Jump to content

Tips till chip tunning.

Jes

Recommended Posts

Hej

Till dom av er som vill have en riktigt chip, inte bare en box som manipulera signaler är här ett par tips.

Först vill jag rekommendera j-sport i Tyskland (tidiga TTE) . De har gjort styrningen till team FOJ som de sista 2år har vunnit dakar rally(t2 klassen(standard bil klassen) i en land cruiser 150. Deras box kommer med ett lednigs kit som passa ihop med toyotas. det fungera bra. Och vissa modeller har on/off funktioner.

Mera info www.j-sport.de

Nästa chip är franska Adonis , jag har testat en land cruiser 100 och 200 med adonis box ... Det fungera 360hk och 860nm i en land cruiser 200(och det är standard chip'en) de har också en race chip. Och 290 hk i en land cruiser 100. Men dessvärre är deras hemsida på franska. Och deras chip är inte plug and play. Adonis är stora i Frankrike och blir använt flitigt i bl.a. Dakar rally.

Mera info www.adonistechnology. com

Jag tycker inte om att manipulera med signaler Och tryck som de vanliga chip ofta gör och inte alls på en dyr bil som en vdj200 eller 150..

Ok dissa produkter är inte billiga. Men man får vad man betalar för..

Om ni behöver mera info angående dessa produkter hjälper jag gärna. Jag har installerat båda.

modellerna .

Mvh jes

post-2175-0-20572100-1360873792_thumb.jpg

Edited by Jes

Adonis såg ju rätt spännande ut prismässigt. Min franska är lite rostig så jag fick inte med mig om det är ink moms eller inte men det är inte avgörande oavsett, leker mest med tanken. 240 kusar i bilen är ju festligt helt enkelt.

Vad bör man göra mer för att verkligen få ut mest pulver ur motorn, det räcker sällan att bara fixa insprutningen? Grövre avgassystem? Är dessa chipen med och styr växellådan oxå?

Kommer dessa chipen i boxar som är någorlunda plug and play eller måste bilen in i bänk och verkligen tunas? J-sport är väl P&P men detta Adonis?

Om du har mer info Jes så bring it on. Min bil är alltid klar för fler uppdateringar :).

Adonis såg ju rätt spännande ut prismässigt. Min franska är lite rostig så jag fick inte med mig om det är ink moms eller inte men det är inte avgörande oavsett, leker mest med tanken. 240 kusar i bilen är ju festligt helt enkelt.

Vad bör man göra mer för att verkligen få ut mest pulver ur motorn, det räcker sällan att bara fixa insprutningen? Grövre avgassystem? Är dessa chipen med och styr växellådan oxå?

Kommer dessa chipen i boxar som är någorlunda plug and play eller måste bilen in i bänk och verkligen tunas? J-sport är väl P&P men detta Adonis?

Om du har mer info Jes så bring it on. Min bil är alltid klar för fler uppdateringar :).

De "svenska" då?? KCR och Dieselkraft? Och ProMotech? Är det någon som har erfarenhet av dessa?

largo42

av dessa?

Toyota har ett eget chip (TTD) som fungerar utmärkt plus att det inte blir diskussioner om garantier m.m. på nyare bilar.

Har Toyotas original i både LC12 och LC150 - stor skillnad på både effekt och vrid.

Observera att vissa chips kan få LC's automatlådor spela ordentliga spratt och man får dras med problem.

Var ytterst försiktig med val av trimchips.

KCR fungerar inte bra på LC120 och LC150 automat.

Hej Peder

TTD chip ?, mener du inte TTE (som idag är j-sport ) ? Meningen var också att varna lite for alla dessa " billiga " chips på nya bilar. Tex givar det jo ingen mening att chipa en vdj 200 när växellådan inta kann hantera all kraft. Jag återkommer när jag har mer tid. Jag har mycke job for tiden .

Mvh Jes

Försökte svara från min Iphöne... Gick så där.

Jo, jag har en norskutvecklad variant: http://www.biltuning.no/catalog/product/view/id/22772/

Den levereras med nivå 4 default av 9 nivåer och den ger märkbart bättre drag, även automatlådan beter sig bättre än utan boxen. Jag har inte prövat nivå 5 & 6 men det ska jag göra till våren tänkte jag, mest för att jag kan.

