Gå till innehåll

Servoslangar

Melker

Rekommendera Poster

Halloj,

En servoslang till min HDJ-80VX -93:a har lyckats spricka och det borde ju vara enkelt fixat MEN...

Tänkte först nypa dit en vanlig slang med slangklämma men det är några böjar som nog behöver vara formgjutna för att undvika veck.

Nåja, då beställer jag väl original tänkte jag...Det är den lille slangsnutten som heter 44420-60-230 (alt 44348-60-120) beroende på om jag har progressiv servo eller inte som behöver bytas. Gissar på inte men hur vet man?

Toyota säljer dock detta som ett helt paket med alla slangar, metallrör och kopplingar för 7070 kr. Det känns för brutalt när det bara är en liten slang som läcker.

Någon som har bra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog behöva byta samma slanggrunka på min men har inte kommit i akut läge än. Om du kan ha bilen stående, prova att skruva loss grunkan och kliv in på Hydroscand och se om de kan lösa något?

Länk till kommentar

Min returslang sprack när jag var på Island, Lagade den med en rörstump tills jag kom hem. Sedan bultade jag av alla servoslangar när jag kom hem, och åkte till en slangfirma som knep på nya slangar på alla kopplingar. Funkade hur bra som hellst, och Holländaren som köpte bilen kör ännu med dom :-)

Länk till kommentar

Jag var m à o inne på Hydroscand igår och de hjälpte mig med slang,

Bra kvalitet, snabbt, effektivt och till utmärkt pris, därav min hyllning.

Efter mina senaste två erfarenheter känns det som om Toyota numera har väldigt låga verkstadsambitioner och istället satsar på att ge kunderna skrämselhicka över reservdelspriserna. När dieselpumpen lläckte sa de 12000 kr och det var 6 skruvar att lossa samt en 6 kr packning som behövdes. Nu när servoslangen läckte sa de 7000 kr exkl arbete och det var en 20 cm slang som sitter med slangklämmor som behövdes. Känns lite tråkigt då jag vurmar för orginaldelar och tidigare sett Toyota som en "one stop shop".

Nu återstår fyllning, vad kör ni med för olja i servon?

Jag hade förut Quaker State Power Steering Fluid men en kamrat till mig säger att det går bra med växellådsolja typ Dextron 2.

Länk till kommentar

• 3 weeks later...