Jump to content

Vindljud från sidorutan fram.

gynner

Recommended Posts

Nu har jag gjort årets service med en total smörjning så nu går bilen tystare än på ett tag.

Men jag har sista månaderna fått ett irriterande vindljud från sidorutan fram på förarsidan.

Som dessutom blir värre och värre.

Problemet uppkommer vid 80-100km/h vilket för gör felsökningen svårare.

Det är ett visslande, gnisslande ljud, tycker inte det blir bättre av att öppna dörren men lite bättre när jag trycker ner rutan 0.5 cm.

Så jag har antagit att gummilisten mellan rutan och fönstret slutat sluta tätt.

Kan man smörja in dessa med något eller är det ny list som gäller?

Funderar på att tejpa igen dörren och fönstret för att utesluta vad det kommer ifrån.

/Jonas

Hej Jonas,

På min Passat (inga jämförelser i övrigt ;) ), så var dörren dåligt injusterad när jag hämtade ut den, så vid ganska exakt 90km/h så "släppte" dörren och det lät precis som om man öppnat fönstret lite.

Kanske du har samma problem, dörrens injustering har blivit lite sämre?

Det gick väldigt snabbt att justera dörren på Passaten så gissar att det borde gå snabbt även på en LC :)

Jag hade det problemet på höger bakdörr på Gotland i somras. Det var dörrlåsbygeln som hade ruckats ur läge en smula. Jag justerade in den en halv centimeter eller mindre och drog åt, då blev det tyst.

Lc-dörrarna skall vara ganska tajta, så att dörrlisterna tätar ordentligt vid ev vadning...

Om inte ovanstående hjälper så....

Gamla gummilister kan man få att svälla en aningen genom att stryka koncentrerad glykol på den med en trasa...

Gammalt känt indiantrick för de som mekar klassiska gamla bilar.

Dörren ser rak ut springorna runt om är jämna.

Eftersom det inte försvinner när jag drar eller trycker på handtaget tror jag inte det har med dörrlåsbygeln.

Det är inte mycket som "felar" när bilen är lite blöt är det tyst.

Igår morse var den blöt efter något regn under natten och i dag kom det en skur runt lunch.

Båda gångerna har den varit tyst, har provat att smörja in gummilisterna med vaselin då det var det som fanns hemma men det har inte hjälpt.

Skall prova med att tejpa igen imorgon för att se om jag kan lokalisera var det kommer ifrån, problemet med dessa ljud är just att de är svår lokaliserade.

/Jonas

Att tejpa alla springor och ruta gav ingen förbättring.

Häller man lite vatten på backspegeln och dess fäste så tystnar det.

Samma sak om man stör luftströmmarna under backspegel genom att sätta handen strax under spegeln.

Nu sitter det ny tejp på utvalda ställen på spegeln och dess fäste.

Men bilen är för tillfället inparkerad så test sker ikväll.

/Jonas