Gå till innehåll

Fjädring: review Koni Heavy Track samt fråga om lämplig fjäder!

mapa

Rekommendera Poster

Hello folks!

Efter närmare 20 000 mil läckte en framdämpare, så det blev byte till Koni Heavy Track runt om. Rörde inte justeringen på framdämparna men justerade för litet hårdare dämpning bak. Klart lyckat, bilen går riktigt trevligt! Visst, litet stötigare än förut men fortfarande behaglig. Den svajar beydligt mindre när man tar kurvor i litet högre fart. En klar förbättring som rekommenderas!

Så till frågan - som många andra råkar jag ut för "genomslag" bak, när jag kör över gupp litet tuffare. Med mycket last alldeles för ofta. Kapade bort en sektion av gummibumpstoppen, inuti bakfjädrarna, vilket ger färre genomslag men ändå irriterande. Det var på Toyotas rekommendation. Nu tänker jag mig litet tuffare fjädrar, bak då. Behöver egentligen inte så mycket mer markfrigång men om det blir någon cm mer, inom vad Konisarna tål och kan hantera, så är det ok.

Eftermontering av luftassistans bak verkar sårbart och vet heller inte om det håller. Erfarenheter?

Någon som kan rekommendera bakfjädrar, litet tuffare, som gör att man slipper bumpgenomslag utan att tappa allt för mycket förmåga till fäste vid terrängkörning?

Är det läge för att byta alla fyra fjädrarna? Kan bli mindre lyckat att byta bara två?

/Mats P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar KingSpring progresiva fjädrar (mjuka vid "normal körning" och blir hårdare ju mer de trycks ihop). Funkar bra med eller utan last. Skulle nog byta runt om.

Länk till kommentar

• 5 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 5 months later...

Jag kan ordna King Spring till dig om det fortfarande är aktuellt. Även Ironman, OME och Tough Dog.

Ursäkta att det tagit tid att återkoppla! Vi har haft ett stort flyttprojekt som fortfarande pågår och blivit med en till liten 4x4 Subaru Forester som pendlingsbil.

Bättre fjädrar, särskilt bak, är intressant! Skriv gärna några rader om vilka som klarar vad och priser! Såg här ovan att vi inte kan höja med de här Konisarna på, men det gär inte så mycket. Kör ingen extrem terräng, funkar som jakt- och dragbil.

PM:a gärna när du svarat!

/Mats P.

Länk till kommentar