Gå till innehåll

Fordonsskatt för lätt lastbil, tagen i trafik efter 1/1-2011


Klydd

Rekommendera Poster

Jag ställde följande fråga till Transportstyrelsen

Jag funderar på att registrera om min Toyota Landcruiser diesel som lätt lastbil

och undrar därför hur den kommer beskattas? Vikt eller utsläppsbaserat. Och vad blir

årsbeloppet i så fall?

 

Och fick till svar:

 

Som bestämmelserna ser ut idag, om du registrerar om den till lätt

lastbil så går den i på koldioxid baserad fordonsskatt.

 

Lätta lastbilar, Lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som tas i

trafik första gången i Sverige från och med den 1 januari 2011 beskattas utifrån hur

mycket koldioxid de släpper ut.

 

Detta fordon är tagen i trafik för första gången i Sverige den 18 oktober 2012.

 

Skulle hamna i skattetabell: 62

PERSONBILAR KLASS 1 – CO2-beskattning, dieseldrivna, skattepliktiga första gången

efter utgången av år 2007

 

PERSONBILAR KLASS II (husbilar), LÄTTA LASTBILAR OCH LÄTTA BUSSAR –

CO2-beskattning, dieseldrivna - skattepliktiga första gången efter utgången av år 2010

 

Grundbeloppet är 360 kronor. Koldioxidbeloppet är 20 kronor per gram koldioxid

som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 117 gram. Summan av

grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,33. Ett

miljötillägg tillkommer med 250 kronor.

 

Med vänlig hälsning

 

Emma Sundqvist

Handläggare

 

Skatte- och avgiftsavdelningen

 

Transportstyrelsen

701 81 Örebro

www.transportstyrelsen.se

Telefon: 0771-503 503

Fax: 019-26 07 52

 

Det vill säga att för min bil skulle skatten bli 7426:-/år som lätt lastbil jämfört med nuvarande 8165:-/år som personbil.

Detta eftersom den är importerad och första gång i trafik i Sverige efter 1-jan-2011

 

Värt att notera detta, då det nu knappast ligger något ekonomiskt intresse i att registrera om till lastbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde följande fråga till Transportstyrelsen

 

 

Och fick till svar:

 

 

 

Det vill säga att för min bil skulle skatten bli 7426:-/år som lätt lastbil jämfört med nuvarande 8165:-/år som personbil.

Detta eftersom den är importerad och första gång i trafik i Sverige efter 1-jan-2011

 

Värt att notera detta, då det nu knappast ligger något ekonomiskt intresse i att registrera om till lastbil.

Bilar som lastbilsreggats före 1-jan-2011 påverkas alltså inte. Hur blir det då när man reggar om en äldre bil till lastbil ?

Som lastbil tas den ju i trafik efter 1-jan-2013.

Redigerad av Jonas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilar som lastbilsreggats före 1-jan-2011 påverkas alltså inte. Hur blir det då när man reggar om en äldre bil till lastbil ?

Som lastbil tas den ju i trafik efter 1-jan-2013.

Bra fråga :) Jag ställde den som följdfråga till transportstyrelsen. Återkommer när jag fått svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nah, not yet anyway. But isn't it easier if the vehicle is over 25 years old, like all those old yank cars?

Dave, det är 30 år som gäller för att bli skattebefriat. Men, kan du köra på engelska skyltar så länge ;)

 

Det handlar om viken årsmodell bilen har oxå!!! Polaren klarade sig med någon månads marginal med sin Niss (Censur) trol från -05. Det är en modell 2006 som sålts 2005 så han klarade sig pga. det.

Då är den nog reggad som personbil.

 

Från transportstyrelsen

Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.

 

Lätta lastbilar, Lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som tas i trafik första gången i Sverige från och med den 1 januari 2011 beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.