Men enligt min bror, inte han med LC, utan han som jobbar med datastyrning/ programering av stoooora fordon, så lurar bara dessa boxarna insprutningen och påverkar sålunda inte växellådan. Ett riktigt chip går ju faktiskt på hela bilens CPU och det gör Adonis lite intressant. Det och 240 hästar :).

Men för att det verkligen ska ge resultat så bör man nog se över en del annat i motorn oxå. Just nu rasar debatten om EGR-ventilen och dess rätt att existera. Jag tror personligen att bilen har det bäst utan och utan EGR så levererar nog motorn mera oxå, för att inte snacka om hur igen-skitat insuget blir med EGR. Konklusioner jag har kommit fram till helt själv, utan minsta vetenskapliga underlag. Oj, vad jag har spårat ur nu...

Med ett 3" avgassystem på så borde bilen andas lättare oxå förutom att det brummar lite trevligare.

Då kanske man kan närma sig 250 dieselkusar och det kan ju inte vara fel?

Hej.

Adonis och j-sport kopplas Boda ind i bilens can-bus system och fungera som en ECU (engine/Electronic contol unit) (en ekstra data )

Detta kräver kunskap , och skal bara göras av professionella personer. Her kommer j-sport och adonis ind i matchen :-) . Mens de andra belastar det existerande system. Inte att det inte fungera , det gör det och man får ca20% mer effekt.

Men dagens diesel motore kräver kunskap efter min mening , for inte att överbelasta dom . Tex har en land cruiser 150R 204 hk(vet inte den säljs her i Sverige) med en 3l motor , det samma som en land cruiser 100 med en 4,2l motor och 6cylindra. Da denna 3l motor kom på marknaden hade den 125hk.Det vil saga att denne motor är pumpad väldigt hårt , och Hvor går gränsen for hva motoren tåler?

Min personliga mening är att kcr , dieselkraft osv inte har denna kunskap .

Och til dig Jon Wiberg :-) skulle jag rekommenderar en standard box fra adonis , inte race versionen. (Med mindra du har planer om dakar rally ,silk way rally eller linkande ) Mest är inte alltid best.(det er som en öl , ofta är 4,8% bättre än 7,8% öl(detta kan vi ta opp i en annan tråd :-) ). Race versionen använder betydlig mera diesel. Angående EGR är det blandt det första jag koppla bort i mina bilar.

Dieselkraft , kcr osv ville jag montera i tex en land cruiser 100 som tåler det, denne motor är inte dopad. Samma motor hitta man i toyotas bussar och båt motore (då med 295hk).

I första hand ville jag köpa J-sport och i andra hand adonis. Til info monteras adonis av vissa toyota värkstäder i Frankrike , med full toyota garanti.

Jag bifoga et Billed av en adonis box , som i ser är det inta bara en chip.

Jag är gammel toyota mekaniker (jag jobbar idag med vindkraft verk , mycket av tiden med prototyper och test kör dom) och har dessvärre set vad dålig chip tunning kan göra ved en motor . oftast blir det kunden som får betala .

Nå men detta är mina åsikter om chip tunning av bilar. Oftast får man det hvad man betaler for.

Mvh Jes

Ps: i får leva med min dansk svenska :-)

Jag får återkomma till dig Jon w , så vi får 250 kusar ut av din bil ;-)

post-2175-0-69693900-1360965104_thumb.jpg

post-2175-0-93140600-1360965121_thumb.jpg

Hej

Som lovat kommer här receptet på 250kusar (hk) eller mera :-).

Vi böjar med 1stk adonis box 225hk (race 240hk) dertil komma

1stk performance intercooler (som bifogad fil) plus ca10-15hk

1stk 3" avgassystem plus 5-10hk(beror på om man har partikel filter eller inte)

Så skall vi ha luft till systemet , så

1stk safari snorkel (giver ett bättre luft flow till luft filtret) +3-5hk och till slut

1stk k&n luft filter +5-10 hk.

Så nu fick vi ihop ca 250hk , men nu börjar alla problem...

