Jump to content

Hjälp! inför fj40 köp

JohnDeux

Recommended Posts

Hej!

Har fått mig den galna idén att köpa mig en fj40. Har kollat på blocket , finn.no , mobile.de , autoscout24. Det verkar som att det finns många billiga fj40/42 i Italien någon nackdel att köpa en fj40 därifrån?

Mer än att det är typ 255mil dit -.-

Lr ingen snäll själ här i Sverige som är sugen på att sälja sin fj40?

Har en budgett på max 70k

Hej.

Klar att du skall köpa en 40-serie :-) just nu är det många fina objekt till vettiga pengar till salu där nere.

Har en kompis som var ner i Italien för lite drygt 1 år sedan och köpte en bj 40.

Det enda problemet förutom dom sedvanliga med att köpa en bil lång hemmifrån var att han tajmade inte in myndigheternas stängninstider och hade inte riktigt räknat med den långa handläggningstiden för dom att handlägga allt pappersarbete så dom blev sittandes i en vecka innan allt var klart.

Han är inte så aktiv här på forumet men jag skall se om han kan logga in och fylla i detaljerna runt det hela .

/Mecki

Tjenare!

Kompisen som var nere i Italien här! :)

Det stämmer att det blev lite väntan på pappersarbetet men om man bara har det med i beräkningarna så ser jag inga problem alls. Innan vi åkte hörde jag att det skulle vara jättekrångligt men det håller jag inte alls med om. Italienarna var väldigt dåliga på engelska men otroligt hjälpsamma ändå. Google translate löser många problem! :)

Det hänger nog lite på hur hjälpsam säljaren är, men i kort så funkar det så att man tillsammans går in på "italienska transporstyrelsen" och avregistrerar bilen i Italien. Sedan får du en pappskylt med ett tillfälligt regnummer. Detta tar fem arbetsdagar för privatpersoner. Jag pratade dock med två bilförsäljare och de hävdar att de kan göra samma jobb på TVÅ dagar eftersom de har förtur. Vet inte om detta stämmer i verkligheten. Du måste också kontakta ditt försäkringsbolag för att få en tillfällig försäkring.

Transportstyrelsen i Sverige behöver det italienska registreringsbeviset i original, "CARTA DI CIRCOLAZIONE" (lämna INTE landet utan det), ett avregistreringsintyg "CERTIFICATO DI PROPRIETÁ". De vill också ha en kopia på köpekontraktet.

Vi tittade på tre bilar på vår resa och generellt kan man väl säga att jag fick känslan av att italienare kanske inte har riktigt samma kvalitetskänsla som vi svenskar. Inget ont om dem men det var uppfattningen jag fick. Reparationer & dyl. var väl inte gjorda på allra bästa sätt! "Rostfritt", t.ex. kan innebära att man sprutat olja på rosten så man inte ser det. "Fina däck" kan vara att de är fina i mönstret med ack så torrspruckna av solen. Najtråd, lampsladdar och tejp ser man lite här och var... Men det är väl iofs. samma här i Sverige när jag nu tänker efter...

Vi letade bara i norra Italien, och det var tydligen helt rätt tänkt för i södra delarna är bilarna ofta rostigare och sämre skötta sägs det.

Jag vet ju inte om du provat en BJ eller FJ förr men tänk på att marschfarten inte är hög och komforten i princip obefintlig. Autobahn kan bli väldigt seg och rena mardrömmen i 80 km/h när man måste ligga i lastbilsfilen (=knölig och jobbig). Ta därför god tid på dig och välj hellre småvägar. Du har ju, om jag minns rätt, fem dagar på dig att ta dig hem med tanke på försäkringen. Men...trots detta så är det fantastiskt roligt att resa omkring med en sån här bil. Fråga mig inte varför...det borde ju inte vara det kan man tycka!

Vad gäller modellerna så är det ju skillnad på FJ, BJ, 40 och 42. Dessutom finns det ju LX-modeller. (FJ finns väl knappt i Italien...eller?) Jag har inte järnkoll på skillnaderna, men det har ju andra på detta forumet. Det är dock klokt att kolla upp detta innan du gör prisjämförelser. Som jag förstått det så vill man helst ha en BJ42 LX för då har du "allt lull-lull". Bilen bör åtminstone ha servostyrning kan jag tycka...och gärna Full-Floataxel (sällsynt i Italien verkar det som)

Kortfattat: Tveka inte på att köpa ifrån Italien. Jag skulle lätt kunna göra om samma sak. Dessutom får du ju en trevlig semester! Lycka till!

Ps. Här är ett litet klipp på den bilen jag hämtade! :)

Edited by Darth NiN

Tack så mkt för svaren! Känns som jag ska försöka ta mig ner till Italien, ett problem bara måste försöka få mig ungefär 2veckor ledigt från jobbet:p..

Gick det bra att pruta med italienarna?

Såg ut som du fått tag i en jätte fin Bj 40, vad fick du ge?

