Jump to content

Vad att titta på vid köp av hj60?

Felix

Recommended Posts

Hej!

Är inne på att köpa en bil här i Australien där jag befinner mig för tillfället, har hittat en hj60 som verkar lagom "sunkig" och billig. Den har gått 40k mil. Men det verkar ju inte vara något större problem för dessa bilar. min bj75a hemma har ju gått 34 å den funkar ju bra!

Tanken är ju att köra östkusten med bilen,säg cirkus 300-400 Mil.

Men är det något speciellt jag ska kika på? Tänkte serva bilen direkt om det blir ett köp, alla oljor och filter.

tänkte om det är vanligt med toppar som spricker som på 3B'n eller liknande?

tacksam för svar.

Edited by Felix

Avis!!!

Använd ögon, öron och händer! 8-)

Ser, låter och känns den bra så köp! 300-400mil är ju ingen sträcka heller.

Startar den lätt, fin rök, fin färg på oljan (motor, lådor och axlar), inget bubbel i vattnet, inget oljerinn, vxlar fint och inga massiva oljud från drivlinan. Så är det bara att köpa och åka. Sedan kan ju allt hända, även om Du köper en splitt ny bil :twisted: Och glöm inte att kolla styrleder så Du inte råkar illa ut. Bäst är ju om Du kan ha den och köra den en vecka eller så innan Ni drar för att se att allt verkar funka som normalt.

Lycka till!

Edited by BJ42 Daniel

Det finns en poäng att kolla toppen. Jag skulle göra ett kompprov. Anledningen är att många bilar blir överhettade pga av det varma klimatet som utvecklats rejält under de senare 5-10 åren. Annars som Daniel ovan redogör för.

Kolla också att vattenpump och kylare mm är ok.

Hej du har inte funderat på att hyra bil i stället, 300 till 400 mil är ju ingen lång sträcka det är tre fyra dagars körning i Au.

jag köpte bil i Au för flera år sedan men det är nog lika dant nu skulle jag tro. I Au är det en stor marknad med turister som köper bil och som sedan skall sälja den, att köpa går bra men att sälja går sämre alla köpare vet att du måste sälja inom kort, som säljare är ditt läge uruselt. räkna med att du får häften av vad du köper. Du ska inte tro på alla som säger att de gjort en god affär, dom är ett fåtal och dom skryter om det, men vi som förlorat kraftigt vi håller tyst och vi är många.

Vid varje överlåtelse i Au skall bilen besiktigas och registreras, det kostar. säljare måste lämna garanti precis som i Sverige men den är värdelös, när bilen går sönder så är du långt från säljaren men och andra sidan det är betydligt billigare att laga en bil i AU.

Det är 30till 40.000 turister om året som kommer till Au och köper bil kan du sälja till någon av dem så kan det nog gå bra. i Perth finns det en stor marknad för bilar precis som en grönsaksmarknad man kör dit parkerar och betalar avgift och väntar på köpare.

Om jag förstått dig rätt så ska du upp till Darwin, där finns tre bilhandlare som handlar med turistbilar dom är stenhårda.

hlsn Klas

Vad som också är intressant är att bilarna i WA (Perth och norrut till Darwin) är oftast 30-40% dyrare. Jag har kollegor i Perth som köpt sin bil i Sydney-regionen och sedan tagit den på transport till WA. Även våra kollegor inom O&G köper sina nya bilar i Sydney och skeppar dem på tåg eller långtradare till Perth (oftast HiLux och Mitsubishi). Priserna i WA har skenat pga av O&G (gäller även allt från restaurangbesök, lägenheter och villor).

Även på lönesidan har allt skenat. WA är idag världens dyraste region för O&G E&P.

Bilhandlarna i WA är inte sena att ta höjd för kostnadsökningarna därav höga priser på beg-bilar. Köper billigt och säljer dyrt...