. Efter någon natt på hotell längtade vi faktiskt tillbaka till bilen.

Bilen funkade helt suveränt hela vägen. Mina stora farhåga var att omställningen mellan dag och natt skulle vara för omständlig men efter några dagar gick det riktigt smidigt. Vi måste bla flytta kylen och ställa den i framsätet. Tack vare skiboxen kan vi stuva undan skrymmande saker som fiskespön, sandstegar, ryggsäckar för vandring och annat som inte används frekvent. Den stora fördelen jämfört med taktält som jag ser det är att vi kan sova i princip var som helt utan att det märks utifrån.

Vår tur:

Stockholm

Härjedalen

Kiruna

Kautokeino

Alta

Hammerfest

Nordkap

Kirkenes

Murmansk

Khibiny Mountains

Kandalaksha

Umba

Varzuga

Kuzomen

Salla

Kalix

Örnsköldsvik

Stockholm

Här är länk till en hel bunt bilder http://sosolle.tumblr.com/

post-874-0-18432200-1409770414_thumb.jpg

post-874-0-36751600-1409771041_thumb.jpg

Länk till kommentar

Riktigt snygga bilder från en härlig resa . Det såg ut som om vädergudarna stod på eran sida :-) .

/Mecki

Både ja och nej... Vi hade riktigt bra väder på många ställen där det gjorde stor skillnad men också en del dåligt väder, tex i Norge. Motivationen att ta fram kameran var väl större då vädret var bra.. :-)

Länk till kommentar

Tack! Jag ska se ifall jag kan ta lite mer bilder som ger vägledning. Jag en gammal byggtråd där Klydd byggde lådor som inspiration. Hela lådsystemet är byggt i 12 mm marinplyfa. Stagade upp lite extra på vissa ställen och konstruktionen blev riktigt stabil.

Min kusin byggde en rätt smart lösning i sin Land Rover Discovery för att enkelt kunna ställa om mellan baksäte och sov-mode. En ytterlåda monterad med glidskenor som skjuts framåt när baksätet fälls. Funkar bra. Se bilder här http://slrk.egetforu...len-t14888.html

Glidskenorna köpte jag från UK. Mycket billigare än Sverige. http://www.strutsdirect.co.uk

Tack!
Länk till kommentar

• 5 months later...

Funderar fram och tillbaka på bilens framtid. Är sedan en tid fodervärd åt en Hilux 3.0 som jag kan köpa loss relativt förmånligt så frågan är om jag ska överge LC:n och börja på ny kula med Hiluxen.. Har alternerat mellan bilarna den senaste tiden för att försöka komma till insikt med vilken jag gillar bäst.

Hiluxen är helt standard och kräver därmed lite investeringar för att bli kul. Min högst personliga analys hittills lyder som följer.

Fördelar Hilux:

• Dubbelhytt, 5 sittplatser lagligt
  • Automat
  • Högt andrahandsvärde
  • Pickup!
  • Nyare

Nackdelar Hilux

• Inte så snygg…
  • Känns trängre i kupén
  • Märklig körställning. (ratten långt bort, pedalerna nära)
  • Sannolikt inte lika välservad som min LC
  • Plastig skinninredning
  • Man kan inte sova i den utan måste ha taktält
  • Kräver ombyggnad

Fördelar LC

• Allt genomgånget och fixat. Jag skulle inte tveka att köra den till Sydafrika i morgon…
  • Råare och bruksigare känsla
  • Snyggare

Nackdelar

• 2-sitsig alt asdyr skatt om man PB-reggar

Jag har spenderat oräkneliga timmar med LC:n och utvecklat starka emotionella band till den så det tar emot att tänka sig att överge den…

Redigerad av soll
Länk till kommentar

• 7 months later...

Bilen har rullat på utan några större problem. Har ett litet men irriterande problem dock. Om man har farthållaren på standbyläge (cruise lyser på instrumentpanelen) och trycker in bromsen avaktiveras standbyläget. Jag har en felkod som säger "brake switch". Har bytt brytaren till bromsljuset vid bromspedalen men utan förändring. Har även bytt släpvagnskontakten som började se trött ut i hopp om ett den kunde vara den felande länken men inte heller det gav något förändring. Ingen större fara då farthållaren enkelt aktiveras med en knapptryckning men ändå irriterande…

Andra saker som fixas sedan sist är nya bussningar till styrväxeln och främre krängningshämmare. Jag köpte delar passande Toyota Tacoma från ebay till vettigt pris.

Rationaliserade även bort den stora ljuddämparen som läckte lite inför stundande besiktning. Vid första uppstarten tyckte jag det mullrade markant mer men när man kör märks det knappt någon skillnad. Jag har en fullflödes 3 tumskatalysator liggande så när andan infinner sig ska jag nog sätta ihop ett helt nytt avgassystem. Efter 20 000 mil lär inte originalkatalysatorn flöda särskilt bra.

Länk till kommentar

Många tror att Hilux är en LC med flak, säkert inte du, LCn har,en helt annan 4 hjulsdrift, bättre komfort mm. Har varit inne påsamma spår attbyta till Hilux men bestämt mig för att behålla LCn. Skatten på LCn är ju högmen vad jag förstår kommer lätta lastbilarna snart ikapp.

Länk till kommentar