Gå till innehåll

Frankrike 2013

millgard

Rekommendera Poster

Årets resa gick liksom 2011 till Frankrike, men denna gång koncentrerade vi oss på enbart detta land. Målet var Medelhavskusten men givetvis planerade vi att beta av även andra delar av landet.

Med oss hade vi kompisfamiljen i deras LC90 så det blev alltså en miniexpedition på tre och en halv vecka i tält.

Rutten hade vi dels planerat lite löst och dels lämnat öppen för spontana idéer på plats. Vi började med ett kort ben till Höga Kusten (knappt 40 mil från Luleå) där våra kamrater slog upp sitt tält för första gången - vår utrustning var ju utprovad sedan tidigare.

post-1017-0-22703700-1375123458_thumb.jpg

Nästa ben blev till Örebro, där vi lite för sent för ungarna slog upp tältet på Gustavsviks Camping. Lätt regn och 12-15 grader gjorde ju inte riktigt midsommaraftonen till en minnesvärd upplevelse, trots medhavd älgfilé som grillades vid tältet.

Ny dag och mot Skåne var det tänkt, men vi kom på att det lika gärna kunde bli Köpenhamn och ett Tivolibesök. Sagt och gjort, vi letade upp en centralt belägen camping (via GPS:ens POI) och hamnade på en asfaltsplan vid hamnen där några husbilar stod uppställda... Efter att ha slutat skratta hittade vi en strax utanför centrum, i andra änden av den långa gata som Tivoli ligger invid.

post-1017-0-25578900-1375123728_thumb.jpg

Dagen efter blev det Tyskland, regn och skitväder gjorde att vi drog oss länge för att hitta lämplig lunchplats, och det slutade med att vi splittade oss och löste lunchen på egen hand; för vår del på en Burger King strax söder om Flensburg. Annars lagade vi lunch vid rastplatser eller liknande.

Vi letade upp en camping vid vatten och hittade en trevlig sådan och slog oss ned för natten.

post-1017-0-76455500-1375123912_thumb.jpg

Fortfarande fleecetröjekallt och småregnigt. Var VAR sommaren egentligen? Va?

Vidare genom Holland och Belgien, och i södra Belgien (Wallonie eller Vallonien) blev det dags att söka nattkvist. GPS:en ledde oss in på en till synes trevlig camping en bit utanför stan... väl framme blev det besvikelse. Vi körde in och såg rätt mycket skumt folk som verkade bo där. Letade en reception men det fanns ingen. Längst inne mellan fallfärdiga husvagnar och skjul stod en man och pysslade med någonting. Jag frågade var receptionen fanns och han svarade med ett tandlöst leende att här fanns ingen reception. Hans franska var visserligen bättre än min, men han hade en mycket svårförståelig dialekt så jag frågade om engelska eller tyska fungerade. "Allemagne"! Gubben försvann bakom en häck och ropade något och ur spillrorna av en husvagn eller om det var ett skjul kommer en annan gubbe som både kunde tyska och hade ännu färre tänder kvar. Det var sent men de fixade elektricitet och en gräsplan att tälta på. Läsaren förstår nog vid det här laget att vi hamnat mitt i ett läger för resande, dvs de lite annorlunda människor som inte trivs med att bo som vi andra. Här fanns även familjer med en mängd barn, hundar som kanske inte hade det alltför bra osv. Toaletterna (det fanns sådana, möjligen användbara för tjugo år sedan eller så) var bland det värre jag sett, vi gick ut till kanten av ett närliggande vetefält istället...

Nåja, lite käk, ett par glas vin, lite fotboll osv så var det frid och fröjd igen. Vi väcktes brutalt vid 22.30-tiden av en tokvarvande bil alldeles bredvid och tänkte att det nu blir fyllerally men det visade sig vara en granne som behövde ställa in förgasaren på sin bil. Ja jävlar.

post-1017-0-08383100-1375124430_thumb.jpg

Mot Frankrike och Paris!

