Jump to content

Alternativa däckdimensioner till LC 120


Tommy

Recommended Posts

Jag använder min LC 120 bl.a. för långresor. Som oftast vid långresor med bil utgörs underlaget av Onroad och asfalt till övervägande del och endast en liten del brukar ske Offroad. Dilemmat är ju inte direkt nytt. Valet står ju som alltid mellan att välja ett däck som fungerar hyfsat/bra på landsväg och tillräckligt bra utanför vägen eller dimensionera däckvalet utifrån den "svåraste passagen". Jag har nog kommit fram till att jag inför sommarens långresa ska prova Cooper AT3. Vad jag däremot skulle vilja ha lite synpunkter på är valet av dimension. Jag är lite inne på att gå ner i bredd från 265 och istället öka profilen. Det borde inte göra det hela sämre på landsväg (265 bredd är ju till och med lite spårkänsligt på dålig landsväg...) men bättre offroad. Kanske kan jag även gå ner till 16" (hade det varit Overland i Afrika hade jag valt 16" bara av den enkla anledningen att det är lättare att få tag i överallt) Någon som har några klokskaper kring detta? Däckvalet denna gång blir nog som sagt Cooper AT3 men frågan är val av dimension?

 

Tacksam för alla kloka råd och erfarenheter.

 

/Tommy

Link to comment
Share on other sites

Skoj att du bor i västerås bor sj i virsbo.

235/85 16 borde väll bli bra? smalare än 265/75 16 men samma höjd.

 

Jag har 235/85 16 på reserven om du vill prova storleken & 265/75 16 på bilen. Nu har jag en Lc95

Link to comment
Share on other sites

Jag använder min LC 120 bl.a. för långresor. Som oftast vid långresor med bil utgörs underlaget av Onroad och asfalt till övervägande del och endast en liten del brukar ske Offroad. Dilemmat är ju inte direkt nytt. Valet står ju som alltid mellan att välja ett däck som fungerar hyfsat/bra på landsväg och tillräckligt bra utanför vägen eller dimensionera däckvalet utifrån den "svåraste passagen". Jag har nog kommit fram till att jag inför sommarens långresa ska prova Cooper AT3. Vad jag däremot skulle vilja ha lite synpunkter på är valet av dimension. Jag är lite inne på att gå ner i bredd från 265 och istället öka profilen. Det borde inte göra det hela sämre på landsväg (265 bredd är ju till och med lite spårkänsligt på dålig landsväg...) men bättre offroad. Kanske kan jag även gå ner till 16" (hade det varit Overland i Afrika hade jag valt 16" bara av den enkla anledningen att det är lättare att få tag i överallt) Någon som har några klokskaper kring detta? Däckvalet denna gång blir nog som sagt Cooper AT3 men frågan är val av dimension?

 

Tacksam för alla kloka råd och erfarenheter.

 

/Tommy

 

Tror inte att 16" passar på din bil. LC120 kräver 17" pga av de främre bromsoken. Så är det i alla fall fom MY 2008.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att 16" passar på din bil. LC120 kräver 17" pga av de främre bromsoken. Så är det i alla fall fom MY 2008.

 

Tack för svaret Peder. Jag har inte ens tänkt tanken att 16" inte skkulle passa! Då återstår att välja för mitt ändamål "optimal bredd och profil". Vad är dina tankar kring det?

 

/Tommy

Link to comment
Share on other sites

Har sökt med ljus o lykta efter fälgar 16" som skulle gå på 120:n. Har inte funnit det. Precis som Peder säger är bromsoken fram hinder. Vet att man i NOrge bygt om ett antal med bromsok från Hilux för att kunna använda 16". För lite mer krävande körning har jag Cooper SST 245/75/17 på min 120. Funkade mkt bra under en 1300 mila resa till Nordafrika.

Link to comment
Share on other sites

Har sökt med ljus o lykta efter fälgar 16" som skulle gå på 120:n. Har inte funnit det. Precis som Peder säger är bromsoken fram hinder. Vet att man i NOrge bygt om ett antal med bromsok från Hilux för att kunna använda 16". För lite mer krävande körning har jag Cooper SST 245/75/17 på min 120. Funkade mkt bra under en 1300 mila resa till Nordafrika.

 

Tack för inlägget Carl. Jag har vid ett flertal tillfällen färdats med bil i Tanzania och Kenya och förstår att Cooper SST är ett bra alternativ. 245/75/17 verkar mer lämpligt totalt sett än originaldimensionen, dock väljer jag nog Cooper Discoverer AT3 denna gång före SST.