Det största problem är värme ,motorns och växellådans fiende nr 1. Bilens kylsystem är inte byggt for så många hästkrafter .Så nu skal vi till att montera extra olja kylare osv. Ett annat problem är at överföra all kraft om man kör med Manuel växellåda . (I automat växellåda får vi problem med converteren) .

Därför rekommendera jag att trimma bilen lagom.

Men det är inte omöjligt for nogle år sidan hjälp jag en kompis i Frankrike med att bygga en landcruiser 120 (en tävlings bil) .efter en tur i en test bänk hade bilen nästan 280 hk. Men vi hade problem att kyla bilen. Vi hade ekstra olja kyla , fläkta osv .

Mvh Jes

Ps: EGR systemet var bort kopplat ;-) .

post-2175-0-28394500-1361052593_thumb.jpg

post-2175-0-52096100-1361052615_thumb.jpg

• 2 months later...

Hej. En bekant till mig havde beställt en unichip til hans Lc200. Chippen är mycke använt i bl.a. AUS med bra resultat. Så han bestälte en chip efter att have mailet med dom , och han fick bekräftat att den skulle passa i hans bil .till info: Chippen indgår i bilens obd system. Han fick hem den , och monterat (plug and play). Resultat .... Jag har aldrig set så många lampor lysa och blinka på en gång :-(

Han fick av monterat den , resultat ... Bilen går inte att starte. :-( . Nå på med toyota testeren . Bort med div fell , byt av et par sikringar och nu kör bilen igen. Hmm vi har nu beställt en Adonis chip till bilen( dubbel pris av unichip och j-sport finns inte til en 2008 euro4 model).så är der någon som har en höger styrd lc200 och behöver en billig chip , så ring :-) .det är en bra chip , bra kvalitet men fungera inte med en vänster styrd lc200 Europa model. När jag någon gång får lite tid vill jag forsöke jämföra lednings diagrammet på bilarna .

Less and Learned köp något som fungera ,..

Mvh

Jes

post-2175-0-61914900-1366231741_thumb.jpg

post-2175-0-96074800-1366231773_thumb.jpg

post-2175-0-24465200-1366231797_thumb.jpg

Hej Peder

TTD chip ?, mener du inte TTE (som idag är j-sport ) ? Meningen var också att varna lite for alla dessa " billiga " chips på nya bilar. Tex givar det jo ingen mening att chipa en vdj 200 när växellådan inta kann hantera all kraft. Jag återkommer när jag har mer tid. Jag har mycke job for tiden .

Mvh Jes

Sorry jag menade TTE. Fördelen med denna är att nybilsgarantin från Toyota gäller. Jag har detta system i KDJ120 och hade det även i min LC150 och det har fungerat utmärkt. Effekten på LC120 (2008) ligger kring 220 hk.

Til info TTE hettar J-Sport idag . Köper du en chip hos toyota idag kommer den ifrån J-sport i Tyskland .

Mvh

Jes

Ok. Men poängen är att alla garantier gäller. Även om bilen är äldre än 3 år så gäller Toyota's goodwill-garanti också. Monterar man något som inte är sanktionerat av Toyota upphör alla garantier. Tror att man skall vara medveten om detta innan man köper trimchip m.m.

Fel styrning av motorn kan medföra brända ventiler, turbohaveri, m.m.

J-sport har tysk TÜV paper, och alla garantier gäller. Nu vet jag inte om du har läst hela tråden. Men jag varnar for att köpa t.ex. KCR , dieselkraft osv till nya biller.

Adonis giver också full garanti, och bliver monterat av bl.a. toyota i Frankrike(men har inga TÜV paper).

Unichipen , var inte beställt av mig, och är ett eksempel på att man inte redo på fakta. Man skal inte bara beställa en chip , utan att ta redo på fakta.

MVH

Jes

Edited by Jes

Hmm ibland blir det fell :-) (iPhone +en dansk).

Unichipen , var inte beställt av mig, och är ett eksempel på att man inte tar redo på fakta. Man skal inte bara beställa en chip , och tro att den fungera . Den var ganska billig jämfört med tex J-sport. (J-sport =1250euro)

Men skulle bilen gå sönder pga fell/dålig chip ,är 1250euro billigt.

