Gå till innehåll

smörja upp mittffaktuatorn

Bisse

Rekommendera Poster

Tänktr smörja/fetta in aktuatorerna (heter det så) till diffspärrarna fram och bak men hur ser det ut i mittdiffen, finns där något att smörja upp?

/Bisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte såvida du inte river fördelningslådan. Ih8mud hade en bra tråd med bilder men jag hittar den tyvärr inte nu. Innan du försöker riva en diffspärrsmotor, leta upp en beskrivning på nätet och läs noga. Det finns mer än ett sätt att göra fel!

Länk till kommentar

Jag har förresten en bakre motor liggande. Den är rutten men vill du gräva djupt i utbildningssyfte så kan du få låna den :-)

Redigerad av solk
Länk till kommentar

tänkte inte disikera den bara se om man kan smörja upp den lite. har en diffspärrsmotor liggande som jag kan kika på. så med andra ord så behöver jag bara koncentrera mig på de fram och bak. tack för infon!

Länk till kommentar

Utan att ge mig in på att definiera exakt var gränsen mellan solenoid och motor går så köpte jag nyss en ny "rear diff lock actuator" från all american som Klydd vänligt nog plockade upp på plats. Enligt George på all-am är det ingen skillnad på årsmodell (iaf 90-97) när det gäller hur de fabriksmonterade spärrarna på en 80 aktiveras.

Länk till kommentar

Tänktr smörja/fetta in aktuatorerna (heter det så) till diffspärrarna fram och bak men hur ser det ut i mittdiffen, finns där något att smörja upp?

/Bisse

Går den trögt? Vill minnas att din bil har separat knapp för att spärra center-diffen. Det räcker kanske i så fall att motionera den lite genom att lägga i / ur några gånger?

Länk till kommentar

Hör du ett surr när motorn drar och spänner upp fjädern ? Om inte så är ett vanligt fel att magneterna i elmotorn lossnar och lägger sig på ett o samma ställe och det gör att elmotorn inte snurrar. Detta fixar du genom att skruva loss den runda plåtkåpan (3st stjärnskruv) och limmar fast magneterna igen ( man brukar kunna se var dom suttit. Annars så är det inte mycket att smörja upp än att lägga lite fet i snäckväxeln där fjädern sitter. / Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

Alla toyota med e-locker har elmotor o inget annat!!!

Under min tid hos toyota har jag inte set annat heller , bara lsd (limit slip diff) på billigere modeller . Jag vet inte hur det var i Sverige , men da Lc 100 kom till dk i 1998 kunne man väljar imellan en billig version (manuel växellåda , ingen ahc , tyg klädsel , ingen diff spär ,osv) den hade LSD diff.

Mvh

Jes

Ps : jag tror jag har ca10 defekta actuatora liggandes , så är der någon som behöver en del kan jag eventuellt hjälpe .

Länk till kommentar