Jump to content

Tempmätare som gör mig galen!

Felix

Recommended Posts

Tjaba!

Temp mätaren på min bil (toyota LC bj75) Vill inte funka. Har bytt tempgivare till en sprillans och mätt den, så den är ej felet. (men jag börjar tvivla)

Jag har provat att ta kabeln som sitter på givaren lägga an direkt mot jord, då reagerar tempmätaren som att allt skulle funka.

men det ger inget utslag på mätaren när jag sätter tillbaka kabeln.

jag har felsökt enligt manualen och har här en bild och lite tankar:

painttemopmaumltare_zps002d33db.png

där jag understrukit VIBRATES menas det att spänning växlar men ikring 3,5v?

För gör jag som illustration A så får jag en spänning som hoppar mellan ca2-6volt.

om man tittar på felsökning nummer 2 så ska jag ha 55ohm i motstånd till mätaren, jag har dock endast 55ohm om jag mäter mellan 1 och 3 som jag ritat in. och som jag ritat in extra så är det ett motstånd som kabeln går från till nummer 3.

Vet inte om ni förstår något av min förklaring ovan, är något oklart så skriv så ska jag försöka reda ut vad jag menar.

I think it's just a bad translation. 'Vibrates' should be 'reads' or 'settles' at 3.5 volt.

Gjorde mig tyvär inte smartare, provade tom att översätta dessa ord för att få exakt översättning utan att jag blev klokare av vad det menades. ska det vara prick 3,5volt eller variera?

Det allra konstigaste tycker jag är att när jag tar givarkabeln direkt mot jord så reagerar ju mätaren och går upp i topp. men med kabeln på givaren händer inget..... provat med 2st givare varav ena sprillans ny, även värmt givarna och sett att dom funkar som dom ska.

fattar verkligen inte vad som är felet...

Håller med om att det borde vara prick 3,5volt. Står ju även vibrates NEAR vilket känns ganska specifikt.

om man kollar enligt felsökningen då på manualen så är det ju min mätare som det är fel på.... Men så konstigt att den reagerar direkt på jord. fast iof då är det ju noll i motstånd så är väl därav att den reagerar.

Ett vanligt fel är sprickor i lödningen på mätaren.

Plocka isär mätaren i instrumentpanelen och kolla lödningarna. Även om de ser hela ut kan det vara små sprickor och där av dålig kontakt dvs inget utslag. Har haft detta fel på flera bilar. Däremot brukar man ha en sporadiskt fungerande mätare vid ett lödnings fel! Men värt att kolla.

Ett vanligt fel är sprickor i lödningen på mätaren.

Plocka isär mätaren i instrumentpanelen och kolla lödningarna. Även om de ser hela ut kan det vara små sprickor och där av dålig kontakt dvs inget utslag. Har haft detta fel på flera bilar. Däremot brukar man ha en sporadiskt fungerande mätare vid ett lödnings fel! Men värt att kolla.

Det skall jag absolut kolla!

Som jag tidigare nämt så har jag inte 3,5volt igenom instrumentet utan en spänning som hoppar mellan 2-8volt ungefär. har även den spänningen innan instrumentet och inte bara igenom det. Någon som vet vilken spänning instrumentet arbetar mellan?

Nu har jag nog kommit ett steg framåt!

Enligt bilden nedan så står det ju att temp, tank och div annat får +matning från engine fuse. När jag mäter i kontaktsycket på A-7 som ska gå in i instrumentet hade jag nu imorse ca8,5volt igår kväll var det runt 6volt.

I mina ögon borde det vara 24Volt rakt in där eftersom strömmen kommer direkt från: Engine Fuse.

Eller har jag fel? Känns just nu som dålig kontakt någonsatns från +matningen eller liknande vilket orsakar ett spänningsfall.

Tänkte prova med att dra fram en ny + och sätta i kontaktstycket, så att jag får fram 24volt. eller bränner jag instrumentet då?

paintenginefuse_zps84d67c28.png

Nu tror jag att problemet är löst! Det var dålig kontakt på + matningen. hade bara 8volt på ingången som ovan nämnt, så kopplade på 24volt och nu reagerar mätarn iaf. Har även konstaterat att mitt termostathus är tomt..... inte så konstigt att jag inte fick upp vettig temp i kupen i vintras.