Blev inte mindre sugen på att köpa en efter att se videon du länkade ;)

Klart du ska ner till Italien! :)

Prutning funkar mycket bra. Det blir lite livat, men det är nog så det funkar i det landet. De jag träffade kändes iaf. som att de var förinställda på det. En av bilarna fick jag ner rejält efter mycket tjat men det föll på att det ändå inte var tillräckligt lågt med tanke på skicket. Trodde han skulle bli apsur när jag backade men han tog det bra och erbjöd sig att skjutsa tillbaka oss till tågstationen och sade att han gärna gör affärer i framtiden. Dom verkar inte vara långsura som så många svenskar! :D

Jo min bil är faktiskt riktigt fin. Såpass fin att jag nog aldrig kommer att ta ut den i skogen igen. Jag lurar på att hämta en annan ifrån italien istället! Man kan ju inte ha för många 40:or! ;)

Ja, jag ska försöka få tummen ur och åka ner iår, grymt taggad :)

Haha k då är det bara att pruta och hoppas på det bästa :D

Förstår det! överväger om man ska köpa en såpass fin så man inte vill förstöra den i skogen lr om man ska köpa en billigare att köra offroad med. Lutar nog mer åt ett fint objekt till att börja med. De verkar ligga på 6-8k euro.

Förstått att BJ40 från 84-85 har 5 växlar servo och minst plast vad jag förstod i en annan tråd jag läste här på forumet. Men är det värt de extra pengarna? Vilken årsmodell har du och är du nöjd med den? :)

Hej John.

Ingen av dessa bilar är för mig nån BJ42:a då dom skall ha så vitt jag vet fullfloat bakaxel, den 4-cylindriga 3B motorn , annan instrumentbräda mm.

Man kan utläsa från chassienumret vilken modell det är för börjar det med BJ42.......... är det en 42:a osv.

Så vitt jag vet så är även 1984 sista modellåret för 40-serien.

Kapellbilen som dom uppger är en 85:a med 6:a har den 4-cylindriga 3-liters B-motorn så kolla noga innan du åker iväg.

/Mecki

Edited by Mecki

Hej!

Tack för varningen/upplysningen. Hur tar man reda på att det är fullfloat bakaxel? Instrumentbrädan vet jag det fanns en hemsida med skillnaderna.

Ja sista tillverkades sist 84 vad jag vet också men det var den enda 40 serien jag hittade med 5 växlar och det skulle vara den sena från 84 som jag förstått.

Ja får kolla upp noggrannare, det är väl en hel vetenskap detta:p

När jag började titta på 40-serien trodde jag att det bara fanns en modell :rolleyes: men ju mer man letar ju mer skillnader hittar man .

Detta är ungefär vad jag har kommit fram till i mina undersökningar

Skillnaden är i stora drag :

BJ40: 3-liters B-motorn, trummbromsar runt om , 4-växlad låda, semifloataxel bak, ingen orginal stryservo.

BJ42: 3,4-liters 3B-motorn, Fullfloat bakaxel, och från 1983 års modell även skivor fram, styrservo och 5-växlad låda.

Skall du handla 40-serie i Italien får du nog svårt att få tag i en BJ42:a då det bara verkar finnas den lite enklare BJ40 där .

Och om du bara ha bilen till att finåka i så funkar det säkert med en BJ40 även om styrservo och skivbromsar är gott att ha.

Det verkar som att många BJ40 i Italen mm är kompleterade med styrservo så kolla efter ett sånt exemplar när du letar för det är svårare och dyrare att få fixat här efteråt.

Fullfloat-bakaxel och framaxel med skivor går att få tag på här hemma från ca 5000:-/paret men då behöver man byta lager och packboxar (materialkostnad ca 8000:- + arbete)

Man ser att det är en fullfloataxel på att navet sticker ut lika som på framaxeln , det är för att navet har hjullager både i inner och ytterkant detta för att den skall tåla större lastvikter och för att man skall kunna köra vidare ifall en drivaxel går av.

Semifloataxeln har bara ett lager i navets ytterkant och drivaxeln sitter fast inne i diffen, går drivaxeln av så lossnar hjulet och åker ut ur axelröret.

Skall du köra med orginalstorlek på däcken så varvar det lite väl mycket , det känns som att det fattas en växel men har du tänkt att köra på 35"are så är det nog bättre att ha den 4-växlade lådan såvida du inte planerar att montera en Turbo.

Så : orginaldäck = 5-växlad och större däck utan turbo = 4-växlad.

Det finns många här på forumet som har erfarenheter om 40-serien som jag hoppas kan dela med sig av sina erfarenheter och synpunkter i ämnet.

/ Mecki

Här är några länkar för att identifiera dom olika modellerna.

Tänk bara på att i USA har dom nästan bara FJ modellerna dvs bensinmotorer.

