Gå till innehåll

Bisses HDJ80 (och lite HDJ100)

Bisse

Rekommendera Poster

Som många här vet så köpte jag Östens HDJ80:a, årsmodell 1996, en VX-modell med skinnklädsel och lite annat lull lull. Bilen köptes V19 2013.

Hyggligt utrustad med bland annat: Warn-winsch 9000, OME-höjning, x-tra dieseltank 180l, Webastovärmare med tidur + GSM-styrning, VHF-radio, Intercooler, snorkel, Kaymar dubbelmontage, fulldiffad och tre uppsättningar däck/fälgar.

Lite "overkill" för mitt användningsområde, skulle klarat mig med mindre men det är ju inte så lätt att få tag på dessa bilar så det var bara att slå till. Sen är det ju inte fel att kunna åka till Afrika om lusten skulle infinna sig någon tråkig och regnig höstdag.

Har nu hunnit kolla igenom det mesta på bilen och det är lite smågrejer att göra, så som;

# Byta el-antennen

# Kolla varför passagerarstolens el inte fungerar

# Kolla varför tanklocket inte vill fastna i stängt läge

# Kolla/smörja/byta actuatorn till bakdiffen, får ej i den

# Serva Webastovärmaren, blåser och låter, men ingen värme kommer

# Kolla varför elhissen till rutan inte funkar (vänster bak)

# Rubba hela bilen, många mindre repor från buskage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Bisse och välkommen hit till vårat virituella garage. Det är en härlig bil du fått tag i . Du får hojta till när lusten att åka till Afrika faller in så får vi se om det finna tid för att följa med dig ;)

Länk till kommentar

Gratulerar med garage och tillökning i Toyotafamiljen. Och allt bara för att vi andra har snorkel? ;).

Som jag ser det har du fram till 2015 på dig, då drar vi till Marocko! Och vill du " värma " upp så är du välkommen med till Island nästa år.

Kan man få se lite bilder av underverket?

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Ja Afrika verkar kul men det är inte läge ännu på ett tag.

Lyckades trycka in bakluckan när jag inte hann väja för en påflygande stolpe. Klantigt, ja visst. Självrisk 3000:- :(

Har hittat lite fler småfel som behöver kollas upp:

# Framrutan läcker lite i vänsta nedre hörnet

# Värmeutblåset/fläkten till de bakre passagerarna verkar inte fungera

# Passagerarstolen går ej att justera fram/bak

Bilder kommer när jag rubbat och vaxat pärlan.

Länk till kommentar

Framrutan är med största säkerhet att den inte är "klistrad"! Enligt glasmästarnas "papper" och av listen att dömma så skall dom inte "klistras", men byter man ut rutan så läcker det till 99%, även med ny list! (Har provat). Så åk till en glasmästare och be dom att täta mellan glas och list, och mellan list och kaross!

Låter som ett elfel till elen på högersida under stolen!?!?! Dra isär kontakterna och kolla att Du ens har ström fram. Annars är det bara att bulta ur passagerarstolen för att även komma åt den bakre värmaren!

Redigerad av BJ42 Daniel
Länk till kommentar

Framrutan är med största säkerhet att den inte är "klistrad"! Enligt glasmästarnas "papper" och av listen att dömma så skall dom inte "klistras", men byter man ut rutan så läcker det till 99%, även med ny list! (Har provat). Så åk till en glasmästare och be dom att täta mellan glas och list, och mellan list och kaross!

Låter som ett elfel till elen på högersida under stolen!?!?! Dra isär kontakterna och kolla att Du ens har ström fram. Annars är det bara att bulta ur passagerarstolen för att även komma åt den bakre värmaren!

Hade samma läckage i min LC100 innan jag fick den bytt pga stenskott. Jag var väldigt tydlig hos Ryds glas, som bytte rutan, med att det INTE skulle läcka, så när jag kom hem med bilen så tog jag vattenslangen och sprutade i alla möjliga vinklar, under lång tid, för att kolla att den var tät, och det var den. De gjorde ett bra jobb!

Har haft bort passagerarstolen för att koppla in kontakten (den var urkopplad) men fick ej igång fram/back, såg heller inget skumt med elen till bakre fläkten. Till saken hör att jag inte har mätt någon spänning ännu.

Upptäckte även att när bilen är avstängd så drar bägge batterierna ca 130mA styck, utan larmet inkopplat. Tycker det är lite mycket. När jag startar bilen på morgonen så är spänningen ca 11,5 volt men den laddar 13,8-14 volt. Batterierna är relativt nya.

Länk till kommentar

Har nu införskaffat en kylbox av märket Waeco, 46 nyttoliter. Har oxå skaffat 12v eluttag (typ cigguttag) som är låsbara och funderar på om det finns några lediga säkringar som har spänning hela tiden att koppla uttagen till i väntan på x-tra batterier.

Länk till kommentar

Har nu införskaffat en kylbox av märket Waeco, 46 nyttoliter. Har oxå skaffat 12v eluttag (typ cigguttag) som är låsbara och funderar på om det finns några lediga säkringar som har spänning hela tiden att koppla uttagen till i väntan på x-tra batterier.

Framme i motorutrymmet finns en uttagsdosa till höger precis bakom det högra batteriet! Tror det står power outlet på locket! Där kan Du ta ut en massa amp!!!

Länk till kommentar