Gå till innehåll

Däckstorlek

Stein Erik

Rekommendera Poster

Hej jag kör med 285/65-18 och har aldrig haft problem. Jag tror inte du några problem , så länge hjulen passer til bilen och det ser naturligt ut .

Mvh

Jes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 5 st helt nya (aldrig monterade) Goodyear/Wrangler MT/R 285/75-16 till salu om intresse.

Hur mycket skall du ha för dom? Hva kostar frakt från dig till Lidköping? Hade egentlig tänkt å köpa bf goodrich, men dina är intresanta också.

Länk till kommentar

Hur mycket skall du ha för dom? Hva kostar frakt från dig till Lidköping? Hade egentlig tänkt å köpa bf goodrich, men dina är intresanta också.

Priset är 10' för samtliga fem. De finns i Strängnäs. Har använt MT/R däck på olika bilar genom åren och jag gillar dom mycket.

Länk till kommentar

Priset är 10' för samtliga fem. De finns i Strängnäs. Har använt MT/R däck på olika bilar genom åren och jag gillar dom mycket.

Är det nye däck med "fersk" gummi? Har du nån aning på hur jag kan få dom transporterad till Lidköping? Strängnäs är väl när Stockholm.

Länk till kommentar

Är det nye däck med "fersk" gummi? Har du nån aning på hur jag kan få dom transporterad till Lidköping? Strängnäs är väl när Stockholm.

Det är färska däck. Strängnäs ligger vid Eskilstuna någon timme med bil för dig. Du får själv ordna med transport.

Länk till kommentar

Stein Erik, passa Dej bara om Du åker till Peder. Han brukar "lura på" en en massa saker som man inte behöver! :-P

Och vad Du än gör kom inte för nära han "engelska dynga" 8-)

Hehe, det blir aldrig no engelsk bil på mig, holder mig till Toyota.

Länk till kommentar

Stein Erik, passa Dej bara om Du åker till Peder. Han brukar "lura på" en en massa saker som man inte behöver! :-P

Och vad Du än gör kom inte för nära han "engelska dynga" 8-)

Är inte Toyota japanskt? Det står så på min Toyota att den är byggd i Japan.

Måste kolla ordentligt. Det vor ju hemskt om en KDJ är byggd i England. Men du brukar ju oftast ha rätt.

Vet du av en händelse var i England KDJ-bilarna är byggda?

Länk till kommentar

mer OT.

Om vi pratar Toyota generelt så har Daniel rätt http://www.toyota.co...?id=Sitemap_BiB

Ingen fara. Grabben är på väg till Norge och han har redan 5 däck liggande här och väntar.

Nå - så här är det: Alla Toyota med "J" i modellbeteckningen är byggda i Nippon (t.ex. HZJ, HDJ, KDJ, HJ mfl.).

Tyvärr, Daniel har sällan rätt. Det blir så när man bor på en ö ute i Östersjön :-P :razz: :-P :razz: :-P :razz:

Har också några Brittiska bergsgetter som står i trädgården (men de är inte byggda Japan). Engelsmännen håller hårt på traditionen och skulle aldrig låta Japan bygga deras bilar. Det är i och för sig synd för då skulle de nog fungera bättre!

Länk till kommentar

Nja, allt med J i beteckningen verkar inte byggt i Japan. Skall man tro wiki så gäller följande:

"2008 — Last 80-Series vehicle was built in Venezuela which was the only country producing the vehicles after production ended in Japan in 1997."

Oavsett om det var FZJ eller HDJ som bygdes kullkastas J(apan)-teorin. Det är dock högst sannolikt att Daniel ändå har fel ;)

Länk till kommentar

Nja, allt med J i beteckningen verkar inte byggt i Japan. Skall man tro wiki så gäller följande:

"2008 — Last 80-Series vehicle was built in Venezuela which was the only country producing the vehicles after production ended in Japan in 1997."

Oavsett om det var FZJ eller HDJ som bygdes kullkastas J(apan)-teorin. Det är dock högst sannolikt att Daniel ändå har fel ;)

Konstigt. Jag har den senaste HDJ80 VX som kom från bandet (tillverkades parallellt med HDJ 100). Den har jag parkerad i Italien och gått endast 4 200 mil (sorry - Jens jag har inte för avsikt att sälja den). Den tillverkades i Japan och utskeppades till Italien från Japan i januari 1998. Bilen tillverkades oktober 1997 i japan.

Du kanske tänker på HD80.

Kan tänka mig att HD80 (utan "J") tillverkades i något annat land. Dock inte Venezuela. Möjligtvis kanske en licenstillverkning skett i Sydamerika.

Enligt de historieböcker jag har så är "J" = Japan. Även böcker publicerade av Toyota anger samma sak.

Länk till kommentar

Just det, apropå däckstorlek Peder: Vad är en HD80 och hur är den bestyckad? Har aldrig hört talas om annat än HDJ/HZJ eller FJ/FZJ när det gäller 80...

Länk till kommentar

Just det, apropå däckstorlek Peder: Vad är en HD80 och hur är den bestyckad? Har aldrig hört talas om annat än HDJ/HZJ eller FJ/FZJ när det gäller 80...

Att vissa tillverkare (t.ex. i Sydamerika) tillverkar bilar efter modellen har gått ut är när det gäller Toyota Land Cruiser mycket sällsynt. Land Cruiser är Toyotas prestigemärke (förutom Lexus) och är därför restriktiva med tillverkning av utgående modeller.

Jag vet att ett antal pick-up modeller har tillverkats (pga den robusta ramen). Bl.a. i Australien.

De flesta hade nog HZJ-spec på grund av enkelheten och pris.

Hittar du en Land Cruiser med "J" i modellbeteckningen som inte är tillverkad i Japan önskar jag gärna få mer detaljer.

Att en 80-serie har tillverkats vid ett enskilt tillfälle i Venezuela ser jag som mindre viktigt. Lika oviktigt som att Australien tillverkat pick-up modeller av 80-serien. Ursprungslandet för dessa modeller är inte Japan och saknar därför "J" i modellbeteckningen.

Länk till kommentar