I Versailles finns en alldeles utmärkt camping vilken kan rekommenderas. Här finns det mesta inkl pool och restaurang, duschar och toaletter är fräscha, det finns motionsspår och skog runtom och det är gångavstånd till pendeltågsstationen och till slottet. Kostar ca 50 Euro natten, men då slipper man ju parkera i Paris... Här var vi i tre nätter och trivdes gott. Besåg stadens sevärdheter, åt gott osv.

post-1017-0-91275700-1375124703_thumb.jpg

Vädret var dock inte så enormt bra ännu - uppehåll medan vi gick på stan men regnigt på morgon och ibland kväll.

Frukost under kastanjer och ekar.

post-1017-0-42035000-1375124744_thumb.jpg

Medelhavet nästa och vi inledde med Loiredalen söderut och hittade en fin camping ungefär halvvägs, ensligt belägen på en skogbeklädd höjd mitt i ingenstans.

Vi grillade i regnet och lade oss, för att dagen efter vika av mot Toulose, över bergsmassivet som påminde oerhört om Skottlands högland, här gick vägen dock på 900 m höjd som mest innan det blev brant nedför till kusten. Vi hamnade i Sete, strax söder om Montpellier, där vi hittade en camping med pool och med tältplats ett frisbeekast från vattenbrynet. Nu var det sol och 26-29 grader varmt och fleecetröjorna packades längst ned i väskorna.

post-1017-0-52713300-1375125030_thumb.jpg

Forts...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sol och bad och nu började korsorden lösas på allvar. Jag och Göran drog in till byn och hittade en vinaffär där man köpte vin på lösvikt, dvs ur stora fat. De billigaste 1,50 Euro/liter och det dyraste Muscatvinet hela 6,50 Euro/liter. Vi köpte varsin beg PET-flaska med Muscat och njöt av detta i flera dagar. Middag fixades på stranden, och jag kan verkligen rekommendera denna portabla gasolgrill från PRIMUS.

post-1017-0-04348700-1375125354_thumb.jpg

Här blev vi i tre dagar, sedan lämnade vi för att söka oss norrut mot den egentliga Rivieran. Lunch åts i Ste Marie-de-la-mer längst ute vid kusten i Camargue; området känt för sina hästar, tjurar och rika fågelliv.

post-1017-0-13996200-1375125432_thumb.jpg

Sedan rundade vi Marseille, passerade Avignon, svängde ned igen mot kusten och Toulon för att vid lämplig tidpunkt söka rätt på en camping som jag verkligen vill rekommendera, belägen i Pramousquier norr om Le Lavandou. Lummigt, fräscht, gratis Wifi och butik med färskt bröd samt nära till stranden och en myckenhet restauranger.

post-1017-0-30644400-1375125581_thumb.jpg

post-1017-0-44978700-1375125595_thumb.jpg

Hustrun och ungarna åkte till Troppan som vi säger (St Tropez alltså) för att shoppa lite medan jag och vännerna åkte upp i bergen för att kolla på Tour de France, cykelsportens största tävling. Det var sjukt häftigt måste jag säga. Varmt, massor av folk, man sitter och väntar fyra timmar eftersom vägarna är avspärrade sedan tidig morgon, "le caravan" kommer förbi några timmar innan cyklisterna och det kan mest beskrivas som en cirkus med otroliga sponsorfordon med folk ombord som vräker ut reklamprylar, vattenflaskor, kepsar, pennor, godis etc etc etc. En vattenfabrikant hade en kille med högtryckstvätt som besprutade åskådarna med ett svalkande duggregn - allt ackompanjerat av signalhorn och dånande musik från stora högtalare på fordonen.

post-1017-0-37236400-1375125854_thumb.jpg

Forts...

