Jump to content

Inköp av LC 100 Td

Daniel H

Recommended Posts

Hej !

Har ju fått blodad tand.

Ska i morron å titta på en 100, var skall man kolla ev. rost?

andra kända problem?

Bilen e en 00 ser mycket fin ut på bild men men.

Eftersom jag ej har någon erfarenhet av dessa bilar

Mvh Daniel. :P

Kan egentligen inte säga så mycket ang var man skall titta osv, men jag har rost runt öppningsmekanismen på bakluckan. Kanske kan vara värt att ta en titt, jag såg det givetvis inte förrän jag var hemma med bilen, men å andra sidan e det den enda rosten jag hittat so far.

Min bil köpte jag iof i tyskland och där sägs de rosta mindre än i Sverige. När jag gjorde underredsbehandling (ink dörrar) så frågade jag hur det såg ut och bortsett från vissa offroad-skador (orsakade av mig) tyckte han det var fint, men som sagt import från tyskland, vad svenskt vägsalt gör vågar jag inte svara på.

Kan tilläggas att min e 01a.

Om jag tänker efter riktigt mkt så tror jag inte min vänstra el-backspegel kan röra sig 100% ... och så funkar inte radioantennen att hissa upp och ner, men bortsett från det så rolleyes.gif

Vad jag vill ha sagt, kolla alla elsaker (finns en hel del), så att alla sånna saker funkar. Elfel e aldrig roliga att åtgärda, lika lite som rost.

Glömde nästan bakdiffen (om sådan finns), skall vara en klassisk sluta funka sak eftersom den används så sällan.

Kamrem vid 15kkm, kolla så den e bytt.

Annars e 100an världens bästa bil wub.gifbiggrin.gifbiggrin.gif så lycka till!

Hur kollar ja bak diffen?

Sitter ett vred till vänster om ratten, tror bestämt (bekräftat) man behöver slänga i lågväxel oxå, vrid på vredet så skall en lampa med röd bil och kors över bakre axeln börja blinka och kör lite framåt (rakt) så skall lampan börja lysa med fast sken. Om jag kommer ihåg rätt, var ganska länge sedan den användes.

Lånad bild från IH8MUD på difflock vredet

diffwire08lr2ab.jpg

Guide till LC100 köp

Massa länkar för LC100

• 1 year later...

Bilhandlarna i Örebro verkar ju inte ha gott renommé.

Antar att firman tagit in denna bil själva, kan man kolla historik från övriga EU länder?

http://www.blocket.se/orebro/Toyota_Land_Cruiser_100_4_2_204HK_7_sitsig_TO_51842465.htm?ca=5&w=3

Men en LC är väl alltid en LC kanske kan bli en OK affär med lite prut.

Har inte tid att fara till Europa att hämta en för till fället

/Jonas

Förutom vad som dryftats så skall du kolla att alla ventilationsspjällen fungerar som de skall. Ventilationssystemet på 100-serien fungerar på det sättet att både värme och kylan hela tiden går på fullt. Det en rad olika spjäll som reglerar hur mycket värme respektive kyla som kommer. Dessa spjäll regleras med en rad små elektriska servomotorer. När dessa går sönder så kostar de en hel del att byta ut. Vissa spjäll kan haka upp sig (t.ex. ingen eller för mycket värme vid golvet - detta kan bero på två saker, antingen har servomotorn gett upp eller så har armarna till spjällen hoppat ur läge. Vanligt är att de just hoppar ur läget (kul-leder).

Sedan är det viktigt att nivåkontrollen samt hydrauliken till fjädringen fungerar - dessa är riktigt dyra att laga/ersätta. Hissa bilen upp och ner (normalt är att nosen sänker sig något snabbare än bakvagnen).

Som sagt tidigare - kolla all el. Framför allt alla elmotorer till fönster, spjäll, taklucka, antenn, centrallås etc. etc. De är dyra att laga.

Kan väl lägga till några rostpunkter som jag hittat på min.

Under plastlisterna på dörrtrösklarna.

Plasten gnager bort lacken och "vips" så har man rost.

Kolla gärna min garagetråd så ser du mer exakt var det är lite känsligt.

Men förutom det lilla är jag fortfarande sjukt nöjd med bilen! :)

Inget terrängmonster (lite för stor), men kunglig äventyrsbil!

• 2 months later...

Bilhandlarna i Örebro verkar ju inte ha gott renommé.

Antar att firman tagit in denna bil själva, kan man kolla historik från övriga EU länder?

http://www.blocket.se/orebro/Toyota_Land_Cruiser_100_4_2_204HK_7_sitsig_TO_51842465.htm?ca=5&w=3

Men en LC är väl alltid en LC kanske kan bli en OK affär med lite prut.

Har inte tid att fara till Europa att hämta en för till fället

/Jonas

Hej , köpte du LCn i Örebro eller hittade du bil ngn annan bil?

• 3 weeks later...

Hej , köpte du LCn i Örebro eller hittade du bil ngn annan bil?

Nej jag fick lite konstiga vibbar kring handlaern, säkert inget fel på bilen dock.

Har inte köpte en annan ännu velar fortfarande mellan LC100, LC200, LR Discovery 4

Just nu lutar det nog mot en LR Discovery 4 då LC200 verkar vara tämligen törstig.

Samt att jag gillar att kunna fälla ner sätena i golvet.

/Jonas

Hej

Ok du får väl se vad du bestämmer dig för gällande märke och modell framöver.

Själv köpte jag en LC200 för några månader sedan och jag är nöjd. Min förbrukning ligger nu beroende på körning mellan dryga litern och 1,2 vilket jag tycker är helt ok. Jag kör ganska lugnt och har hittat körsätt på landsväg /motorväg som gör att den går rätt snålt då jag lärt mig hur jag får den att låsa 6 ans växel även vid farter kring 105-110 genom att acca upp den och sedan dra ner på gas på rätt sätt. Bilen funkar även bra i stan nu när jag vant mig och jag känner mig aldrig begränsad av storleken. det är en klart maffig bil och det finns ett visst underhållningsvärde då vissa suv förare ser lite besvärade ut då de annars brukar vara "störst".