Jump to content

Kaymar (dubbelhjul)

Bisse

Recommended Posts

Råkade backa in i en stålpe och tryckte in båda luckorna bak, även kofångaren fick en smäll. Kollade med en verkstad (som jag blev rekomenderad) men de kunde inte få fram delarna. De tänkte byta hela bakre kofångaren. Ska kolla med Toyota på fredag och se om de kan fixa till bilen och kofångaren.

Nu är jag i valet och kvalet om jag ska be om en ersättning från försäkringsbolaget i stället och göra allt själv. Det kommer troligtvis att bli aktuellt om det visar sig att även Toyota har svårt att få fram delarna. Jag vet att verkstaden kontaktade Toyota för att se om de kunde ordna fram delarna men det kunde de visst inte. Tycker det är märkligt!

Om jag själv ska ombesörja bytet av kofångare och inhandlandet av densamma, var köper man i så fall en ny? Har googlat men bara hittat i Frankrike, borde gå att köpa genom någon i Sverige. Så förslag önskas!

Någon som har några ide´er????

Det känns som om det bara är jag som har massa frågor :)

Tror Rindab är återförsäljare! Kaymar är svindyra mot vad man får om Du frågar mej, så ta in en offert från tex. Rindab, få ersättning från försäkringsbolaget och köp något smidigare och bättre för mindre pengar! 8-)

Visst kan jag det men jag vill ha reservhjulet bak (har x-tra tank) samt någon form av förvaringslåda till linor, spännband och andra prylat som man inte behöver ha i bilen. Så jag vill ha två utvikbara armar, skulle säkert gå bra med annat fabrikat OM det finns. Så vad finns som ärbättre och smidigare?

Edited by Bisse

Råkade backa in i en stålpe och tryckte in båda luckorna bak, även kofångaren fick en smäll. Kollade med en verkstad (som jag blev rekomenderad) men de kunde inte få fram delarna. De tänkte byta hela bakre kofångaren. Ska kolla med Toyota på fredag och se om de kan fixa till bilen och kofångaren.

Nu är jag i valet och kvalet om jag ska be om en ersättning från försäkringsbolaget i stället och göra allt själv. Det kommer troligtvis att bli aktuellt om det visar sig att även Toyota har svårt att få fram delarna. Jag vet att verkstaden kontaktade Toyota för att se om de kunde ordna fram delarna men det kunde de visst inte. Tycker det är märkligt!

Om jag själv ska ombesörja bytet av kofångare och inhandlandet av densamma, var köper man i så fall en ny? Har googlat men bara hittat i Frankrike, borde gå att köpa genom någon i Sverige. Så förslag önskas!

Någon som har några ide´er????

Det känns som om det bara är jag som har massa frågor :)

Testar eventuellt Team Bertelsen i dk , de har det mesta och förnuftiga priser . Jag menar de samarbetar med sbvab her i Sverige.

Mvh

Jes

Visst kan jag det men jag vill ha reservhjulet bak (har x-tra tank) samt någon form av förvaringslåda till linor, spännband och andra prylat som man inte behöver ha i bilen. Så jag vill ha två utvikbara armar, skulle säkert gå bra med annat fabrikat OM det finns. Så vad finns som ärbättre och smidigare?

Oj det finns massor! Bara att googla typ rear bumper swingaway HDJ80 FZJ80 så kommer Du drunkna i bumpers :-)

Kaymar brukar kosta 30-35kkr med dubbla swingaways, det kostar nog inga andra rear bumpers :-) Jag hade en TJM med enkel swingaway/swingout på min 24-valve (som hade precis samma LRA tank som Du har på Din), den är mycket smäckrare. Nu har jag strax en 4x4Labs på min 12-valve. Tror Du kan få Luke på 4x4Labs att anpassa den till LRA-tank, få den svetsad lackad och skickad till Sverige för under 35kkr iaf 8-) Sedan har Du ju i mina ögon tråkiga och klumpiga ARB mfl.....

Som sagt googla och dreggla :-P

Har nu googlat och dreglat. 4*4labs är nog den smäckraste/smidigaste men "ser" väldigt klen ut. ARB går bort = ful. Slee och TJM ser oxå bra ut men tror jag håller mig till Kaymar så länge.

Har nu googlat och dreglat. 4*4labs är nog den smäckraste/smidigaste men "ser" väldigt klen ut. ARB går bort = ful. Slee och TJM ser oxå bra ut men tror jag håller mig till Kaymar så länge.

På 4x4Labs är gavlarna gjorda av 6mm stål och den tvärgående av 3mm, så klen...njaaaa!!! Kaymar har nog "bara" 3mm rakt igenom, iaf på den jag hade på min BJ75.

Den totala vikten på 4x4Labs byggsatsen med dubbla swingaways är typ 100kg. Och när den skall monteras skall bakre tvärbalken bort, 7-8cm av ramändarna och ev. befintlig dragkrok, så viktökningen är kanske 40-50kg. Slee's är oxå smäcker och fin, har deras front bumper och är super nöjd med passform, kvalitet och robusthet (flyttade min ena 15cm grova stål grindstolpe med den av misstag, och det blev en repa). TJM tycker jag tyvärr har tappat sin smeckerhet i sina nuvarande design!!!

Men är Du nöjd med Kaymar skall Du ju ha det!

Går det för övrigt inte att rikta upp den "krockade"?

Hmm det är väl en smaksak :-) jag hade arb på min hdj 80 (som på den bifogade fil )och var nöjd .

Mvh

Jes

post-2175-0-91843000-1369859974_thumb.jpg

Edited by Jes

På 4x4Labs är gavlarna gjorda av 6mm stål och den tvärgående av 3mm, så klen...njaaaa!!! Kaymar har nog "bara" 3mm rakt igenom, iaf på den jag hade på min BJ75.

Den totala vikten på 4x4Labs byggsatsen med dubbla swingaways är typ 100kg. Och när den skall monteras skall bakre tvärbalken bort, 7-8cm av ramändarna och ev. befintlig dragkrok, så viktökningen är kanske 40-50kg. Slee's är oxå smäcker och fin, har deras front bumper och är super nöjd med passform, kvalitet och robusthet (flyttade min ena 15cm grova stål grindstolpe med den av misstag, och det blev en repa). TJM tycker jag tyvärr har tappat sin smeckerhet i sina nuvarande design!!!

Men är Du nöjd med Kaymar skall Du ju ha det!

Går det för övrigt inte att rikta upp den "krockade"?

Det var mest stolpen/röret som hjuet bultas i som jag tyckte såg klen ut.

Det går att rikta men i dagläget har jag ingenstans att vara på, har inte fått ordning på mitt garage. Så jag har ingen lust att stå ute och skruva/rikta. Dessutom har jag en försäkring som jag betalar dyra pengar för så självrisken på 3000kr är överkomlig. Ska se vad Toyota Lidingö säger i morgon, om de kan byta/rikta/fixa.