Jump to content

Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med?


arnell

Recommended Posts

Vill du med ut och köra i öknen, campa under stjärnorna och uppleva Sahara? Följ med oss på ett riktigt äventyr till Marocko i april 2014 i våra fyrhjulsdrivna bilar!

 

Efter en mycket lyckad expedition till Tunisien i maj 2013 höjer vi nu ribban och tar våra äventyr till den Nordafrikanska atlantkusten och Marocko. Den planerade grundrutten går från Geneve i Schweiz till Tanger i norra Marocko ner via bergsvägar till staden Fes med dess marknader och vidare söderut över de höga Atlasbergen till Merzouga med det stora sanddynshavet Erg Chebbia. Vi planerar att ta pisten från Merzouga söderut till nära den Algeriska gränsen där den riktiga Saharaöknen börjar med blandat stora sanddyner och öken och därefter leta hjulspår västerut – vi kommer till och med att åka en del av Paris-Dakar-rutten! Garanterat kommer vi att få stjärnklara nätter, enormt fina vyer, vildcamping med lägereld och grillning. Vidare på ökenvägar via små ökenbyar som Mhamid och Assa, när vi fortsätter ut mot Atlanten efter en härlig tid i öknen för ett förfriskande bad och strandkörning på den nästintill okända paradisstranden Plage Blanche. Vi korsar sedan Anti-atlasbergen norrut och tar oss uppåt via den mytomspunna handelsplatsen Marrakech innan vi far hemåt. Vi gjorde en liknande expedition till Marocko 2011 och det blev en exceptionell resa med många fantastiska minnen och häftiga upplevelser.

 

Många har kanske varit i Marocko på charter och blivit runtskuffade i någon buss – det här är väldigt annorlunda – vi är helt fria och vi undviker alla turistfällor och åker istället till platser dit charterturisten inte kommer. Vi är ute efter äventyret och upplevelsen, stjärnklara nätter i öknen och de lokala restaurangerna – det äkta helt enkelt. Det blir självklart lite sightseeing längs med vägen, men vi är helt fria att åka dit vi vill och stanna när vi vill. En sak är säker – det kommer att bli ett oförglömligt äventyr utöver det vanliga!

 

Ett litet urval av bilder från expeditionen till Tunisien i maj 2013 finns på:

http://www.fredrikar...om/tunisien2013

 

En reseberättelse om expeditionen till Tunisien 2013 finns på:

http://www.fredrikar...13-Reseber�ttelse

 

 

Det praktiska

 

Vi arrangerar detta privat och åker som ett gäng vänner. Vi håller i expeditionsledningen och det administrativa, resten gör vi som ett expeditionsteam - alla bidrar till matlagning, körning, handling, diskning, etc.

 

Expeditionen börjar och slutar i Geneve, Schweiz (vilket förkortar körsträckan med ungefär 400 mil tur och retur Sverige!). Det blir alltså flyg till Geneve där våra bilar kommer att stå och därifrån kör vi genom Frankrike, till södra Spanien och Gibraltar varifrån vi tar en kort båttur över till Marocko. Därefter är vi helt fria att göra och åka som vi vill – i sann expeditionsanda!

 

Bilarna som vi kommer att åka i är av modellerna Land Rover Defender 110, 300 Tdi och Toyota Land Cruiser HZJ75. Alla bilar är helt mekaniska och gjorda för tuffa tag samt utrustade för expeditionsresor, vilket gör att de passar perfekt för den här typen av äventyr.

 

Vi åker 2 till 3 bilar och max 4 personer i varje bil, så vi har ett starkt begränsat antal platser. Kostnaden för expeditionen är 9500 kr per person och detta täcker: bilarna Geneve-Marocko-Geneve (inklusive allt, diesel, försäkringar, ev. reparationer, tullkostnader, väg- och tunnelavgifter etc.), sovplats i taktält eller bil, färja Spanien-Marocko-Spanien. Typiskt tillkommer mat och dryck, flyg till/från Geneve, ev. campingplatser/hotell och ev. personliga utgifter/inträden/guider. Generellt brukar det bli mycket lägre dagskostnader på plats än vardagen i Sverige. Till Geneve kan man komma med t ex Easyjets billiga direktflyg från Arlanda (går att få under tusenlappen fram och tillbaka).

