Gå till innehåll

Demontera tredje sätesraden

Cjre

Rekommendera Poster

Har en TLC 150 -13. Nu finns det en tredje sätesrad med elfällbara stolar som förmodligen aldrig kommer att användas. Jag skulle gärna vilja demontera nämnda säten för att istället få lite mer plats för annat. Någon som provat eller vet hur man gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en LC150. Jag upplever att de inte tar så stor plats i golvet. I min bil är de elektriska. Det är annars bara att lossa alla skruvar och bultar och lyfta ut dem. Men, detta kanske kräver en ny regbesiktning i och med antal passagerare inte stämmer med regbeviset. Jag skulle kolla med Transportstyrelsen innan. Tycker annars bagageutrymmet är fullt tillräckligt (rena biografsalongen jämfört med en Range Rover (2013) som jag också har).

Annars är det väl bara att jaga på med verktygen. Notera att du kanske måste montera tillbaka allt om du skall sälja bilen. Lite av poängen med LC15 är just att den är godkänd för en 3:e stolsrad.

Länk till kommentar

Tack för tipset med Transportstyrelsen Peder. Hade inte tänkt på det. Har kört LC120(5-sits) tidigare och bytte just in en Mercedes GL(tröttnade på att den bara gick sönder hela tiden) så jag har vant mig vid stora utrymmen. Det där höjda golvet i LC150 stör mig och det känns som att lite extra utrymme kan behövas då jag ofta åker fullt lastad. Tyvärr gick det inte att få bilen med fem säten kombinerat med lull lull så nu tänkte jag demontera bakre raden. Att få ut allt är säkert inga problem men lite tips från någon som provat är inte fel. Jag antar att jag tex blir tvungen att bygga ett nytt golv? Har sökt en del på nätet men inte hittat något i ämnet.

Länk till kommentar

• 2 months later...

Hej

jag rev allt förra helgen!

har en instruktion om du vill (man var tvungen till att plocka ur det mesta för att dra elsystemet till Toyotas original dragkrok). Man får börja bakifrån med att 1. skruva loss yttre svarta täckplasten mot kofångaren sen plastbitarna som täcker avslutningen på förhöjningen. sen kan man dra bottenskivorna längst bak rakt upp (sitter rätt hårt) - då kommer man åt elförsörjning ner till vänster o höger till elstyrningen till bakre stolarna) och bakre bultarna till den stolsraden.

bältes infästningarna lossar du lätt, bara flippa lossa plasten över och skruva loss- men dessa kan du ju låta sitta om det nu skall se ut som du bara tillfälligt tagit bort dessa säten...

Det är ett par sidogolvbitar som du måste ta bort också, samt metallstag under dessa i resp. sida, om du skall få plant lastutrymme bak.

Framifrån är det enklare, bara lyfta på pastflärpar och skruva loss - sen är du nästan färdig.

måste iväg o hämta barn nu, hör av dig om du vill ha skisser, har funderingar

mvh

Christian

(kommer också från MB, och var i valet o kvalet, hamnade också i toyota lite av samma skäl...)

Länk till kommentar

Hej

Tack för ditt svar! Låter som ett lagom projekt för någon kväll nu i veckan. Ser det "snyggt" ut efteråt eller behöver man bygga till något själv? Har du några bilder så får du gärna lägga upp.

Mvh

Johan

Länk till kommentar

Hej

en lite längre kväll kanske.... 8-)

tog inga bilder...vet inte hur det blir om man när man plockar bort allt under existerande, och får det helt jämt utan att bygga nått själv - hade liksom inte det i tanken - men borde som sagt funka tycker jag. Har en manual för eldragning till dragkrok, där kan man se hur alla plast o sånt sitter fast. kan man skicka med nått attachment till tråden?

MVH

Christian

Länk till kommentar

Hej

Har haft lite mycket att göra så jag har fått skjuta på demonteringen lite.

Om du har möjlighet får du gärna maila manualen på cjr.ekman@telia.com

Hälsningar

Johan

Länk till kommentar

• 9 years later...

Lyfter denna tråd med lite uppdaterad info. Kanske kan det hjälpa någon framtida googlare...   :-)

Ang tredje sätesraden i en LC150:

Citat

Stod o väntade på min tid, solen sken. Noterade en anställd som verkade vara igång med en registreringsbesiktning av en importerad Jaguar. När han var klar med denna, och råkade gå förbi där jag stod, frågade jag om han ville svara på en kort fråga. Inget problem 👌🏻
Pratade om den, för mig, irriterande o onödiga ”tredje sätesraden”. Den som aldrig är monterad och ligger på en hylla i garaget… 🫢

Han sa, som vi vet, att sådana normalt måste vara monterade vid kontrollbesiktningen för att godkännas då bältena skall testas osv. Jo, tack - tyvärr…. I know… 🫢

Han öppnade och kollade bak i LC’n och konstaterade att här finns det inga säten, och ”ja, du har ett lastgolv”.

Sedan sa han att det finns undantag, beroende på hur bilen ursprungligen är registrerad!

”Om du kommer med till disken vid kassan så skall jag kolla hur den är registrerad”.

Nervös…..  Skall han ”ange” mig för sina kollegor nu när jag skall kontrollbesikta…? 🫢 Min bokade tid är exakt nu.

Var det korkat att ställa frågan… hmm  Ja, kanske…?

Väl vid datorn sa han att min bil är registrerad som personbil med karosserikod ”AF”, dvs ”EG-typgodkänd Personbil med karosserikod AF”.

Innebörden av denna kod är ”Antal passargerarplatser och tillhörande säten får vara färre än registrerad uppgift.”

Jag behöver alltså INTE vara nervös för att sista sätesraden ligger på en hylla i garaget!!

Länk till kommentar

Länk till kommentar