Gå till innehåll

Bushtaxi för äventyr

Jenik

Rekommendera Poster

• Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Några mindre uppdateringar gjorda. Har dessutom kört lite på skjutfälten häromkring och är klart nöjd med bilen. Känns stabil och trygg, lagom mjuk i fjädringen nu när den är lastad. Yellow stuff bromsarna kan verkligen rekommenderas, de biter riktigt bra. Inredningen skramlar inte nämnvärt så nu blir det lite finslipning och testning under vårens helger så en längre semester kan göras i sommar.

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=41876&p=357286#p357286

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha med några brädstumpar, kan vara oumbärliga när det gäller att parkera bilen i våg när man skall sova i den... inte alltid som omständigheterna tillåter vågrät parkering.

Tack för tipset

Länk till kommentar

Testat i skarp(are) läge. Campingtur i Danmark och publik på Sealand pro Challenge!

Var i Danmark i helgen på campingtur och kollade på lite Challenge. Danskarna menar att man kan göra mycket av åker och grustag.

Lite för likt trial enligt mig men flera olika områden var kul.

DSC_0022_zpsb4efe30e.jpg

DSC_0023_zps1b1b8848.jpg

DSC_0058_zps521aea38.jpg

DSC_0100_zpse66586d6.jpg

DSC_0124_zps7ca4d84a.jpg

DSC_0069_zps6de28374.jpg

DSC_0074_zpsb79e997f.jpg

Fler bilder här (om länken funkar) både på lite militärbilar och på själva campingen.

http://i1078.photobucket.com/albums/w498/jenik72/Sealand%20Denmark%201304/

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Idag blev det en lång dag i garaget. Men fan vad kabeldragning och elkoppling tar tid. Blir dessutom trist efter ett tag. Men visst jag hann med lite annat också.

Igår hjälptes jag och frun åt att sy gardiner, vilka monterades idag. Jag hann också byta till nytvättat luftsportfilter, byta några slangklämmor, fundera och fixa lite i största allmänhet.

Mäta och klippa, ändå blev det fel :aargh:

b0209c0d00d7ae11c93bea2a937611ce_zps4ba65985.jpg

Tyckte inte jag hade tillräckligt med lampor redan så det blev till att klippa, skala, skarva, koppla och fästa.... Utifrån mitt krav på att ha minimalt med föremål som sticker utanför roofracket tycker jag monteringen blev bra. Inte optimal utifrån ljusbilden, men jag vet hur det kan bli när trädgrenar glider mot sidan av taket/takkorgen. Vad som är bra är att de är kopplade på separata brytare som matas av förbrukningsbatterierna, då kan jag lugnt använda de lampor som behövs även vid camping.

733e0d71c581eda4cfa0132324d83177_zpse28bf5b0.jpg

Länk till kommentar

Idag fick jag låna en kompis mekaniska verkstad och kunde därmed fixa lite bättre med de metallgrejer jag velat göra ett tag.

Bl.a. så delade jag upp ett lastnät från vår fd. Freelander så att jag nu fått två delar som kommer att monteras bakom förare och passagerare.

Jag kunde också modifiera den sedan länge inköpta Ikea-stegen. Med hjälp av krokar från biltema, lite kap och svets så fick jag en kanonstege att hänga i roofracket och stötta mot rockslidern eller däcket, båda funkar.

a048ba8ad05809c8145a372f7c4f5756_zps3586f383.jpg

Mer kommer, ska dit fler gånger den närmsta tiden hoppas jag.

Länk till kommentar

Hade ett par Dr Kellers disconnects liggande till en Jeep. Efter ett mindre ingrepp visade sig att de passade även på en Toyota HZJ75 "Bushtaxi". Resultatet blev mindre stötig gång och mer följsam. Hoppas bara på att den fortfarande hjälper vid en ev. undanmanöver.

Före

b44e076d998e3311ca001fcda70bdc51_zpsfac9b5d5.jpg

299a782c65bc0f745f1cd174692a5a93_zps007ebbdc.jpg

Hela byggtråden finns för intresserade här http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=41876

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Vid en trevlig äventyrsweekend på småvägar, och ibland utan vägar, på Linderödsåsen och Österlen passade jag på att bygga ut med ett rum och toalett.

Har köpt oss ett tält med "strumpa" som man ansluter runt dörrarna bak. I praktiken ger det ett förtält på 9m2 som ihoprullat ryms i en mindre väska i takboxen. Mycket praktiskt och ett kinaköp som hittills framstår som mycket prisvärt.

Kunde inte låta bli att köpa deras kamouflagefärgade toatält som både var kul och billigt. Dessutom användbart tillsammans med vår lilla enkla campingtoa.

0fee9ed64ca6c5a347479ed515b8d941_zpsa695c928.jpg

1c4b3d1eef66fd56fd5ae921501285a5_zps0b19841e.jpg

Länk till kommentar

Idag har jag gjort lite sådantdär halvtradigt men som ändå gör lite kul nytta.

Men kablar ska dras och det skulle sågas lite, borras, osv.

Det jag har gjort är att sätta in nya högtalare eftersom de gamla blev "inbyggda" i inredningsbygget.

9fb972b3425c4d4a6b23ce7d5e807410_zps51059eac.jpg

Jag har också, som sig bör i en taxibuss, installerat en backkamera. Verkar bra att ha!

5b4e48e9f884fcfbf20cb5fecc4676aa_zps770fab6c.jpg

3c9f45d62b48fc108cb247db562778d3_zpseae0c390.jpg

Länk till kommentar

Det är ju skönt efteråt och man känner ju sig riktigt nyttig när man tar tag i och fixar dom där lite halvoviktiga projekten :-)

Den har blivit riktigt fin nu eran Bushtaxi !

/Mecki

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Det är ju skönt efteråt och man känner ju sig riktigt nyttig när man tar tag i och fixar dom där lite halvoviktiga projekten :-)

Den har blivit riktigt fin nu eran Bushtaxi !

/Mecki

Du har helt rätt!

Tack! Ja, vi är nöjda och använder den mycket. Till och med lite mer än jag förväntat mig. I sommar blir det bl.a. Gotland.

Redigerad av Jenik
Länk till kommentar