 

Vi åker över påsk när det är lite mindre hett i Sahara med temperaturer som fortfarande är behagliga men ändå varmare än svensk sommar – ett härligt avbrott efter vinterkylan. Tiden borta blir ungefär två och en halv vecka. Exakta spikade datum bestämmer vi lite närmare, men preliminärt gäller 6:e april till 23:e april (Geneve till Geneve).

 

Mer information och bakgrund finns på http://www.fredrikar...xpeditionsforum.

 

Vi hoppas att det låter intressant och att vi hörs av! Har du frågor eller bara undrar något – tveka inte att kontakta oss på arnell@kth.se eller fråga direkt här.

 

Intresseanmälan skickas till arnell@kth.se. Först till kvarn gäller. Expeditionen till Tunisien i maj blev snabbt fullbokad så vänta inte för länge.

 

Hälsningar,

Fredrik och Matilda

Edited by arnell
Link to comment
Share on other sites

En bild ger nog en bättre översikt över planerade rutten i Marocko.

 

Rutten är självklart bara en grundrutt och vi kan ändra den tillsammans både före och under resan.

 

Orange prick är färjelägret där vi kommer in och ut ur Marocko.

Röd linje är rutt på mestadels vägar (grus eller asfalt) med inslag av offroad-sträckor

Rosa linje är mestadels hjulspår eller offroad.

 

 

marocko2014.jpg

Link to comment
Share on other sites

Håll noga koll på att ni inte kommer in över gränsen till Algeriet! Det kan sluta med elände. Jag skulle välja en mer nordlig rutt (via Quarzazate). Notera att Marocko är inte som som det var för 5 år sedan. Atlasbergen är en höjdare och en rutt längs med Atlas är ett bra alternativ till södra Marocko.

Behöver ni de senaste säkerhetsunderrättelserna kring den algeriska gränsen innan ni åker - PM mig din e-postadress.

Link to comment
Share on other sites

Absolut - säkerhet är A och O när man är ute och reser. Därför håller vi noga koll på säkerhetsläget både dit vi ska och egentligen i hela Afrika, baserat både på olika regeringarsutrikesdepartement samt första handsrapporter av folk som varit där nyligen, samt erfarenhet från tidigare gånger vi varit där. Marocko är trots allt ett av de säkraste länderna i Afrika. Som alltid gäller det att hålla sig vaksam och ta beslut baserat på hur situationen ser ut. Min egen bedömning av situationen i Marocko är att det vi planerar att göra inte är farligare än en krogkväll i någon av våra storstäder.

 

Om du sitter på information som inte är publikt tillgänglig är vi förstås alltid intresserade - e-mail finns flera gånger i expeditionsbeskrivningen.

Link to comment
Share on other sites

Sen ska det ju förstås tilläggas att vi inte kan (lika lite som någon researrangör) garantera att absolut inget händer - detta är inget som vi kontrollerar. Vill man ha absolut noll risk, går det ju inte ens att gå utanför dörren av sitt eget hus. Det är upp till var och en att bestämma sig om man vill följa med eller ej - men som sagt, Marocko är ett mycket säkert land.

Link to comment
Share on other sites

Jodå. Jag känner till resonemanget...

 

UD och andra informationskällor känner sällan till de lokala förhållanden (allra minst svenska UD som tyvärr är en katastrof när det gäller underrättelser). Vi drabbades hårt av terroristattacken i Amenas LNG Plant i Algeriet (BP/Statoil). Jag understryker att gränsen mellan Algeriet och Marocko inte är som det varit. Jag skulle undvika det algeriska gränslandet de närmaste åren. Mycket vapen går genom Marocko till Algeriet pga förstärkt bevakning av Lybien, Tunisien, Mali och Mauritanien. Vapensmugglingen in till Algeriet från Marocko har ökat dramatiskt efter den franska interventionen i Mali och incidenten i Amenas. Vi får dagligen satellitbilder över den algeriska gränsen på olika rörelser.

Kör längre norrut så slipper ni oroa er över er säkerhet. Ett gott råd i all välmening. Massa sand kommer ni hitta i alla fall.

Vi samarbetar i OILSA där vi får ej publikt material (real-time). http://www.navifast.com/NAVIFAST/OILSA.html

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.