Chassinummer och modellkoder.

http://www.sor.com/catvin.sor

Dom olika typerna 40, 42 ,43 osv.

http://www.sor.com/catmodel.sor?backto=CATINDEX.sor

Specter offroad i San Diego www.sor.com har dessutom en väldigt bra onlinekatalog med många sprängskisser , där står även till vilka årsmodeller som dom olika delarna passar.

http://www.sor.com/catindex.sor

http://www.toyota.com.kw/english/toyota_models___/landcruiser/history/html/history/models/model_40.html

"The BJ42V was the last short wheelbase model in the 40-series" Vad jag förstått när jag läst hela dagen om 40 serien så var BJ42 en sen modell med 3B motor och den motorn fanns tillgänglig redan sent 60?

sen från ca 83 gjordes BJ42 LX modeller som var mer utrustade, den "finaste" 40 modellen om man kan utrycka sig så.

tex http://www.autoscout...1184571&asrc=st Du sa ingen riktig BJ42? har den bilen 3B motorn (4cylindriga 3.4liters diesel) är den väl en BJ42? De ändrade instrumentbrädan 10/82, så om bilen är från 82 är det möjligt att den har den äldre instrumentbrädan från 72-82?

Du mena kanske att en riktig BJ42 för dig skulle ha instrumentbrädan från 82 och fullfloat bakaxel? Lr ska alla BJ42 ha fullfloat bakaxel?

Förlåt för dumma frågor men försöker bara för stå mig på detta :P

Det finns inga dumma frågor , bara dumma svar ;)

"Man lär så länge man äter lever" Det verkar som att ju mer man studerar i ämnet ju mer skillnader och varianter upptäcker man :oops:

Som jag hade fattat det så skulle alla 42:or ha fullfloataxel men det kan ju vara så att det bara är så på LX-modellerna

För att vara så säker som möjligt på vilken modell det är måste man ju se den lilla skylten på torpedväggen med VIN koden.

http://www.sor.com/catvin.sor

Är det så att alla 42:or före -83 har samma utrustning som 40:or förutom motorn så känns det inte som att det har nån större betydelse vilken man väljer såvida man inte får tag i en LX-modell så att man får skivbromsar fram , servostyrning och fullfloat bakaxel förutom den 3,4liters 3B-motorn.

Hittar du ytterligare fakta , hade det varit intressant om du la upp det här.

/ Mecki

Ja, nästan omöjligt att reda ut det helt kanske :P

K får se till att få se den skylten på de bilar som man tkr ser intressanta ut. Svårt att bestämma sig för vad man ska leta efter, men alla 40 modeller har ju en charm:)

Hittade ett forum om LX iaf om någon ville läsa:) http://forum.ih8mud.com/40-55-series-tech/638894-bj42-lx-questions.html

Står om tillval och några skillnader i olika länder de såldes.

Ska läsa mer och leta efter fler bilar till salu:)

//Fredrik

Engine Capacity (l) Power (hp) Torque Used

B 3.0 85 141 lb·ft (191 N·m) 1974–1979

2B 3.2 93 159 lb·ft (216 Nm) 1979–1981

3B 3.4 98 167 lb·ft (226 N·m) 1979–1984

H 3.6 90 151 lb·ft (205 Nm). 1972–1980

2H 4.0 105 177 lb·ft (240 N·m) 1980–1984

Varning källa wiki!

Tja!

Här händer det grejor medans man är borta! :)

Intressant läsning må jag säga. Jag håller med om att en 42:a skulle vara fräckare att ha, men jag tycker att 40:an duger gott ändå. Ingen av dem är ju ändå någon räsermaskin. Får man servo med på köpet så har man en schysst kärra. (Fast fullfloataxel är ju självklart lite coolare, lite ballare....och lite bättre om en drivaxel pajar!).

När jag letade så hittade jag faktiskt en handfull riktiga 42:or i italien och till och med en LX-modell så de finns där MEN, priserna skjuter ju iväg lite då. Italienarna är ju också medvetna om att de är de mest eftertraktade så de vill ha betalt! :/

Min kärra är en åttioetta med eftermonterad servo (vete fåglarna vilken bil den kommer ifrån, men det är inte original). Bilen är i ett gott skick och ett bra utgångsobjekt för vidare byggnationer. Jag har monterat ett Iron Man-kit, 33:or och recarostolar. Näst på tur står vinsch, full-floataxel, turbo, taktält, bullbar, skivbromsar (trumbromsar är läskiga på landsväg), snorkel, och....och...och...ja det tar nog aldrig slut när man väl börjat! :)

När du ändå åker ner så får du mer än gärna hämta hem en mekanisk vinsch till mig! :D

Tja!

Ja, du får logga in lite oftare;)

Jo, vad jag lärt mig när jag letat runt är att priset sticker iväg lite extra på BJ42, men har väldigt svårt att hitta en LX förutom i Australien och man vill ju helst att ratten ska sitta på vänster sida, iaf jag!:P

Ja, tänker att det kanske är dumt att köpa det värsta dyraste när man inte ägt en 40 modell cruiser tidigare, man kan ju som du säger modifiera en billigare modell också så har man inte slängt ut massa pengar på en gång. Ska hålla koll på vad som är till salu och så får vi se vad det blir, en 40 modell ska det bli iaf:)

Haha ska tänka på det när jag är där nere;)