Gå till innehåll

Val av fjädring, tips

soll

Rekommendera Poster

Har försökt bilda mig en uppfattning om vilka olika alternativ det finns för att uppdatera fjädringen på en 90:a som ska klara landsväg och vardagsanvändning såväl som lättare terräng och långresor på dåligt underlag.

OME är enkelt och beprövat men jag får intrycket av att de generellt är väldigt styva? På en bil som inte är nedlastad på australienskt maner kanske det blir på tok för stötigt? Gäller detta även deras dämpare med hårhet "medium"?

King Springs lovordas men då ska man ha matchande dämpare. Bilstein har dämpare för höjda bilar i Australien men dessa verkar inte säljas i Europa. På amerikanska 4Runner-forum används Bilstein 5100 dämpare till Tundra i fram men det finns ingen färdig applikation till bak.

Koni har Raid men dessa kostar en bra slant och känns onödigt avancerade för mitt användningsområde.

Förslag och tips mottages gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har OME på min bil, åtminstone enligt papperna från tidigare ägare, men upplever dem som (för) mjuka. På 80:an jag hade tidigare kan jag hålla med om att OME var lite stötigt.

Det finns väl lite alternativ med justerbara dämpare också? (Toughdog? Rancho?)

All-American i Holland säljer och förespråkar Australiensiska Dobinson, men jag har inte hört någon som kör på det.

Har du köpt en 90:a igen?

Länk till kommentar

Just nu är jag inne på Bilstein 5100 till 4Runner från USA . Verkar vara en vettig dämpare. Lite osäker på vilka fjädrar jag ska ha dock.

Ja! Jag har köpt en ny 90 :) . Letade både 90 och 120 i Tyskland länge men insåg att tiden inte räckte för åka ner och hämta en bil. Så när det dök det upp en vettig 90 till salu i Sverige förra veckan så då slog jag till.

Länk till kommentar

Är det sådana dämpare som man kan justera körhöjden på? Det kommer jag sikta på när det är dags för mig att byta.

Kul att du köpt en riktig bil igen :) Diesel igen, eller? Starta gärna en garagetråd så vi får följa bilen!

Länk till kommentar

• 5 weeks later...

En liten uppdatering. Jag köpte Bilstein 5100 till 4Runner från USA. Matchade med OME fjädrar. Monteringen gick hyfsat smärtfritt bortsett från bakrestötdämparinfästningen. Fruktansvärd placering.

Främre fjäderbenen är ställbara men eftersom OME fjädrarna höjer 2" ställde jag fjäderbenet i lägsta läget. Så här i efterhand kan jag konstatera att jag nog hade kunna gå ett steg högre i fram. Utan last ser den lite hög ut i bak och främre drivknutarna är inte i närheten av ohälsosamma vinklar.

Har inte hunnit göra någon framvagnsinställning än och har därför kört ganska lite men första intrycket är att det blev ett lyft för komforten.

Länk till kommentar

Jag köpte här http://wheelersoffroad.com Superbra service.

Menar du hur jag upplever skillnaden i komfort kort 90 vs lång eller original fjädring vs den nya? I relationen mellan kort lång bil upplever jag inte någon större skillnad. Med den nya fjädringen blev bilen mjukare. En aning svajig vilket så klart var väntat när den blev högre men jag hoppas att det till viss del kommer ordnas med hjulinställning och nya länkar till krängningshämmarna.

Länk till kommentar

Jag menade komfort på dina nya fjädrar och dämpare i förhållande till komforten du hade i din tidigare korta 90:a.

Jag har kört din gamla 90a och tycker den är ganska hård och stötig. Samtidigt tycker jag att min egen är lite för mjuk så därav frågan till hur du upplever de nya dämparna. Vilken hårdhet på fjädrar blev det?

Byter du till längre länkar på krängningshämmarna eller bara nya länkar/bussningar? Om längre, var kommer dessa ifrån, eller förlänger de du har?

Länk till kommentar

Nu var det ett tag sedan jag körde den korta 90:an men den nya fjädringen har gjort den här bilen väldigt mjuk och följsam på vägen. Framfjädrarna tog jag de som OME rekommenderade med dieselmotor (2881 heavy load) och bak tog jag de som inte är för extra last (2890, medium load). Får se hur det blir med lite last i bilen.

