Jump to content

intyg för baksäte bj45

kinnekulle

Recommended Posts

Hej

jag heter Nico och köpte Daniels Bj45 förra året.

Sedan dess har jag försökt regga den fran lättlastbil till personbil.

Jag har nur varit hos bilprovningen tre gånger, ringde den som är ansvarig hos Toyota 2 gånger och har pratad med förra ägaren flera gånger.

Snart blir jag helt galen!

Problemet är att Toyota har inget bevis att bilen har någonsin varit reggad med baksäten, därför vägrar dom att ge mig ett intyg.

Enligt den tidigare ägaren har bilen varit reggad som lastbil med dispens för passagerare (med originalsäte bak) till 1988 då han tvingades att regga om den till lättlastbil.

Det finns tydligen inget papper som visar att bilen nagonsin har varit reggad med baksäte.

Besiktningsingenjören säger att han kunde bara registrera fordonet utan intyg med två sittplatser som sitter direkt bakom förarplatsen och är i en 90 graders vinkel, men jag vill ju har barnstolar där bak!

Har ni några tips hur jag kan löser det? Besiktningsmannen säger ocksa at den är för liten för personbil klass II. Stämmer det? Hän verkar inte särskilt kunniga.

Hoppas att ni kan hjälpa mig, annars får jag tar bilen till Tyskland och regga den där vilket jag inte vill :(

tack på förhand, och tack google translator för hjälpen :-D

mvh

Nico

Hej Nico,

Kul att Du har bilen kvar.

Tidigare ägaren är ju trovärdig så konstigt att det inte finns några papper på det någonstans.

Knepigt att Toyota inte kan fixa papper. Men kan nog också bero på vem man pratar med där. Ring mej så skall Du få ett namn.

Ingen här på forumet med en BJ45 som kan faxa/scana in sitt intyg och skicka till Nico för lite "modifiering"?

Annars tycker jag att Du besiktigar den med de där 90gr säterna så att Du får papper på 2 extra passagerare bak, så kan Du ju sätta i två riktiga stolar sedan och besiktiga på annan ort framöver.

Lycka till!

/Daniel

Edited by BJ42 Daniel

Hej Daniel,

det där med 90gr Säte låter ju inte so dumt men da måste sätena var mindre en 45cm bred för att han skulle godkänna det.

Det är i alla fall min nödlösning.

Jag tror inte att dom är nöjd med non annans intyg, dom vill ha bevis att min bil har nagonsin varit reggad med baksätena.

Vi har pratad med Mats Hallström /ansvarig för intyg hos Toyota Stockholm.

Kanske att ja ska gå till Bilprovningen i Göteborg nästa gang jag är där och testa dom.