Jump to content

Import av gammal ombyggd bil

Klydd

Recommended Posts

Hur ser egentligen reglerna ut för import (införsel) av en äldre bil som är modifierad.

Ponera följande:

Bil från slutet av 70-talet

Bytt motor, växellåda

Större hjul

Vinsch och så vidare.

Registrerad och besiktigad i Tyskland

Finns det någon möjlighet att registrera den i sverige och vad är i så fall kraven med avseende på papper och så vidare?

Är det någon som utfört en liknande import?

Vad ska man absolut akta sig för och vad kan vara fallgroparna?

Det är ju inte kul att komma hem med en bil och upptäcka att det är omöjligt att regga!

Erfarenheter? Vad säger ni? Ska man glömma detta, eller är det möjligt?

Det ska väll inte vara ett problem så länge man tar den från ett eu landrolleyes.gif

Jo, man skulle väl kunna hoppas det, men se nedanstående klipp från transportstyrelsen. Det jag funderar över har jag markerat i fetstil.

Om fordonet inte är EG-typgodkänt men tidigare varit permanent registrerat i ett annat EU-land och det kan styrkas med ett registreringsbevis, anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för att få registreras i Sverige, under förutsättning att fordonet (gäller personbil, lätt lastbil och buss under 3,5 ton samt mc) är i seriemässigt standardutförande. För fordon som ursprungligen tillverkats i ett land utanför EU kan du behöva styrka vissa ytterligare krav

Vad är det för kul du tittar på?

Många tankar som cirkulerar nu när man är utan riktig bil :wacko: Men, frågan gäller en 40-serie som är en del ombyggd.

Jo, man skulle väl kunna hoppas det, men se nedanstående klipp från transportstyrelsen. Det jag funderar över har jag markerat i fetstil.

Många tankar som cirkulerar nu när man är utan riktig bil :wacko: Men, frågan gäller en 40-serie som är en del ombyggd.

Coolt med 40.

Den måste vara besiktigad med ändringarna för att gå att få in här