Gå till innehåll

Klydd on tour 2013

Klydd

Rekommendera Poster

Sådär, 499 mil senare så är vi åter hemma. Synd man missade översvämningarna med en halvdag.. :)

Återkommer med resten av reseberättelsen.. Nu ska vi sova i en riktig säng för första gången på 3 veckor :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sover du fortfarande Henrik :)???

Mer bilder och berättelser och givetvis utlåtande om hur utrustningen har funkat/ inte funkat.

Sen är jag lite intresserad av vad de Österikiska offroadarna hade att bidra med mer än filmen i " 2014 " tråden. Men det kan vi ju ta där :).

Länk till kommentar

Nej, jag sover inte... Ute på nya äventyr i Skåne... :)

Ska ta och samla ihop lite tid & ork för att få ihop berättelsen om den sista delen av resan. Stay tuned.. :)

Återkommer med mer info i 2014 tråden oxå!

Länk till kommentar

Lite fortsättning på reseberättelsen. Insåg precis att jag inte har så många bilder på fortsättningen i telefonen, men lite mer berättelse ska jag försöka få ihop.

Efter 6 dagar med enbart sol, bad, god mat och slappande var det dags att starta upp Sid för lite nya äventyr. Kan konstatera att den 50w solcell jag köpt inför resan har gjort ett bra jobb. Den hade inte riktigt lyckats fylla upp vad vi förbrukat med kylbox, ladda telefoner, kvällsbelysning, men efter dessa 6 dagar visade multimetern fortfarande över 12 volt på batterierna. :)

Dagens utflykt gick till närliggande ön Rab. Vi funderade först på att packa ihop och flytta till en camping där men beslutade oss för att ställa bilen vid färjan och bara åka över dagen då vi ändå blev hämtade med bil på andra ön. Det visade sig vara ett klokt beslut efter att kollat in den tilltänkta campingen.

Färjan från Krk till Rab tar 1.5 timme och ser ut såhär.

image.jpg

Visade sig rymma sisådär 2000 bilar som alla lossades i samma ände som de kört på, dvs flertalet husvagnsekipage och bilar fick backa ut färjan..

45 minuter försent var vi i alla fall på väg.

Rab visade sig vara ganska lik ön vi bodde på men lite mindre. Den mest markanta skillnaden var att det fanns riktiga sandstränder (med vääääldigt mycket folk)

Utanför Rab ligger "Goli Otok" vilket betyder "nakna ön" eftersom den saknar vegetation. Denna användes förr som fängelse-ö och var tydligen riktigt hemsk :(

image.jpg

I övrig var det såklart strålande väder och fina vyer

image.jpg

På kvällen tog vi färjan tillbaka väl på campingen var det bara att backa tillbaka in i tältet och promenera in till byn för en sen matbit.

Nästa dag började med några timmar sol och bad igen innan det blev utflykt på Krk med jakt på lite småvägar. OpenStreetMap fungerade väl här och mindre vägar än man vågade köra in på fanns med.

image.jpg

Vägarna var bitvis väldigt smala och jag hade hur kul som helst. Frugan var inte lika road men följde såklart tålmodigt med :) Jag hade hoppats på lite fina vyer och utsikt när vi kom upp i backarna, men vegetationen var lite för tät och högvuxen för det.

image.jpg

När vi kände oss nöjda med denna utflykt körde vi in till byn Krk där vi spatserade omkring i gamla byn och åt en bit mat. Trevlig by som man lätt kan driva omkring i ett tag.

Nästa dag var ganska lik, med skillnaden att vi körde till byn Baska istället.

Det var även lite uppvisning av Kroatisk folkdans på torget på kvällen

image.jpg

Nu var det dags för hemfärd och GPSen föreslog en väg upp genom Slovenien mot Postonja, Lublijana och in i Österrike vid Villach vilket kändes som en bra väg. Det visade sig vara väldigt fint i Slovenien och här kommet vi säkert lägga lite mer tid nästa gång. Ett besök i grottorna vid Postonja står såklart oxå med på önskelistan.

Schysst mat var det oxå på ett rastställe längs motorvägen

image.jpg

När vi nått Tyskland började det bli kväll och i Ingolstadt hittade vi en camping för övernattning.

På morgonen dagen efter var siktet inställt på Fritz-Berger, en nätt liten affär på 1800 kvadratmeter med campingutrustning, tält, husvagnstillbehör osv. Här var kul att gå och titta och få idéer om vad man behöver..

image.jpgimage.jpgimage.jpg

Därefter siktade vi på Puttgarden där semesterns sista natt i taktältet spenderades. Bordershoppen stänger kl.21.00, tänk på det när det planeras...

Efter inköp av så många flak läsk det gick in i Sid var det dags att avsluta resan på samma sätt som den började. Dvs den obligatoriska "fishfillet mit pommes" på färjan :)

image.jpg

Sid har även flyttat in bak framrutan nu för tiden..

image.jpg

Som ni kanske förstått har vi haft en riktigt bra semester och längtar såklart redan till nästa resa :)

Länk till kommentar

Ahhhh, tackar!

Ser verkligen ut som om ni haft det riktigt gött. Kroatien lockar absolut.

Som sagt tidigare, jag är rätt avis på er som kommit er i väg med bilarna i sommar. Hoppas verkligen på nästa år ( förutom en svipptur till Kola i år då ).

Länk till kommentar