Bakre länkarna till krängningshämmaren var i dåligt skick så jag kommer byta ut dem till nya original. Kanske borde ha övervägt förlängda?

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Bakre länkarna till krängningshämmaren var i dåligt skick så jag kommer byta ut dem till nya original. Kanske borde ha övervägt förlängda?

Jag har funderat på att förlänga mina, men det har stannat vid fundering :blush: Det borde inte märkas så stor skillnad vid vanlig körning, men max flex kan nog hindras lite av för korta länkar.

Länk till kommentar

• 5 months later...

Jaha då var även jag i behov av fjädringar.

Helt lost på vad jag skall köpa, använder bilen mest på väg och sämre skogsvägar ytterst lite offroad.

Sällan tungt packad.

Här fanns de två kit för 450£, men är det något att ha?

http://www.roughtrax...doc=11&cid=1015

Detta kitt kostar 662$ + moms och tull då (om det passar)

Old Man Emu 2890 Rear Coil Set

Old Man Emu 2880 Front Coil Set

Bilstein 5100 Height Adjustable Front Strut Set D558

Bilstein 5100 Rear Shock Set for 96 – 02 4Runner

Samt detta kit för 858$

http://wheelersoffro...-4runner-96-02/

Alla verkar höja bilen vet inte om jag har behov av det men om jag tolkar tråden rätt skall det gå bra utan andra åtgärder.

Gör inget om bilen blir lite styvare på vägen.

För så här kan man inte köra. (får inte ner storleken på bilderna)

image.jpeg

bild.jpg

Länk till kommentar

Rancho har jag ingen erfarenhet av. Men de ligger väl i klass med OME och i segmentet "lite bättre än standard" i både pris och kvalite. Min personliga erfarenhet av OME är inte den bästa. Dels lyckades jag överhetta dem på dålig grusväg och körde slut dem på mindre än 50000km. Men andra tycks ju ha mycket bättre erfarenhet än vad jag har och du kanske skall lyssna på dem i stället.

Bilstein brukar nog räknas in i ytterligare en klass upp. Igen har jag ingen personlig erfarenhet, men flera kompisar som talar gott om Bilstein.

Vilket kit som passar din bil har jag ingen aning om, men byter du både dämpare och fjädrar brukar 5 cm höjning inte vara något problem.

Länk till kommentar

Jag har Bilstein 5100 och OME fjädrar från Wheelersoffroad och tycker det funkar bra. Eventuellt skulle jag vilja komplettera med längre infästningar till krägningshämmarna då jag upplever att förspänningen gör att bilen ibland känns svajig vid hård utfjädring. Krängningshämmarlänkar från 4runner generation 1 har längre som är bolt-on.

Länk till kommentar

Så detta bör fungera väl?

Fram:

Old Man Emu 2880 Front Coil Set

Bilstein 5100 Height Adjustable Front Strut Set D558

Bak:

Old Man Emu 2891 Rear Coil Set (Har ju lådsystem och hundbur bak så lite last finns ju)

Bilstein 5100 Rear Shock Set for 96 – 02 4Runner

Var hittar jag prisvärda krängningshämmare till 4runnern?

Har nya på bilen nu så byter nog bara om det behövs.

/Jonas

Länk till kommentar

Det är bara länkarmen till bakre krängningshämmaren som ev bör bytas inte själva krängningshämmaren. Jag såg att det fanns bla på tyska ebay.

Har du dieselmotor bör du ta heavy duty fjädrar i fram då land cruiser med diesel är avsevärt tyngre i fram än 4runner.

Länk till kommentar

Det var länkarmen jag menade hade svårt att hitta en där jag var säker på att den var till generation 1 bara.

Får kolla på ebay vid behov.

Har bensinaren och bara en båge fram för extraljus så jag tror jag kör på Old Man Emu 2880.

Har visserligen funderat på att montera en ny stötfångare typ ARB på sikt men byter fjädrar om det inträffar.

Har dragit iväg ett mail till Wheeler´s offroad kring en beställlning får se hur lång tid det tar och vad kostnaden blir.

/Jonas

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Det blev enbart nya stötdämpare bak, får kolla på höjningssats längre fram. Nu skall en kabinbåt finansieras.

Men det var inte helt smidigt att få av den gamla stötdämparen eller få de ny på plats.

Trångt och fippligt att få dit övre fästes muttern.

/Jonas

Länk till kommentar