 

/Tommy

Link to comment
Share on other sites

Skoj att du bor i västerås bor sj i virsbo.

235/85 16 borde väll bli bra? smalare än 265/75 16 men samma höjd.

 

Jag har 235/85 16 på reserven om du vill prova storleken & 265/75 16 på bilen. Nu har jag en Lc95

 

Tack för ditt svar. Ja 235/85 är väl en "klassisk" och väl beprövad LC-dimension (hade en uppsättning till min HZJ 78 för några år sedan), men tydligen funkar inte 16" till 120:an så det blir nog 245/75/17.

 

/Tommy

Link to comment
Share on other sites

Hej Tommy,

 

Optimalt på LC120 är 265/70/17. Förutsätter att du har en LC120 wide-body.

Har du en LC KDJ120 utan skärmbreddare så måste du gå ner i storlek alternativt montera ARB's skärmbreddare i GRP.

Storleken passar mycket bra till all form av körning både vinter/sommar/terräng/sand/lera.

Rulldiametern harmonierar med utväxlingen i växellådan. Bredden är en bra kompromiss för både landsväg och terräng. Innan du väljer däck är det bra att veta vilket axeltryck du kommer köra med så att vikten på bilen stämmer med däckens kapacitet.

//P

Link to comment
Share on other sites

Hej Tommy,

 

Optimalt på LC120 är 265/70/17. Förutsätter att du har en LC120 wide-body.

Har du en LC KDJ120 utan skärmbreddare så måste du gå ner i storlek alternativt montera ARB's skärmbreddare i GRP.

Storleken passar mycket bra till all form av körning både vinter/sommar/terräng/sand/lera.

Rulldiametern harmonierar med utväxlingen i växellådan. Bredden är en bra kompromiss för både landsväg och terräng. Innan du väljer däck är det bra att veta vilket axeltryck du kommer köra med så att vikten på bilen stämmer med däckens kapacitet.

//P

Link to comment
Share on other sites

Hej Tommy,

 

Optimalt på LC120 är 265/70/17. Förutsätter att du har en LC120 wide-body.

Har du en LC KDJ120 utan skärmbreddare så måste du gå ner i storlek alternativt montera ARB's skärmbreddare i GRP.

Storleken passar mycket bra till all form av körning både vinter/sommar/terräng/sand/lera.

Rulldiametern harmonierar med utväxlingen i växellådan. Bredden är en bra kompromiss för både landsväg och terräng. Innan du väljer däck är det bra att veta vilket axeltryck du kommer köra med så att vikten på bilen stämmer med däckens kapacitet.

//P

 

Tack för svaret Peder. Ja, det är en WB. Däcken ska väljas för att på ett bra sätt (en bra avvägning mellan komfort, stabilitet och framkomlighet) hantera asfalt/dålig asfalt och dålig grusväg längs den vitryska och ryska gränsen genom Baltikum och Finland och vidare genom Nordnorge och ut på Lofoten. Däcken ska även kunna sitta på när det endast handlar om en enstaka helg i Bergslagens natur på dåliga skogsbilvägar med endast taktält, grill och några India Pale Ale som last. Jag förstår att du förespråkar att jag håller mig till originaldimension? Kommer skillnaden i rulldiameter att märkast om jag väljer 245/75?

 

/Tommy

Edited by Tommy
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för svaret Peder. Ja, det är en WB. Däcken ska väljas för att på ett bra sätt (en bra avvägning mellan komfort, stabilitet och framkomlighet) hantera asfalt/dålig asfalt och dålig grusväg längs den vitryska och ryska gränsen genom Baltikum och Finland och vidare genom Nordnorge och ut på Lofoten. Däcken ska även kunna sitta på när det endast handlar om en enstaka helg i Bergslagens natur på dåliga skogsbilvägar med endast taktält, grill och några India Pale Ale som last. Jag förstår att du förespråkar att jag håller mig till originaldimension? Kommer skillnaden i rulldiameter att märkast om jag väljer 245/75?

 

/Tommy

 

 

Nu är nya däcken monterade! Det blev Cooper Discoverer AT3 i dimensionen 255/70/17 (...eftersom gammal är äldst så följde jag Peders rekommendation att hålla mig i närheten av originaldimensionen). Jag beställde från Tyskland via dackonline.se, både snabbt (beställde i måndags och fick leverans i torsdags) och prisvärt (1685 kr/st inkl. frakt).

 

/Tommy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.