Länk till kommentar

Vi lagade mat på Trangiaköket, drack vin och väntade på cyklisterna, hela tiden avbruten av den sponsorhejaklack som höjde stämningen för publiken. Betänk att tävlingssträckan var drygt 22 mil denna dag, vi stod efter 9,6 mil...

post-1017-0-79793500-1375126017_thumb.jpg

Nå, efter olidlig väntan hörde vi helikoptrarna börja surra, MC-poliser och funktionärer jämte ett antal servicebilar passerade och så kom cyklisterna - en förtrupp på några som brutit sig loss från klungan.

post-1017-0-00718000-1375126089_thumb.jpg

Tio minuter (!) efteråt kom klungan och det var en massiv upplevelse. Nästan tvåhundra cyklister som passerar på trettio sekunder eller så, trots svag uppförsbacke.

post-1017-0-77133600-1375126152_thumb.jpg

Efter detta var det bara att packa ihop grejorna och traska hem. Men kvällen ägnades åt ett litet lätt terrängpass, bara så vi skulle få köra någonstans där vanliga bilar inte kunde ta sig fram. :) Ni vet ju hur det är...

post-1017-0-23425600-1375126236_thumb.jpg

post-1017-0-16448200-1375126253_thumb.jpg

post-1017-0-29959500-1375126275_thumb.jpg

Sedan lämnade vi Medelhavet för att besöka Mont Blanc och Chamonix. Via Grenoble tog vi oss till Chamonix och det var en alltigenom vacker resa. Bergen och särskilt Alperna är fantastiskt tycker jag.

Forts...

Länk till kommentar

Till Chamonix kom vi och hittade en utmärkt camping även här, med gångavstånd till allt väsentligt.

Mont Blanc är ett omtyckt resmål för alpinister och tyvärr är det många som dör varje år i olyckor här. Några dagar efter vi lämnade stället var det tre personer som dog på två dagar. Lite onödigt kan man tycka... Men ett imponerande massiv!

post-1017-0-21903800-1375126580_thumb.jpg

Givetvis gav vi oss upp och det visade sig att det var en bra affär att betala dagskort för familjen för 154 Euro, vilket gav oss möjlighet att resa med alla liftar, tåg etc inom hela dalen. Detta utnyttjade vi förstås genom att åka upp på bägge sidor av dalen. Först till Aguille du Midi, beläget på 3840 meters höjd och ett stort turistmål liksom utgångspunkt för många alipistturer. Här ligger gränsen mellan Frankrike, Schweiz och Italien och man kan med andra linbanor åka till andra sidor och därmed länder.

3 grader C däruppe, tunn luft gjorde låren stumma och man var hela tiden lite småyr av syrebristen innan man vande sig vilket tog någon timme. Men vilket ställe!

post-1017-0-34630300-1375126792_thumb.jpg

post-1017-0-88152600-1375126806_thumb.jpg

post-1017-0-90663300-1375126822_thumb.jpg

Sedan över till motsatt sida där ett trevligt café fanns, byggt på sidan av klippan så man liksom hängde över. Luftigt!

post-1017-0-52572600-1375126875_thumb.jpg

Sedan åkte vi via Schweiz' vindlande alpvägar och Genévesjön till Basel och precis in i Tyskland till en ort som heter kandern, och där fanns en enormt mysig liten camping invid deras eminenta utebad (tyskarna är förutom ordningssamma även ett simmande folk, 25-metersbassäng, hopptorn och uthyrning av hygieniskt riktiga badbyxor - boxershorts göre sig ej besvär här).

Efter lunch åkte vi norrut och stannade inte förrän - i Åre, 238 mil senare. Vi anlände 0300 till Fredrikshavn, nästa färja gick 03.45 så det var bara att köra på. Från Göteborg åkte vi via Örebro (lunch på IKEA) till Falun och Sundborn, där vi besåg Carl Larssongården som var mycket sevärd. sedan var det ju bara 44 mil kvar till Åre där mina föräldrar bor så... tja. Vi stannade där några dagar och åkte sedan raka spåret hem till Luleå, där slutsummeringen blev 839 mil för årets semestertripp.

Snittförbrukningen blev 1,19 l/mil för hela resan vilket får tillskrivas de grövre (och mindre) däcken samt den något högre marschhastigheten genom Tyskland hem. 2,7 kilo i däcken runtom.

Avslutar med en idolbild på LC-n som sig bör. Kalasbil på alla sätt för den här typen av resor.

post-1017-0-02689800-1375127292_thumb.jpg

Tack för mig och beklagar att det tänkta inlägget blev hela fyra stycken, det beror på bilderna som annars inte fått plats.

Jag svarar gärna på frågor om det mot förmodan skulle finnas några.

/Stefan

Länk till kommentar