Gå till innehåll

Avgastempmätare på en turbokonverterad 4.2l diesel?

Jenik

Rekommendera Poster

Bla Klydd har tipsat om att det är lämpligt att installera en avgastempmätare på min turbokonverterade 4.2l HZJ. Tilläggas ska att bilen har ett "full-flow" avgassystem i grövre dimension men inget vattenkyl inkopplat på turbon eller intercooler. Laddtrycket är satt till 0,6.

Jag har fått lära mig att kylet till motor är överdimensionerat vilket märks då tempmätaren aldrig rör sig oavsett hur eller var jag kör.

Därför undrar jag om det verkligen behövs en avgastempmätare? Finns det någon med samma motor som havererat pga hög avgastemp eller vet (inte hört) någon som gjort det?

Redigerad av Jenik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är med 1 HZ motorn när man turboconverterar den men när jag satte turbo på 3B motorn så rekomenderade TurboGlide (Det är dom som satt ihop turbokitet till 3B ) att man inte skulle överstiga 500C i avgastemperatur mätt efter turbon.

Kylvattensystemet påverkar tyvärr inte avgasteperaraturen på det sättet att det har nån inverkan men det gör däremot hur mycket diesel den får .

På 3B så rekomenderade dom att man bara skulle skruva upp pumpen 1/4 varv och så skall motorn inte ta nån skada.

Eftersom min pump redan var skruvad på så har jag provat mig fram för att känna när den gick som bäst utan att ryka och dra för mycket per mil.

Men innan vi åkte till Rumänien tänkte jag att det kunde vara bra att få lite koll på avgastempen eftersom vi skulle ner i värmen och klättra upp för bergsvägarna.

Monterade en tempgivare (se min garagetråd Meckis BJ 42:a) och började att skruva in pumpen.

Avgastempen ökar när man belastar motorn tex. när man drar släp , kör i långa uppförsbackar eller i kraftig motvind (42:an är i alla fall inget under av airodynamik ;-) ) och ju mer du skruvar upp pumpen ju högre blir avgastempen.

Jag har skruvat upp pumpen så mycket att jag får tempen att gå upp mot 500C vid belastning så det gäller att hålla ett öga på tempgivaren så man kan släppa av lite på gasen och då går tempen ner nästan direkt .

Så mitt råd är att du monterar tempgivare för säkerhets skull så du kan hålla lite koll samtidigt som du krämar ut det mesta av det bästa .

Lycka till

Mecki

Länk till kommentar

Avgastemp skiljer sig väldigt mycket mellan motorer p.g.a drivmedel kompression m.m.

Något generellt antagande om vad som är rätt avgastemp för en viss motor kan innebära dyra reprationer som följd.

Gjorde för några år sedan en ganska grov forskning i avgastemp på 1HD-T / 1HD-FT och 1HD-FTE.

För att få fram max temperatur kör man 2 minuter konstant max gas i en brant uppförsbacke på hög växel.

Mätning innan turbo (grenröret där avgaskanalerna samlas) skall aldrig ha en högre avgastemp är 720grader.

Mätning efter turbo (downpipen på avgasystemet) har en lägre temperatur om 150-180 grader. Alltså 570 grader är absolut max vad som är acceptabelt.

På min 1HD-FT har jag fått upp tempen efter turbo till 540 grader som max.

Har försökt hitta så mycket info som möjligt om just turbo konverterade 1HZ och det verkar som MAX ligger ungefär samma som

för 1HD motorerna.

Länk till kommentar