Mvh

Jes

Jes, jag förstår vad du skriver. Men oavsett TÜV så gäller inte garantin enligt Toyota GA. TÜV är inte samma sak som komponent kompatibilitet utan är endast en tysk kvalitetsnorm. För mig är det viktigare (utifrån garantifrågan) vad utställaren av garantin säger - dvs Toyota GA.

Edited by Peder

Hej Peder , Toyota använder själv denne chip. Jag har monterat mera end 20 J-sport chips. Och vi/jag har aldrig haft problem med garantin. Ja TÜV är en tysk kvalitetsnorm, men har man inte detta märke, kan bilen inte bli besiktigat i bl.a. Danmark och Tyskland(och bilen kan fortfarende uppfylla euro4 och Euro5 med j-sport(miljökrav). Man kan inte se J-sport moduler på obd testeren, vilket man kan på t.ex. KCR.

Till info: Artic trucks använder också J-sport , samt andra seriösa foretag.

Her är garanti vikorena fra Jsport : 3år och 100.000km

Warranty Terms & Conditions for Diesel Engine Performance Kits (DEPK)

Warranty Period

Because of high quality standards for development and production, we provide a warranty of 3 years or 100.000 km for DEPKs installed to new vehicles, respectively for the remaining new vehicle warranty period up to a vehicle age of 3 years or a total mileage of 100.000 km, what ever comes first. In case of DEPK installation to vehicles after the new car warranty is finished , J-Sport Automotive GmbH provides 2 years warranty. Start of warranty period is the date of installation as shown on the customer invoice.

Terms of Warranty

The warranty covers all parts and components which are content of the DEPK.In case of an accepted warranty case the claimed parts will either be repaired or replaced free of charge. The claimed parts need to be returned to us if required. In case of consequential damage it needs clear prove and evidence that it is caused by the DEPK.Precondition for warranty coverage is the installation by an authorised dealer in compliance with J-Sport fitting instruction of the correct DEPK in original delivered condition to the relevant vehicle.

Warranty Exclusions

Warranty claims will be not accepted in case of :

• use for Motorsports

• installation not in accordance with J-Sport fitting instruction

• installation in a vehicle other then define in the installation instruction

• product manipulation

• external damage

• damage by accident

• combination with other performance up-grades

• failure to comply with the service guidelines as defined by car manufacturer

• technical defects of the car which happened prior to DEPK installation

• damage and wear-out of vehicle components which requiring anyway replacement because of age, lifetime or mileage.

post-2175-0-07456200-1366369286_thumb.jpg

post-2175-0-56992200-1366369301_thumb.jpg

Jes, jag läser vad du skriver. Men det spelar ingen roll vad leverantören skriver. Det som har betydelse är vad Toyota skriver. Jsport eller någon annan tillverkare kanske inte finns kvar i morgon. Om Toyota skriver att de lämnar 100% garanti på bilen om Jsport eller någon annan komponent är installerad är det ok för mig. När jag fick mina system monterade står det uttryckligen att detta är en Genuin Toyota Product (till och med Toyo-logo på kartongen och enheten). Det är detta som betyder något för mig om jag har en ny bil med gällande garantier. Om jag har en äldre bil spelar det ingen roll (förutom att jag kan gå miste om Toyota's "Goodwill Waranty" när garantitiden gått ut). In min envishet hävdar jag att om inte Toyota har ställt ut garantin så spelar det ingen roll vad leverantören skriver om sina garantier. Får du ett haveri som kan härledas till motorstyrningen och orsaken är pga av utrustning som inte är godkänd av Toyota och omfattas av Toyotas garanti är det kört.

Spelar således ingen roll vilken komponentleverantör som konstruerat produkten (även om det är exakt samma produkt som Toyota säljer). Så länge det inte är en Toyota Genuine - så gäller inte garantin. Så - alltså det måste garanteras av Toyota och inte av everantören.

Hej Peder . Jag förstår vad du menar. Men idag behöver du jo inte att få service hos toyota , for att ha full garanti på bilen. Jag tror inte att der står toyota genuine parts på delarna når merkonomen serva bilen :-) . Jag tror inte heller att arctic trucks kun använder toyota genuine parts delar heller . (Återförsäljare av j-sport i Norge ). Och her får man också full garanti .

Men vil man vära 100% säker på garantien , serv din bil hos toyota , ingen chip ......

Men jag skulle inte tveka 1sek angående köp av en j-sport chip , eller oroa mig om garantin . Det skulle jag om jag köpte tex kcr.

Mvh

Jes

Hej Peder . Jag förstår vad du menar. Men idag behöver du jo inte att få service hos toyota , for att ha full garanti på bilen. Jag tror inte att der står toyota genuine parts på delarna når merkonomen serva bilen :-) . Jag tror inte heller att arctic trucks kun använder toyota genuine parts delar heller . (Återförsäljare av j-sport i Norge ). Och her får man också full garanti .

Men vil man vära 100% säker på garantien , serv din bil hos toyota , ingen chip ......

Men jag skulle inte tveka 1sek angående köp av en j-sport chip , eller oroa mig om garantin . Det skulle jag om jag köpte tex kcr.

Mvh

Jes

Om du monterar utrustning på bilen som INTE är GODKÄND av Toyota (i det här fallet tuning chip) och motorn får problem eller skadas, kan jag lova dig att Toyota's garanti på bilen INTE GÄLLER. Detta har inte med var du gör servicen. Jag skriver att om bilen går sönder in-direkt pga att du har låtit montera utrustning som inte är godkänd, så gäller inte bilens garanti. Ett annat exempel - monterar du ett oljefilter som inte är godkänt av Toyota och att filtret har brister så att motorn havererar - gäller INTE Toyotas garanti på bilen. Det står uttryckligen i all dokumentation från Toyota när det gäller garantiåtaganden gentemot konsument.

De chip som jag låtit montera av Toyota är godkända av Toyota och bilens Toyota-garanti gäller (oavsett vem som har tillverkat produkten - bara den är godkänd). Således, montera gärna trimchip men se till att bilens garanti gäller (avser nyare bilar med fortfarande gällande fabriksgaranti).

Om Arctic Truck monterar 35" hjul på en ny Toyota och sedan spindellederna går sönder eller hjullagret havererar, eller drivaxeln går av eller växellådan går sönder, eller, eller... - gäller INTE Toyotas garanti - jag lovar dig!

Förstå mig rätt - att tillverkaren lämnar garanti på extratillbehöret är INTE samma sak som att Toyota lämnar garanti på eventuella följdeffekter (skador).

Tror att jag inte kan uttrycka mig klarare om detta... :)

• 1 year later...

Hej Jes!

Har idag fått min nya 150 Premium levererad. I min tidigare 150 monterade jag Toyotas effektbox (som de inte säljer numera).

Efter att kört min Range Rover Sport +6000 mil - så känns den nya LC150 riktigt trött.

Behöver således en fungerande uppgradering. Kan du hjälpa mig med detta? Är det J-Sport som gäller fortfarande?

Undrar,

//Peder.

• 1 month later...
  • 2 months later...

Hello Jes,

Har du lämnat forumet? Var är du?

Hej Peder , nej jag har inte lämnat forumet .. Och förlåt for det sena svar. Jag har haft mycket att göra de sista 8 måneder..

Ja J-sport är att rekommendera , eller adonis . Jag skulle själv montera adonis , da jag enklare kan få tag i dom.

Men du är välkommen till att ringa mig . 0705888509

Mvh

Jes

Lite mera info:

Toyota i brussel eftermontera adonis chips med fuld garanti . Så det är inte dåliga grejer. Jag tror inte man hittar en Toyota återförsäljare i Sverige som känner till adonis Technology. Men jag kan ha fel .

Mvh

Jes

PS: jag hoppas att du är nöjd med bilen.

Jodå, det är min andra LC150 (har även haft två LC120 tidigare). Problemet med LC150 är att den har nog marknadens tröttaste motor och växellåda. När man väl kommit upp i fart (ca 140-170 km/h) så lunkar den på. Tycker även att bränsleförbrukningen är väl hög jämfört med modernare bilar. Ska montera ett lämpligt chip när tid ges.

Är f.n. nere i Italien inför Mille Miglia 2015 (körde med 150'an i två etapper ner till Brescia/Milano).

Idag blir det hemfärd igen.